Biztonság 40 tonna felett

Bemutató: MAN biztonságtechnológia

2003.09.23. 09:37

Rövid show-val indítottak a szervezők. A jelenlévők megtekinthették a 2001-es európai kamion gyorsasági versenyek bajnokát, a MAN TR 1400-ast, melynek közel 12 literes motorja 2400-as percenkénti fordulatszámon 1500 lóerőt ad le, nyomatéka megközelíti az 5000 Nm-t. Ezek a hihetetlenül magas értékek két 3,6 bar-os turbófeltöltő hatására ébrednek a hengerenként négyszelepes dízelmotorban, ennek köszönhetően 6 másodperc alatt gyorsul 55-ről 160 km/h órára.

csik.jpg

De mit ér az erő, ha nem uralod? - jutott eszembe: hiába a ZF által gyártott automataváltó és a Knorrtól származó, ESP-vel szerelt fék, a szélesebb pályákhoz szokott gyári sofőr egy lendületesebb csapatás alkalmával így is csak a szalagkorlát hathatós közreműködésével tudta megállítania gépét, ezzel demonstrálva az üvegszálas lökhárító tűrőképességét. A későbbi szemrevételezés alkalmával megállapíthattam, hogy az agresszív találkozás ellenére is csak minimális sérüléseket szenvedett a szerkezet, amit szükség esetén valószínűleg Écs község kisiparosai is pillanatokon belül kijavítottak volna.

A nem szabványos törésteszt után ízelítőt kaptunk a MAN járműszerelvényekbe épített, vontatóra és pótkocsira is kiterjedő menetstabilizáló rendszer gyakorlati működéséből. A szükség esetén a vontatmány kerekeit is fékező, így a stabilitáshoz elengedhetetlenül szükséges vontatottságot megőrző ESP (EBS+ABS+ASR), sok más elektronikai és technikai megoldással karöltve komplex biztonsági hálót feszít a járművezető és szerelvénye köré.

Az ACC (Adaptive Cruise Control) mára szinte kivétel nélkül az összes felsőkategóriás személygépkocsiban megtalálható. Ez a rendszer hivatott - tempomat használata mellett - a szükséges sebességcsökkentésről, vagy akár a fékezésről is gondoskodni. A ködlámpa mellé épített kis fekete doboz adatokat szolgáltat a központi számítógépnek. Ezen információk segítségével a rendszer azokat a ráfutásos baleseteket igyekszik megakadályozni, amelyek a fáradtság hatására lecsökkent követési távolság miatt következnek be.

Ha az ACC segítségével már nem érjük utol az előttünk haladókat, érdemes a szembejövőket is elkerülni - gondolták a MAN-nál. Ebben segít egy kuriózumnak számító biztonsági rendszer, az LGS (Lane Guard System), amely a szélvédő mögé helyezett kamerán keresztül figyeli a terelővonalak járműtől való távolságát. Az így nyert információk alapján azonnal felismeri, ha a járműszerelvény úttartása bizonytalanná válik és időben figyelmezteti a járművezetőt a hosszabb, monoton vezetések alkalmával fellépő elalvás előtti állapotra. Működési elve egyszerű, mégis hatásos: 60 és 75 km/h között az irányjelzés nélküli terelővonal érintéskor, míg 75 km/h fölött annak átlépésekor figyelmeztető hang- és fényjelzést ad. Hatékony működésének egyik sarkalatos pontja, hogy a felfestések viszonylag jól láthatóak legyenek, így Magyarországon és hasonló állapotú úthálózattal rendelkező országokban csak erősen korlátozott módon nyújthat hathatós segítséget.

A menetstabilitás további fokozása érdekében a MAN és a Michelin közös fejlesztésbe kezdett. Ennek kapcsán létrehoztak egy gumiabroncsrendszert, amely az általánosan elterjedt duplakerekes megoldás alternatívájaként egy speciális felnire szerelt gumival az eddig megszokottnál jóval szélesebb futófelületet kínál az új kamiont vásárlóknak. Az autó tuning iránt fogékonyak figyelmébe ajánlom a 495-ös szélességi értéket. Ezzel a szimpla felnis rendszerrel 9%-os kopás- tehát költségcsökkenés érhető el a duplakerekes megoldáshoz képest, miközben az abroncsok közé szoruló nagyobb kövek okozta veszély teljesen megszűnik.

De ennyi előnnyel szemben bizonyára hátránya is van a technológiának, mivel ma még nem minden gyártó használja. Hát igen, felszereléséhez elengedhetetlenül szükségesek bizonyos technikai feltételek. Ezek a megváltozott kerékviszonyok mellett is biztosítják a biztonságos és balesetmentes közlekedést. Mivel egy esetleges defektnél, - nem úgy, mint az ikerkerekes megoldásnál - az adott helyen nem marad ép, teherviselő abroncs, egy durrdefekt bekövetkeztétől a megállásig a korábban bemutatott ESP stabilizálja a szerelvényt. Fontos még a lassú nyomásvesztés időben való felfedezése, amiben a személyautókból közismert, a MAN-nál TPM-nek becézett nyomásellenőrző rendszer segít. A fentiek miatt csak a gyárban erre előre felkészített vontatókon alkalmazható az új abroncs-család.

Fejlesztéseit a MAN egy Trucknology névre keresztelt program keretében hajtja végre. Ezeket a bemutatón egy speciálisan felkészített szerelvény segítségével ismerhettünk meg. A borulás sikeres elkerülése után streetfighter-közjáték, majd oltási gyakorlat következett. A német cég az elmúlt időben komoly energiákat fektetett az élet- és vagyonmentő gépek fejlesztésébe. Fáradozásaik - remélhetően csak bemutatókon látható - eredményét a katasztrófavédelemnél szolgálatot teljesítő, Schmitz felépítményes FE 27.460-as típusú tűzoltóautóval demonstrálták. A felgyújtott régi Skodát pillanatokon belül eloltották, majd a lökhárítóra szerelt fecskendőből előtörő vízsugár segítségével tolták le az útról.

A kedélyek megnyugtatására a látogatók ezután személyesen is megismerkedhettek a MAN széles járműkínálatával, valamint a pályán már megtekintett speciális célokra épített gépekkel. Különböző méretű, teherbírású és motorizáltságú kamionok valamint buszok sorfala közt sétáltam. Sajnos csak sétáltam, mivel a kamionok és kisteherautók mind-mind zárva voltak. A komforttal, ergonómiával való ismerkedés így reménytelen feladatnak bizonyult. A buszok csak statikus szerepet kaptak a bemutatón, így az igazságtalan háttérbeszorítás miatt érzett lelkiismeret-furdalás lehetett az oka, hogy azok ajtajait nyitva hagyták a kiállítók. Ezek között nézelődve találkozhattam Magyarországon nemigen látható típusokkal, például egy környékbeli háromtengelyes, fapados változattal. Ez valószínűleg méretei és utazási komfortja miatt sem terjedhetett el hazánkban.

Gyönyörű látvány volt a teljesen megtörve leállított, a Hajdú Volán színeiben versenyző csuklósbusz is, melyet a MAN már mint tendergyőztes szállító értékesített a vállalatcsoport részére. Innen pár méterre távolsági- és különjáratokon szolgálatot teljesítő óriások várták a kíváncsi látogatók ostromát.

Rövid álmodozás után lehetőség nyílt - gyakorlott pilóták felügyelete mellett - egy-két kamion kipróbálására is. Egy 530 lóerős TGA 18.530 típusú vontatóra kötött, betonlapokkal 40 tonnásra terhelt Schmitz utánfutós szerelvénnyel tehettem meg pár kilométert. Ha valaki még nem próbált ilyet, egyszer feltétlenül ejtse szerét és megtudhatja, hogy 40 tonna biztonságos mozgatásához szükség lehet a korábban vázolt technikai berendezések hathatós közreműködésére.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

51 perce
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14