R, de miért pont R?
Haszonjármű-bemutató: Scania R
A Scania név a legtöbb ember szemében a svéd technika és megbízhatóság legnagyobb közúti megtestesítője. Általában a svéd cég termékeit gondoljuk az utak rozsdamentes királyának, az igazi nagy acélnak, ami egy olyan földrészről érkezik kicsiny, mérsékelt éghajlatú hazánkba, ahol télen gyakran embert és vasat próbáló a hideg, amikor pedig nem fagy, a tenger sós kipárolgása mélyeszti veszedelmes fogát mindenbe, ami csak egy kicsit is hajlamos az oxidációra.

A rozsda nem válogat, az autós újságírók igen. A tesztvezetésen volt is miből. Hatféle motor, négy különböző váltó kétféle választható vezérléssel és különféle diferenciálművek jellemzik az R sorozat hajtását. A motorválaszték a 11 literes 340 lóerős változattól indulva egészen a 16 literes, V8-as 580 lóerős szörnyetegig terjed. A legerősebb már csak a külön neki készített 12+2 sebességes váltón keresztül képes ön- és vezetőkímélő módon az úttestre juttatni azt a 2700 Nm-t, amivel az R 580 minden mozdíthatót kétségtelenül és visszavonhatatlanul megmozdít.
|
A program szerint mindenki két szerelvényt próbálhatott ki a Rába-ring valóban kamiontesztelésre készült kanyarjaiban. A kilenc nyergesvontató közül azonban csak egy volt R 580-as, így a szakma kiéhezett képviselői szinte közelharcot vívtak az ezüstmonstrumért. Aztán miután eldőlt a gigász sorsa, a vesztesek gyorsan az egy-két R 470-es felé vették az irányt, vagy igyekeztek egy opticruise-os kamiont keresni. Mivel nem szívesen harcolunk senkivel, a sor végén álló kézi váltós 420-ashoz sétáltunk, amiből a nyitott ajtókon át teljes hangerővel szólt a zene. Kellemes kalandnak néztünk elébe.
Beülve kiderült, hogy a kamionhoz tartozó fiatalember hétköznap nem sofőrként, hanem szerelőként dolgozik a Scania budapesti műhelyében, és direkt erre az alkalomra kérték el főnökeitől, hogy ő is vigyázza a hozzánk hasonló, a Rába-ringen ritkán kamionozó újságírók testi épségét. A testi épségünkben nem is esett kár, de a lelkünk megrendült. Azóta sem tudok rájönni, miért nem járok gyakrabban kamionnal a Rába-ringre.
Az üres pótkocsit húzó 420 lóerő segítségével nemcsak hogy pillanatokon belül elértük az elektronikusan behatárolt 90 km/h-t, hanem a sebességet vezetőnk bíztatására a kanyarokban is könnyedén tartottuk. Próbáltak már egy 18 méteres, 36 tonnás szerelvénnyel, 90-nel kanyarodni? Jobb, mint a bándzsidzsámping! Persze ezt otthon senki se próbálja ki, mivel a mutatványhoz elengedhetetlenül szükség van legalább egy közepes méretű elliptikára.
A hétköznapi, közúti kanyarokban mégis érdemes inkább lassítani, ami a vezetőfülkében uralkodó, csak a turbó lelkes fütyüléstől zavart csendben nem mindig egyértelmű. Az új R mindent megtesz, hogy a lehető legalacsonyabbra csökkentese a sofőr és utasa környezeti terhelését. Személyautósan a kormányról szabályozhatjuk a rádió mellett a tempomatot, a lejtmeneti sebességtartót és az információs kijelzőt is. Emellett kétféle kialakítású műszerfal közül választhatunk, és ha be akarunk illeszkedni az információs társdadalomba, fedélzeti számítógép is a rendelkezésünkre áll.
Ez a számítógép nem ám a megszokott komputerecske, hanem igazi, Intel-alapú egység. Akár a közismert, de kevésbé kedvelt operációs rendszerek valamelyikét is futtathatjuk rajta, miközben telefonként, tolatókameraként és navigációs rendszerként is működhet. A kifordítható kijelzőn ágyból is nézhet tv-t vagy DVD-t a kikapcsolódni vágyó sofőr, de ami a legfontosabb, a rendszer ráköthető a vállalati logisztikai rendszerre is, így menet közben folyamatosan friss információkat kaphat és szolgáltathat a járművezető. Ettől még nekünk kell bevenni a kanyart.
Sajnos az első húsz perc hamar véget ért, úgyhogy szomorúan búcsúztunk, és egy másik változatot kerestünk. De nem találtunk. Ismét elhiénázták a nagyvadakat. Hiába szerettük volna az Opticruise-t, a Scania saját fejlesztésű robotizált váltóvezérlését is kipróbálni. Pedig ezt a rendszert már a Scania buszaiban is nagyon megszerettem, ráadásul kezelése most még egyszerűbbé vált. Hosszú utakon nem mindegy, milyen küzdelmek árán jutunk át egy nagyvároson. Az új, gyorsabb szoftverrel szerelt váltót - valamint a retardert is - mostantól a jobb oldali bajuszkapcsolóról vezérelhetjük, így akár a kormány elengedése nélkül is kapcsolhatunk sebességet, vagy üzemeltethetjük a lassítóféket.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
