Biturbós hobbikamion hétvégére

Teszt: MAN TGL - 2005

2005.07.12. 01:42


Vakon megbízhatunk a kapcsolókban

A legtöbb gombra nincs is szükség ilyen meleg nyári napon. Alapjáratemelő, ülésfűtés, lámpamosó, ABS kikapcsoló és hasonló finomságok sorakoznak a középkonzolon. Ezeknél most sokkal fontosabb a felettük lévő hőfokszabályzó és klíma alapos megismerése és beüzemelése. Majd jöhet az indítás. A 4580 cm 3-es, EURO 3-as, négyhengeres, tizenhat szelepes motor 206 lova csöndes horkantások mellett kel életre, mikor félve elfordítom a kulcsot. Rövid melegítés után indulnék is, nyúlok a váltóhoz és ekkor ér az első meglepetés. Mert hogy ez bizony csak hatsebességes. Nem lesz kevés? Kísérőm nyugtatgat, ne izguljak, próbáljam csak ki. Nekiindulunk, érkezik is a második meglepetés.


Két turbó a csövek alatt

7,5 tonna, hat sebesség, 206 lóerő ide vagy oda, úgy száguldunk mint a veszedelem. Alig győzőm kapcsolni a fokozatokat és máris 90-nel megyünk, ami manapság a kamionok elektronikusan szabályozott végsebessége. Honnan ez az erő? Ez már szinte fizikai képtelenség. Kísérőmet faggatva keresem e választ. Vajon milyen forgatónyomaték tartozik ehhez a 206 lóerőhöz? És a válasszal érkezik a megoldás is. 830 Nm 1400-as percenkénti fordulatnál.

Ez több, mint amiről egy ilyen csöpp platósnál egyszerű halandó álmodni mer. Ilyen nyomaték csak különlegesen jól eltalált turbógeometriából eredhet. A fülkében uralkodó csöndes susogásban jól hallatszik a turbó fütyülése, az erő záloga. De hogyhogy nincs turbólyuk? Hogyan lehet egyszerre nyomatékos és gyors is? Egyszerű, kézenfekvő és egyben meglepő a magyarázat.


Vigyázat! Billentéskor az elejét felhajtani!

Ez a kis közösnyomócsöves, kipufogógáz-visszavezetéses motor biturbós. Egy kisebb az alacsony fordulathoz és egy nagyobb, tehetetlenebb, ellenben erősebb arra az időre, amikor már nincs hiány kipufogógázban. Így szinte a motor teljes fordulatszám tartományában elegendő a töltés így az erő sosem apad. De vajon elegendő ez a motor egy 12 tonnás 10 méteres, nagyfülkés TGL-hez is, amiben ráadásul a könnyen és gyorsan kapcsolható kézi váltó helyett egy robotizált szerkezet dolgozik? Mivel az automatizált váltó ugyanazt a hatsebességes ZF egységet rejti, mint a kézi kapcsolású párja, csupán a kapcsolásokat és a kuplungolást végzik segítőkész munkahengerek, nem voltam biztos a sikerben.


A mindenttudó karok

Átültem, az ülés mellé helyezett forgókapcsolóval kiválasztottam a haladási irányt és indulhatott a menet. A sebességfokozatokat az egyik jobboldali bajuszkapcsolóról módosítható ízlés és az automatika engedékenysége szerint. Ugyanerről a karról vezérelhető a tempomat is, míg rövidebb párja a 150 lóerős motorfék kézi vezérlését teszi lehetővé.

Ha lusták lennénk kapcsolgatni, a motorféket egy kapcsoló segítségével a fékpedálra is köthetjük. Ezután a pedál érintése először az elektronikus motorféket, majd a kerekekre ható, szintén elektronikusan vezérlet légféket üzemelteti igen kiválóan, jól adagolhatóan.


Itt a kuplung? Hol a kuplung?

De most nem fékezni szeretnék, hanem kipróbálni, mit kezd 206 lóerő 12 tonnával és egy kézi váltónál mindenképpen lassúbb robotizált szerkezettel. Tekerő D-be és hadd szóljon. Az elindulás hibátlan. A munkahenger emelkedőn is rángatás nélkül engedi össze a kuplungtárcsákat. Csupán csak a fék kezelésére kell vigyáznunk, hogy amíg nincs kellő tapadás a kuplungban, addig nehogy megguruljon a szerkezet.

Hihetetlen, de tizenkét tonna sem okoz gondot a 4,5 literes motornak. Itt jelentkezik igazán a dupla turbó előnye. A több mint öt és fél tonna lespaniferezett vassal és a majd hat és fél tonna önsúllyal is könnyedén boldogul a motor. Nem véletlen, hogy az MAN biturbós motorjai a kamionversenyeken is olyan jól szerepelnek.

Spanifer

Spanifer gurtninak hívják azt az általában 50 mm széles, a rögzítéstechnikában használt, fonott, lapos szíjat, amelynek egyik végére egy racsnis szerkezetet erősítenek és ennek segítségével a rajta átfűzött másik spaniferrel, vagy szíjjal biztonságosan a platóra rögzíthető az árú. Vigyázni kell azonban: csupán a spanifer nem tartja helyén a rakományt. Azt még ékeléssel és egyéb eszközökkel biztosítani kell a véletlen elmozdulással szemben. Megfelelő rögzítés hiányában egy fékezéskor a rakomány akár a fülke hátfalát is könnyen áttörheti.


A kényelem első záloga

Mindkét teherautóval öröm az autózás a hihetetlenül csöndes fülkében. A nagyobb fülke légrugózása jó szolgálatott tett Budapest kétes minőségű útjain. Egy-egy gödörből csupán egy billenés és egy szusszanás jutott az utastérbe. A két kipróbált TGL majdnem ugyanolyan, mégis merőben különböző volt. A belső tér valahogy kiforrottabb az LX jelű magasabb és ráadásul magasított fülkében.

A középkonzol húsz kapcsolóhelyéből tízet a fedélzeti számítógép-navigáció páros vezérlője váltott fel, míg a maradék tíz hely csordultig lett kapcsolókkal. Még a rámpatükör is elektromos állítású és fűthető. A technika minden rezdülését a nagyméretű központi kijelzőn követhetjük nyomon, még a Blaupunkt navigáció is ide küldi az útiránnyal kapcsolatos instrukcióit.


A kényelem második záloga

A vezetőülés is sokkal összetettebben állítható kisebb társánál, és ami a legfontosabb, két teljes értékű ágy helyezkedik el mögötte. Az 1645 mm-es belmagasságból 923 jut a két 2005 mm hosszú és 740 mm széles fekhelynek. Egy 12 tonnás teherautótól fejedelmi helykínálat. Arról nem is beszélve, hogy beépített hűtő, asztal és egy belülről is hozzáférhető tárolórekesz szolgálja a sofőrök kényelmét. A nagytestvérnél vigyázni csak az irdatlan túlnyúlással kell, mivel a 7250 mm hosszú felépítményből több, mint 3 méter a hátsó tengely mögött van.

MAN TGL

Képzeljék el, olyan ez, mintha úgy kellene közlekednünk az utcán, hogy egy három méteres seprűnyél áll ki a hátunkból. Nem könnyű a forgolódás, beláthatjuk. De ettől egyenesen még könnyen futhatunk. A 12 tonnás TGL is egyenesben van elemében. Fütyülnek a turbók, egyik a másik után, forog a tengely, susog a szél. És mindezt akár hétvégén is.

Az oldalról ajánljuk

Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

51 perce
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34