Részeg, vak és alvó kamionosok figyelem!
DaimlerChrysler-haszonjárműfejlesztések
Az egyik véglet a Piaggio Ape: haszonjármű, ami nem sokban különbözik egy háromkerekű, motoros tyúkóltól. A fejlesztés másik irányát, a luxusteherautók lehetőségeit most mutatták be. Szigorúan deszka nélkül!
Néha szükség van a fejlesztési kapacitás fitogtatására; nem árt, ha mindenki tudja, hol fogannak a nagy ötletek. A haszonjárműgyártásban minden fejlesztés a haszonról szól, vagy a biztonságról, vagy a gyorsaságról, amik aztán megint csak a haszonról.
A DaimlerChrysler az élbolyban szeretne lenni, ezt bizonyítja a rengeteg fejlesztés és technológiai újdonság, amelyek egy részét az elmúlt időben a nagyközönség elé tárták. Mercedes-Benz, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Sterling Trucks, Western Star Trucks, American LaFrance, Setra és Thomas Built Buses márkanevek alá bújtatva, a szintén ehhez a családhoz tartozó Mercedes-Benz és Detroit Diesel motorok és alkatrészek hathatós támogatásával.
A család legkézenfekvőbb és hazánkban talán legszélesebb körű érdeklődésnek örvendő tagjai a Mercedes-Benz Vito és Sprinter sem szükölködik fejlesztésekben. A folyadékkristályos műszerfal ma már nem tartozik a különleges újdonságok közé, de eddig kisáruszállítókban igen ritkán alkalmaztak ilyet. A megoldás előnye, hogy az autókban szerteszét elhelyezett komputerek információi külön diagnosztikai eszköz nélkül is könnyen leolvashatóvá válnak. Így akár diagnosztikai, akár menetadat-elemzések könnyen és gyorsan elvégezhetőek a kormány mögül, külön számítógép és monitor nélkül is.
Ha pedig a diagnosztika és a szerviz mindent rendben talált, újra visszakerülhetnek a mechanikussal megmozdulásig megegyező, animált mutatók a kijelzőre. Ezek után már nem kell sok ahhoz, hogy külön szín- és formavilágú műszerfalunk legyen nyári estékre és esős vasárnapokra is. Akár csak egy mobilszolgáltató reklámját hallanám: Szabja testre Sprinterét az új letölthető irányjelzőhangokkal és hátterekkel!
Szomorú esős vasárnapokon nemcsak egy vidám műszerfal jön jól, hanemaz sem árt, ha a nem mindig szakszerűen megpakolt kisáruszállítónk minden tőle telhetőt megtesz az úton maradásért, nehogy továbbszomorodjon a hangulatunk. A túlzott, rendellenes billegés a borulás előszobája, legjobb az ilyet elkerülni. Ez ellen pedig a helyes rakodáson és vezetéstechnikán kívül a futómű környékén lehet tenni valamit. A ma már gyakran alkalmazott légrugózás szélesebb körű elterjedése mellett a DaimlerChrysler hidraulikus menetstabilizátoron is dolgozik; teljesen úgy működik, mint egy szabályozható keménységű és magasságú lengéscsillapító.
A munkahengerek vezérlését elektronika felügyeli. Tesz arról, hogy dőlés esetén a kerekek minél tovább az úton maradjanak, és a jármű padlója, ameddig csak lehet, ne térjen el túlzottan a vízszintestől. A szerkezetet működését egy próba is igazolta, ahol kidrült, hogy hihetetlenül megváltoztatta az átalakított Vito viselkedését. Mintha egy másik autóban ülnénk, olyan könnyeden vette a korábban határon autózott kanyarokat. Ezután a stabilitásra már csak a túlzott önbizalom jelenthet veszélyt, mert ha egy ilyen furgonban megszűnik az autó-talaj kapcsolat, akkor aztán nagyon megszűnik, és repülnek a dobozok.
Új dimenziók tárulnak fel az Omnicam elnevezésű madárszemoptikás tolatókamera képében is. Lényege, hogy üvegfalú hengert helyeznek el a kisáruszállító tetején, a hátsó ajtó fölött. A hengerre egy csúcsára állított kúp alakú tükör kerül, amit alulról kamera figyel. Így a tükörben a kocsi hátulja mögötti részt teljes egészében belátja, sőt valamennyit még oldalra is néz a tulajdonképpen 360 fokos képet adó szerkezet. Az okos ötlet kihasználhatósága már csak a jó elhelyezésen és képi megjelenítésen múlik, amire láthattunk is egy-egy kezdetleges, Linux-alapú példát.
Különböző funkciókat ellátó kamerákban és radarokban a nagyok sem szenvednek hiányt. Actrosokban ismerhettünk meg például többféle úton tartó kamerát. A sávokat elválasztó útburkolati jelek figyelésével érzékelik a nem tervezett sávelhagyás veszélyét. Ennek lereagálására két vonalon folyik a fejlesztés. Az első egyszerűbb és ma jellemzőbb megoldás, amikor sávelhagyáskor a kabin megfelelő oldaláról hangjelzés érkezik, majd az ellenkező oldali kerekek enyhe fékezésével megpróbálja a rendszer éberségre és visszatérésre buzdítani a vezetőt.
Mindezt természetesen csak ha a kamion irányjelzés nélkül és túl lassan közelíti meg a záró- vagy terelővonalat. A második és ma még kevésbé elfogadott fejlesztési irány az automatikus ellenkormányzással sávban tartó rendszer, aminek hatékonyságát a tesztpályás bemutató is igazolta.
Érdekes érzés, ahogy a vonalhoz közelítve hangjelzés mellett finoman elfordul kezünk alatt a kormány. Pedig ezt még csak a kormány rásegítésének módosításával éri el a rendszer. Ennél sokkal drasztikusabb beavatkozást igényelt egy új menetstabilizáló prototípusának megépítése.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
