Rövidke kerregés

Volkswagen LT35 teszt

2002.10.10. 01:01

3,5 tonnás zárt kocsiszekrényű tehergépkocsi, a típus leghosszabb, legmagasabb változata. B kategóriás jogsival ez a legnagyobb, amit vezethetünk. De mekkora kihívás ez egy normális méretű autóhoz szokott úrvezető számára?

 
   
 







A VW haszonjármű-családja Európában a Caddyvel kezdődik, ez magyarul a dobozos Polo. Ezt követi a legelterjedtebb T4, ami a köztudatban Transporter, Mixto, Transvan, Caravelle álneveken fut, az aktuális felépítménytől függően.

A sort az LT zárja, ennek van 32-es és 35-ös változata, mindkét szám a járgány megengedett össztömegét jelöli, békebeli mázsában kifejezve. Ebben a méretosztályban az Iveco Daily és a Mercedes Sprinter rúg még labdába. A mi példányunk 13,4m3 űrtartalmú, ez 4,2m hosszú, 1,73m széles és 1,85m magas rakteret jelent, esetünkben zárt dobozos felépítménnyel.

 
   
   

Az autó nagy. Személyautós ember számára nagyon nagy. A körbesétálás során benézünk a jobb oldali tolóajtón (befér rajta a raklap), illetve a hátsó kétszárnyú ajtón is. Kilincs van belül is, bezáródni nem fogunk. A vezetőfülke háromszemélyes, a sofőr állítható ülésbe mászik fel, a két utas közös padon ülhet, bár a középen ülő utas lába között meredezik a meglehetősen obszcén formájú váltókar. Az ülést sikerül magamra igazítani, a 190cm-rel súrolom a tervezők által elképzelt vezető mérethatárait. A nagy tükrök igazítás nélkül jók, elég jól látni benne a külvilágot.

Rövidke izzítás (<2sec) után őrült kerregés, ahogy életre kel a 2,5 literes soros öthengeres TDI motor. Hiába, ez haszonjármű, itt megbocsátható a kereplés. A fordulatszámmérő rendelhető extra, így csak fülre megy a pörgetés. Egy biztos: a turbó éledése előtt lomha teherautó, aztán egyszer csak elkapja egy vonósugár, utána határozottan gyorsulás-élményre utaló jeleket tapasztal a nehéz lábú pilóta.

 
   
 

A kuplung személyautós, a váltókar a legszebb zsigulis hagyományokat idézően közvetlenül a váltóba nyúlik, nincs bowden, nincs rudazat. Egyből lehet tudni, megvan-e a keresett fokozat. Megvan, de így üresen minek? Az egyes nagyon rövid, az ember felengedi a kuplungot, aztán már kapcsolna is fel. Dugóban araszolni viszont tökéletes, az ember elereszti egyben, aztán gurul, ahogy a többiek vánszorognak.

A többi fokozat szerencsére hosszabb, a város tempójához elég a negyedikig felpakolni, 70-80 alatt még üresen sem szereti az ötödiket. Közben élvezem a panorámát, messze ellátni az autóból, a sávban kicsit jobban kell figyelni, de azért mindenhol elférek. A kereszteződések érdekesebbek, a hosszú tengelytáv és az első kerék feletti üléshelyzet miatt más íveket kell venni, hogy ne gyúrjuk le a gyalogosok lábát.

 
   
   

Könnyű megszokni, bár eleinte olyan érzés, mintha minden kereszteződésen túl akarnánk menni. Ahogy kezdünk összecsiszolódni, próbálgatom a képességeket. Másodikban simán elindul, ráadásul ez elég hosszú ahhoz, hogy egy-egy lámpánál megnyúlt arcokat lássak a tükörben, amikor besorolok valaki elé. Na jó, ez persze teherautó, de ha én odaállok egy lámpa elé, akkor én görnyedés nélkül látom, más meg sehogy, ráadásul a többség nem számít arra, hogy le akarom rajtolni, pedig de.

A szörnyűbb utakon meglepően simán jutunk át, a hátul laprugós merev hídon, elöl tekercsrugós független felfüggesztésen álló doboz nem pattog, kellemesen hintázik. Kanyarban azért ésszel kell bánni vele, nem akarok telefonálni, hogy eltörött a tükör, mert rajta fekszik a kamion_ A négy tárcsafék + ABS határozottan, finoman adagolhatóan fogja meg a kocsit, a komoly kérdések inkább a rakomány átrendeződése körül adódhatnak.

 
   
 

A kormány csak kicsit nagyobb, mint a 2107-es Ladáé, de szervós, tehát emberi erővel lehet vele boldogulni. Erre hely is van, a két széle között több, mint négyet fordul a középen kicsit határozatlan kormány. A kapcsolók kézre állnak, gyakorlatilag a két bajuszkapcsolóra felfért minden lényeges kezelőszerv.

Az indexet tekerve világítást kapcsolunk (á la Fiat), a másik oldalon ablaktörlő van, végét benyomva (á la Skoda 120) ablakmosó. A spricni fel van vezetve a lapátra, azonnal vizez, nincs száraz maszatolás. Ennek költsége autónként kb. 3Ft, igazán csinálhatná mindenki így.

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

1 órája
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13