Oltáshoz készülj! Vigyázz! Olts!

Tűzoltóautó-teszt Ferihegyen

2001.10.30. 07:21

A tűzoltóautó élete nem habostorta. Ráadásul, ha a ferihegyi reptéren teljesít szolgálatot és csak a repülőgépek balhéihoz hívják, különösen nem.

 
   
 

A 20 hengeres motor okozta lelki töréshez heveny Gulliver-szindróma is járul, mert szegény akkora, hogy a garázsban az őt körülvevő többi autó és persze a személyzet között óriásnak érzi magát. Aztán mikor kivonul a repülőgépekhez, szinte eltörpül mellettük. És még a hivatalos neve is Szimba.

 
   
   

A reptéri belsőbb körökben HAB 1-ként is emlegetik, de mindenki tudja, hogy ilyenkor az oroszlánkirályról van szó. 1984-ben született, azóta dolgozik Ferihegyen. 17 éves kora meg sem látszik, igaz, a formatervezésért állami díjat kaptak az egyetemisták. Nálunk mindössze ez az egyetlen darab létezik, testvérei maradtak a németeknél. Élete során cirka 40.000 km-t futott.

 
   
 

Műszaki adataiból kitűnik, miért alkalmas a kijelölt feladatra. Hossza közel 12 méter, szélessége több mint 3, a magassága pedig a 4 métert súrolja. Két motor dolgozik a hasában. Az egyik a járművet hajtja, ez V12 diesel Mercedes (21930 ccm és 615 LE). Hmmm, gondolja Stirlic. A másik a szivattyút üzemelteti, ez csak egy V8-as 12760 ccm-es 256 LE-s dízel. A váltó természetesen automata, a hajtás 6x6.

A teljesen feltötött állapotban 42 tonnás jármű végsebességet 95 km/h-ban jelölték meg. Az üzemanyag tartály 250 literes és mindig tele van. A garázsban állandóan bevetésre készen ácsorogva a hátsó fertályon található csatlakozón át az akkumulátorok folyamatos töltés alatt állnak, a motorokat is üzemmelegen tartják. Induláskor a csatlakozó magától kioldódik, nem kell külön odafigyelni a kihúzására.

 
   
   

A tűz elleni harchoz a bélszerkezetben található 11 000 l víz és 1000 l habképző anyag nyújt némi támogatást. A tetőn található vízágyút a pilótafülkéből irányíthatjuk egy botkormány segítségével. Vízáteresztő képessége 5000 l/perc, tehát az összes vízmennyiséget valamivel több, mint 2 perc alatt kifújja, akár 70 méteres távolságra. A szállítási sebességet azonban lehet felezni, így akár 4 percig is képes dolgozni. De ne gondoljuk, hogy ez kevés, ugyanis ennyi víz a beterített területen felér a tarpai árvíz pusztításával.

 
   
 

Van lehetőség további tömlők csatlakoztatására, és ha a vízágyú hagyott egy kevés vizet a tartály alján, kézzel is célozhatunk a tűzfészekre. De ne keressük a bajt. A pilótafülkében teljes biztonságban vagyunk. A kerekek előtti csövekből oltóanyag folyik, így éghető felületen parkolva is nyugodtan dolgozhat az autó, a folyamatos locsolás miatt nem fog égni lába alatt a talaj. A szélvédőkre is külön szerkezet locsol vizet, így ezeknek sem árt a nagy hőség, ha túl közel merészkedik a lángokhoz.

 
   
   

Ez a jármű a sofőrön kívül még három főt szállíthat. Az ő felszereléseik az autóba vannak építve. A ruha a bakanccsal összeszerelve alig várja, hogy valaki végre beleugorjon. A székben ülve egyetlen mozdulattal a hátukra csatolhatják az oxigénpalackjot és fejükbe nyomhatják a sisakot.

 
   
 

Az LRI másik pöttöm autója Dragon néven ismert, de HAB 2-ként is emlegetik. Kicsit fiatalabb Szimbánál: csak 4 éves. Ő is Rosenbauer gyártmány, de egyedi kívánságok alapján készült, így nagyjából 100 millió forintot fizettek érte. Neki is két motorja van, a hajtó V8-as Detroit Diesel típusú (12 100 ccm, 710 LE), a szivattyúmotor mindössze 340 LE-t tud. Az üzemanyagtartály 320 literes és szintén kötelezően mindig tele van.

 
   
   

A motoron nincs szükség ékszíjakra. Még a hűtőventillátor is hidromotoros, amihez azonban mégis nélkülözhetetlen ott direkt duplázva szerelték. Az autó nem állhat meg műszaki hiba miatt. A szállítható oltóanyag mennyiségét 500 l habképzővel toldották meg, és a vízágyú is nagyobb mennyiséget bír nyomni: 6000 litert percenként. Dragonnak van még egy kisebb vízágyúja is (orrmonitornak hívják), ezt sokkal lejjebb szerelték, így a repülőgép szárnya alá is lehet spriccelni. Az orrmonitor percenként 1000 liter vizet fúj, és szintén a pilótafülkéből lehet joystickkal irányítani.

 
   
 

A sofőr az autó irányátásához szükséges műszerekkel van körbevéve: mintha helikopterben ülne. Az elektronika mindent felügyel. Ha hibát jelez, lehet hívni a gyártókat, mert csak ők tudják javítani. A szokásos hűtővíz-hőfok, olajnyomás, üzemanyagszint jelzők mellett az elektronika teszt-visszajelzői találhatók. A kétkörös fékrendszert körönként ellenőrzi, az ABS működését is ötszörös biztonsággal teszteli.

Kell is a fék; ha a 38,5 tonnás verda beindul, lehetelen megállítani. Mivel a váltó is automata (4 fokozatú) retarder kell a motorfékhez. Ez a motorolajat nyomja szembe az eredeti áramlási iránnyal, így mesterséges motorféket hoz létre. Nem is akármilyet. Gázelvételnél vigyázni kell, nehogy lefejeljük a szélvédőt.

 
   
   

A terepfokozat bekapcsolását aranyos kis teknősbéka-piktogram jelzi, míg a nagyobb -akár 127 km/h - sebesség lehetőségét egy nyargaló nyuszi. A csurig töltött tartályokban elhelyezett hullámtörők segítségével állítólag 80 km/h-s sebességgel fék nélkül el lehet fordulni 90°-os kanyarban borulás nélkül. Hogy ez a 90° a Gogol-Visegrádi kereszteződésre vonatkozik, vagy a Budapest-Szeged távolságra nem derült ki, de jól hangzik.

 
   
 

A sofőr mellett ül a parancsnok, mögöttük még két tűzoltó számára van hely, szintén teljesen előkészített felszerelésekkel. A parancsnok előtt a tűzoltáshoz szükséges, teljesen automatizált rendszer vezérlőpultja. Innen kapcsolhatja a szivattyúkat, irányíthatja a vízágyúkat és az embereket a rádión. Nem kis felelősség nyugszik a vállán. A riasztástól számított harmadik percben meg kell kezdeniük a helyszínen a mentést.

 
   
   

A villámgyors kiszálláshoz a remek autókon kívül alapos helyismeretre is szükségük van, melyet napról-napra fejlesztenek. A "kis" parancsnoki Pajerót - a hátul irodának berendezett utasterével - sokszor látni, amint épp terepszemlét tart a kifutóknál, merről is lehet a leggyorsabban megközlíteni.

 
   
 

A reptéri tűzoltóság harmadik óriás autóját, Simont nem tudtuk megtekinteni, mert ottjártunkkor épp az egyik kihelyezett telepen teljesített szolgálatot, és nem akartuk a precíz munkarendet megszakítani. Láttuk viszont a két Csitát, és a Silvani hármas ikreket. Ők mezei tűzoltóautók 6 és nyolchengeres Chrysler motorokkal. Jóval szerényebb felszereltségükkel az objektumok oltásához vannak szerződtetve.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

6 órája
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12