Oltáshoz készülj! Vigyázz! Olts!
Tűzoltóautó-teszt Ferihegyen
A tűzoltóautó élete nem habostorta. Ráadásul, ha a ferihegyi reptéren teljesít szolgálatot és csak a repülőgépek balhéihoz hívják, különösen nem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 20 hengeres motor okozta lelki töréshez heveny Gulliver-szindróma is járul, mert szegény akkora, hogy a garázsban az őt körülvevő többi autó és persze a személyzet között óriásnak érzi magát. Aztán mikor kivonul a repülőgépekhez, szinte eltörpül mellettük. És még a hivatalos neve is Szimba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A reptéri belsőbb körökben HAB 1-ként is emlegetik, de mindenki tudja, hogy ilyenkor az oroszlánkirályról van szó. 1984-ben született, azóta dolgozik Ferihegyen. 17 éves kora meg sem látszik, igaz, a formatervezésért állami díjat kaptak az egyetemisták. Nálunk mindössze ez az egyetlen darab létezik, testvérei maradtak a németeknél. Élete során cirka 40.000 km-t futott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Műszaki adataiból kitűnik, miért alkalmas a kijelölt feladatra. Hossza közel 12 méter, szélessége több mint 3, a magassága pedig a 4 métert súrolja. Két motor dolgozik a hasában. Az egyik a járművet hajtja, ez V12 diesel Mercedes (21930 ccm és 615 LE). Hmmm, gondolja Stirlic. A másik a szivattyút üzemelteti, ez csak egy V8-as 12760 ccm-es 256 LE-s dízel. A váltó természetesen automata, a hajtás 6x6.
A teljesen feltötött állapotban 42 tonnás jármű végsebességet 95 km/h-ban jelölték meg. Az üzemanyag tartály 250 literes és mindig tele van. A garázsban állandóan bevetésre készen ácsorogva a hátsó fertályon található csatlakozón át az akkumulátorok folyamatos töltés alatt állnak, a motorokat is üzemmelegen tartják. Induláskor a csatlakozó magától kioldódik, nem kell külön odafigyelni a kihúzására.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tűz elleni harchoz a bélszerkezetben található 11 000 l víz és 1000 l habképző anyag nyújt némi támogatást. A tetőn található vízágyút a pilótafülkéből irányíthatjuk egy botkormány segítségével. Vízáteresztő képessége 5000 l/perc, tehát az összes vízmennyiséget valamivel több, mint 2 perc alatt kifújja, akár 70 méteres távolságra. A szállítási sebességet azonban lehet felezni, így akár 4 percig is képes dolgozni. De ne gondoljuk, hogy ez kevés, ugyanis ennyi víz a beterített területen felér a tarpai árvíz pusztításával.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Van lehetőség további tömlők csatlakoztatására, és ha a vízágyú hagyott egy kevés vizet a tartály alján, kézzel is célozhatunk a tűzfészekre. De ne keressük a bajt. A pilótafülkében teljes biztonságban vagyunk. A kerekek előtti csövekből oltóanyag folyik, így éghető felületen parkolva is nyugodtan dolgozhat az autó, a folyamatos locsolás miatt nem fog égni lába alatt a talaj. A szélvédőkre is külön szerkezet locsol vizet, így ezeknek sem árt a nagy hőség, ha túl közel merészkedik a lángokhoz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez a jármű a sofőrön kívül még három főt szállíthat. Az ő felszereléseik az autóba vannak építve. A ruha a bakanccsal összeszerelve alig várja, hogy valaki végre beleugorjon. A székben ülve egyetlen mozdulattal a hátukra csatolhatják az oxigénpalackjot és fejükbe nyomhatják a sisakot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az LRI másik pöttöm autója Dragon néven ismert, de HAB 2-ként is emlegetik. Kicsit fiatalabb Szimbánál: csak 4 éves. Ő is Rosenbauer gyártmány, de egyedi kívánságok alapján készült, így nagyjából 100 millió forintot fizettek érte. Neki is két motorja van, a hajtó V8-as Detroit Diesel típusú (12 100 ccm, 710 LE), a szivattyúmotor mindössze 340 LE-t tud. Az üzemanyagtartály 320 literes és szintén kötelezően mindig tele van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motoron nincs szükség ékszíjakra. Még a hűtőventillátor is hidromotoros, amihez azonban mégis nélkülözhetetlen ott direkt duplázva szerelték. Az autó nem állhat meg műszaki hiba miatt. A szállítható oltóanyag mennyiségét 500 l habképzővel toldották meg, és a vízágyú is nagyobb mennyiséget bír nyomni: 6000 litert percenként. Dragonnak van még egy kisebb vízágyúja is (orrmonitornak hívják), ezt sokkal lejjebb szerelték, így a repülőgép szárnya alá is lehet spriccelni. Az orrmonitor percenként 1000 liter vizet fúj, és szintén a pilótafülkéből lehet joystickkal irányítani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sofőr az autó irányátásához szükséges műszerekkel van körbevéve: mintha helikopterben ülne. Az elektronika mindent felügyel. Ha hibát jelez, lehet hívni a gyártókat, mert csak ők tudják javítani. A szokásos hűtővíz-hőfok, olajnyomás, üzemanyagszint jelzők mellett az elektronika teszt-visszajelzői találhatók. A kétkörös fékrendszert körönként ellenőrzi, az ABS működését is ötszörös biztonsággal teszteli.
Kell is a fék; ha a 38,5 tonnás verda beindul, lehetelen megállítani. Mivel a váltó is automata (4 fokozatú) retarder kell a motorfékhez. Ez a motorolajat nyomja szembe az eredeti áramlási iránnyal, így mesterséges motorféket hoz létre. Nem is akármilyet. Gázelvételnél vigyázni kell, nehogy lefejeljük a szélvédőt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A terepfokozat bekapcsolását aranyos kis teknősbéka-piktogram jelzi, míg a nagyobb -akár 127 km/h - sebesség lehetőségét egy nyargaló nyuszi. A csurig töltött tartályokban elhelyezett hullámtörők segítségével állítólag 80 km/h-s sebességgel fék nélkül el lehet fordulni 90°-os kanyarban borulás nélkül. Hogy ez a 90° a Gogol-Visegrádi kereszteződésre vonatkozik, vagy a Budapest-Szeged távolságra nem derült ki, de jól hangzik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sofőr mellett ül a parancsnok, mögöttük még két tűzoltó számára van hely, szintén teljesen előkészített felszerelésekkel. A parancsnok előtt a tűzoltáshoz szükséges, teljesen automatizált rendszer vezérlőpultja. Innen kapcsolhatja a szivattyúkat, irányíthatja a vízágyúkat és az embereket a rádión. Nem kis felelősség nyugszik a vállán. A riasztástól számított harmadik percben meg kell kezdeniük a helyszínen a mentést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A villámgyors kiszálláshoz a remek autókon kívül alapos helyismeretre is szükségük van, melyet napról-napra fejlesztenek. A "kis" parancsnoki Pajerót - a hátul irodának berendezett utasterével - sokszor látni, amint épp terepszemlét tart a kifutóknál, merről is lehet a leggyorsabban megközlíteni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A reptéri tűzoltóság harmadik óriás autóját, Simont nem tudtuk megtekinteni, mert ottjártunkkor épp az egyik kihelyezett telepen teljesített szolgálatot, és nem akartuk a precíz munkarendet megszakítani. Láttuk viszont a két Csitát, és a Silvani hármas ikreket. Ők mezei tűzoltóautók 6 és nyolchengeres Chrysler motorokkal. Jóval szerényebb felszereltségükkel az objektumok oltásához vannak szerződtetve.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
