2003.09.04. 11:31

Ritkán találkozunk olyan járművel, mely a szerkesztőségünk kritikus munkatársaiból azonos érzelmeket vált ki. A Fiat Seicento Van előtt azonban mindannyian meghajoltunk.

csik.jpg

Három évvel ezelőtt a magyar importőr tett egy kísérletet, hogy teherautóként is útjára bocsássa legkisebb gyermekét. Akkor a VPOP elutasította az igényt: ilyen jármű nem lehet teherautó. Lengyel barátainknál évek óta bizonyít, máig kapható a Seicento Van 26 900 zlotyiért (kb. 1590e Ft). A forgalmazó nem nyugodott bele a megmásíthatatlanba, és idén siker koronázta erőfeszítését. Immáron nettó 1 250 000 Ft-ért Magyarországon is megvásárolható a legolcsóbb teherautó.

Amint egy kicsit megismerkedünk a jól ismert, mégis új jövevénnyel, mint teherautót azonnal felsőfokban kezdjük emlegetni. Legfurcsább, legkisebb, legolcsóbb, legkevesebb fogyasztású - csak hogy a jókat említsem.

Kívülről szinte semmi sem különbözteti meg a személyautó-testvértől. Ha jobban szemügyre vesszük, látjuk, hogy a hátsó oldalablakok és a harmadik ajtó üvege gyári sötétítést kapott. Nem csak egyszerű fóliát, hanem speciális, a Seicento Vanhoz gyártott, fekete pontocskákkal sötétített üveget.

A rakteret erősített hátfal és fémrács választja el a vezetőtől. Így a kétszemélyessé alakult Seicento Van raktere 0,81 m 3-es lett. A pakolható szélesség 1210 mm a hosszúsága 980 mm, a magassága 910 mm. A 375 kg-ig terhelhető kisautó teherbírása csupán 50 kilogrammal marad el a Punto Vanétól.

A vezetőállást szigorú puritánság uralja. Az alapárért nem számíthatunk kiemelt biztonságra. A légzsák - ami csak párban vásárolható - közel 110 000 Ft-os felár. A szervokormány szintén extra felszerelés, de igazából nincs rá szükség. Az ablakok kézi mozgatásúak, és a tükör is belülről állítható, manuálisan. A teherautóknál igazán hasznos extra, a fényszórók terheléstől függő magasságállítása szerencsére nem maradt ki. Ha nagyon akarunk költeni, klímát és gyári hifit is vásárolhatunk. De az utóbbi vásárlását - minőségi okok miatt- inkább megtiltom.

Az ülések a Seicentóknál megszokott textilborítást kapták, és teljesen megegyeznek az alapmodell székeivel. A hátfal ellenére mindkét ülés előredönthető, így a mögöttük lévő csekélyke helyet is ki tudjuk használni. Az emelő, a mentődoboz és a kötelező felszerelések mellett menetokmányokat vagy egy kis táskát is rejthetünk az ülések alá.

Természetesen a Seicento Van esetében, mint minden teherutónál, kötelező a menetlevél vezetése. Ha a kesztyűtartóban nem is, de alatta biztonságosan elfér a nagy alakú nyomtatvány. Az ajtók zsebeit is rogyásig pakolhatjuk. A pótkereket az utas mögé, a hátfalra erősítették. Ez furcsállottam, ugyanis a csomagtér aljába süllyesztett eredeti helye üresen tátong. A forgalmazótól megtudtam, hogy a pótkerék elhelyezésére a teherautóknál szigorú szabványok vonatkoznak, így a teherautó Seicentóra is érvényesek. Pótkerék nem lehet a raktérben, ezért került el az eredeti helyéről.

Szintén teherautós előírás a rögzített, teherbíró plató. A Seicento Van esetén egy pici kompromisszumot kellett kötni, ugyanis ez a rögzített plató csak félig rögzített. A másik fele felhajtható, hogy látható legyen a csomagtér alján lévő vázszám. A burkolt OSB falapot felhajtva a pótkerék helyére is jócskán pakolhatunk. Lelki szemeim előtt már látom, amint az 1.1-es motor szigorú étvágyát csillapítandó, gáztartályt szereltetnek a pótkerék helyére.

A csomagtér ajtaját kulccsal, vagy a vezetőülés mellől egy karocskával nyithatjuk. A csúszásmentes plató mellett - mint a nagyoknál - rögzítőfülekre is leltem. Sajnos a sötétített ablakok ellenére kívülről az egész raktér belátható, így biztonságosabb, ha nem hagyjuk őrizetlenül a megpakolt autót.

A menettulajdonságokra nem érdemes túl sok szót vesztegetnünk. A Seicentónak sem ez volt az erőssége. A hagyományos, 1108 köbcentis 54 lóerős motor városban elégséges a dinamikus közlekedésre. Mi próbáltuk országúton és - minő vakmerőség - autópályán is. A hivatalos adatok szerint 150 km/h a végsebessége, amit tesztünk alatt még túl is szárnyaltunk, igaz, jócskán kellett neki a kifutó. Akárcsak a megálláshoz. De ne kívánjuk olyat, amit tilos. A Seicento Van nem versenyautó, városi, esetleg elővárosi szállításra termett. Használjuk hát rendeltetésszerűen.

Gyárilag 155/65 R13 gumit kap a kisteherautó. Üresen, a meztelenítések hatására nagyon könnyű lett a hátulja. Érdemes ezeket jól az agyunkba vésni, esetleg kitapasztalni, nehogy csúszós úton vagy földúton haladva meglepetést okozzon az előre törtető hátsólámpa.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

1 órája
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03