Milyen a furgon, ha nem dízel?
Bemutató: VW e-Crafter - 2019
Az Iveco már évekkel ezelőtt piacra dobta a tisztán elektromos Daily-t, de valahogy nem volt nagy kapkodás érte. Mintegy 25 millió forintnak megfelelő árával drága volt, és kilencven kilométeres hatótávja, illetve az óránként hetven kilométeres legnagyobb sebessége sem javított az esélyein. Azóta tíz év eltelt, ezúttal a Volkswagen próbálkozik a villanyteherautó ötletével. Lássuk, labdába rúg-e az e-Crafter!
Az elektromos személyautók többségénél már kezd elmúlni a hatótáv-para, az egykori 100 kilométer körüli értékről elrugaszkodtak a gyártók, manapság a valós 300 kilométer is elképzelhető. A kishaszonjárművek piacán viszonylag visszafogott volt eddig az villanyhajtás térhódítása: ha jól tudom, itthon, hivatalosan csak az Nissan NV200-nak, az előző Berlingónak és a Renault Kangoo-nak létezett ilyen változata.
Végre egy hasznos autó
Kifogytam, hozz már egy kanna benzint. Ja, és az aggregátort se hagyd otthon.

Idén viszont nagyon aktívak lettek a gyártók a 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti kategóriában, majdnem egyszerre érkezett meg a villanymotoros Renault Master és a VW Crafter. Mindkét modellbe személyautós villanyrendszert építettek, az e-Crafterbe konkrétan az eGolf hajtáslánca és akkupakkja (35,8 kWh) került.

A furgon egy töltéssel megtehető hatótávja elvileg 200 kilométer, ami a valóságban inkább a 120-130 km közé eső értéket jelent, de a tervek szerint az e-Crafter később választható lesz nagyobb akkupakkal is. Végsebességét 90 km/h-ra korlátozták, így leginkább a városi és elővárosi áruterítő feladatokhoz lesz ideális. A villanymotort nem viseli meg annyira az állandó leállás és elindulás, mint az ebben a kategóriában megszokott dízeleket, sőt, ez a hajtáslánc még jól is érzi magát, ha sok a kigurításos lassítás és a visszatáplálós fékezés.
Az akkuk a teherautó közepe táján, a padló alatt laknak, ezért a rakódási magasság jó 10 centivel megnőtt. Mivel a hagyományos felépítésű, fronthajtású és a hátsókerekes furgonok közt jellemző ennyi rakodásimagasság-különbség, ez nem olyan nagy gond.
Az e-Crafter figyel a sofőrre. Olyannyira, hogy ha nem vagyunk bekötve, el sem tudunk vele indulni. Amikor pedig megállunk egy pillanatra, és kinyitjuk az ajtót, (például, hogy kiadjunk valamit) szintén kirakja magát P-be, de mivel az irányváltókar mechanikus így még nekünk is vissza kell tenni P-be, majd ismét D-be kapcsolva indul újra. Furcsa, hogy az nem izgatja ennyire a biztonsági rendszert, ha be van húzva a kézifék, nyitva maradt az oldalajtó, illetve nincs bekötve az utas, ekkor csak simán kidob egy figyelmeztető ikont.

Jelenleg az e-Craftert az L3H3 méretben tudjuk megvenni, ami emberi nyelvre lefordítva 5986 mm hosszú, 2040 mm széles, 2590 mm magas és 3640 mm tengelytávú kasznit jelenti. A raktér 10,7 köbméteres, hossza 3201 mm, szélessége 1832 mm míg a magassága 1861 mm. Specifikációtól függően 975 kg terhelhetőség, tehát nehéz dolgokat biztosan nem ezzel fogunk szállítani, de kiscsomagos áruterítéshez így is elég jó lehet. Hogy hogyan hat rá a terhelés, azt sajnos a bemutatón nem tudtuk kipróbálni, nem volt a kocsiban tesztsúly. A motor amúgy 136 lóerős és 290 Nm nyomatékra képes, a fogyasztása 18 kWh-ra jött ki, ami egy ekkora bódétól nem olyan rossz.
A gyorsuláson érezni, hogy nagy kasznit viszünk, de azért nem rossz, amikor a lámpától kilövünk. A lassulás nem olyan eget verő, az egypedálos használat kevésbé megoldható, de ez talán nem is baj, mert ha csupán elengedjük a gázpedált nem villan fel a féklámpa, mint egyes intenzívebben lassuló elektromos személyautókon.
A Volkswagen villanyfurgonját Type 2 csatlakozón keresztül lehet tölteni. A hivatalos közlemény szerint CCS gyorstöltővel, 45 perc alatt 80%-ot érhetünk el, míg egy 7,2 kWh-s fali töltővel 5 óra alatt érjük el a teljes kapacitást. A gyár elképzelése szerint az e-Craftert és társait leginkább cégek telephelyén, fali töltővel töltik majd, így a kiépítés sem annyira drága, mint a gyorstöltőé.
Van fantázia az e-Crafterben, valóban lenne értelme a városokban tömegével 1-2 kilométerenként megálló, dízelmotoros csomagkihordó furgonokat villanyhajtásúra cserélni. A megoldás gyors hazai elterjedésnek azonban gátat szab, hogy a villanyfurgonok drágák. Egy hasonló teljesítményű dízelmotoros Volkswagen Crafter 10 millió forint körül kapható, míg a villanyverzió több mint a másfélszerese, 17,7 millió forint, persze nettóban. Igaz ez utóbbiban olyan, haszonjárműben nem annyira gyakori kiegészítők is benne vannak, mint a navi, a kétzónás klíma, a tolatókamera, a 230V-os inverter, a sávtartó vagy a radaros vészfékező rendszer, ráadásul lehet rá állami támogatást is kérni. Az üzemanyagfogyasztás és a fenntartási költségek persze kedvezőbbek az e-Crafter esetében, de érdemes kiszámolni, hogy az egyes cégek számára mennyi időn és hány kilométeren belül térülhet meg a váltás.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
