Teherautó csecsemő
Ritkán találkozunk olyan járművel, mely a szerkesztőségünk kritikus munkatársaiból azonos érzelmeket vált ki. A Fiat Seicento Van előtt azonban mindannyian meghajoltunk.

Három évvel ezelőtt a magyar importőr tett egy kísérletet, hogy teherautóként is útjára bocsássa legkisebb gyermekét. Akkor a VPOP elutasította az igényt: ilyen jármű nem lehet teherautó. Lengyel barátainknál évek óta bizonyít, máig kapható a Seicento Van 26 900 zlotyiért (kb. 1590e Ft). A forgalmazó nem nyugodott bele a megmásíthatatlanba, és idén siker koronázta erőfeszítését. Immáron nettó 1 250 000 Ft-ért Magyarországon is megvásárolható a legolcsóbb teherautó.
Amint egy kicsit megismerkedünk a jól ismert, mégis új jövevénnyel, mint teherautót azonnal felsőfokban kezdjük emlegetni. Legfurcsább, legkisebb, legolcsóbb, legkevesebb fogyasztású - csak hogy a jókat említsem.
Kívülről szinte semmi sem különbözteti meg a személyautó-testvértől. Ha jobban szemügyre vesszük, látjuk, hogy a hátsó oldalablakok és a harmadik ajtó üvege gyári sötétítést kapott. Nem csak egyszerű fóliát, hanem speciális, a Seicento Vanhoz gyártott, fekete pontocskákkal sötétített üveget.
A rakteret erősített hátfal és fémrács választja el a vezetőtől. Így a kétszemélyessé alakult Seicento Van raktere 0,81 m 3-es lett. A pakolható szélesség 1210 mm a hosszúsága 980 mm, a magassága 910 mm. A 375 kg-ig terhelhető kisautó teherbírása csupán 50 kilogrammal marad el a Punto Vanétól.
A vezetőállást szigorú puritánság uralja. Az alapárért nem számíthatunk kiemelt biztonságra. A légzsák - ami csak párban vásárolható - közel 110 000 Ft-os felár. A szervokormány szintén extra felszerelés, de igazából nincs rá szükség. Az ablakok kézi mozgatásúak, és a tükör is belülről állítható, manuálisan. A teherautóknál igazán hasznos extra, a fényszórók terheléstől függő magasságállítása szerencsére nem maradt ki. Ha nagyon akarunk költeni, klímát és gyári hifit is vásárolhatunk. De az utóbbi vásárlását - minőségi okok miatt- inkább megtiltom.
Az ülések a Seicentóknál megszokott textilborítást kapták, és teljesen megegyeznek az alapmodell székeivel. A hátfal ellenére mindkét ülés előredönthető, így a mögöttük lévő csekélyke helyet is ki tudjuk használni. Az emelő, a mentődoboz és a kötelező felszerelések mellett menetokmányokat vagy egy kis táskát is rejthetünk az ülések alá.
Természetesen a Seicento Van esetében, mint minden teherutónál, kötelező a menetlevél vezetése. Ha a kesztyűtartóban nem is, de alatta biztonságosan elfér a nagy alakú nyomtatvány. Az ajtók zsebeit is rogyásig pakolhatjuk. A pótkereket az utas mögé, a hátfalra erősítették. Ez furcsállottam, ugyanis a csomagtér aljába süllyesztett eredeti helye üresen tátong. A forgalmazótól megtudtam, hogy a pótkerék elhelyezésére a teherautóknál szigorú szabványok vonatkoznak, így a teherautó Seicentóra is érvényesek. Pótkerék nem lehet a raktérben, ezért került el az eredeti helyéről.
Szintén teherautós előírás a rögzített, teherbíró plató. A Seicento Van esetén egy pici kompromisszumot kellett kötni, ugyanis ez a rögzített plató csak félig rögzített. A másik fele felhajtható, hogy látható legyen a csomagtér alján lévő vázszám. A burkolt OSB falapot felhajtva a pótkerék helyére is jócskán pakolhatunk. Lelki szemeim előtt már látom, amint az 1.1-es motor szigorú étvágyát csillapítandó, gáztartályt szereltetnek a pótkerék helyére.
A csomagtér ajtaját kulccsal, vagy a vezetőülés mellől egy karocskával nyithatjuk. A csúszásmentes plató mellett - mint a nagyoknál - rögzítőfülekre is leltem. Sajnos a sötétített ablakok ellenére kívülről az egész raktér belátható, így biztonságosabb, ha nem hagyjuk őrizetlenül a megpakolt autót.
A menettulajdonságokra nem érdemes túl sok szót vesztegetnünk. A Seicentónak sem ez volt az erőssége. A hagyományos, 1108 köbcentis 54 lóerős motor városban elégséges a dinamikus közlekedésre. Mi próbáltuk országúton és - minő vakmerőség - autópályán is. A hivatalos adatok szerint 150 km/h a végsebessége, amit tesztünk alatt még túl is szárnyaltunk, igaz, jócskán kellett neki a kifutó. Akárcsak a megálláshoz. De ne kívánjuk olyat, amit tilos. A Seicento Van nem versenyautó, városi, esetleg elővárosi szállításra termett. Használjuk hát rendeltetésszerűen.
Gyárilag 155/65 R13 gumit kap a kisteherautó. Üresen, a meztelenítések hatására nagyon könnyű lett a hátulja. Érdemes ezeket jól az agyunkba vésni, esetleg kitapasztalni, nehogy csúszós úton vagy földúton haladva meglepetést okozzon az előre törtető hátsólámpa.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
