Nagyban toljuk a csillagot
Teszt: Mercedes-Benz Sprinter 314 A2 FWD - 2019.
A hazai bemutatón nem is a tesztautóval, hanem egy egy full integrált lakóautó formájában találkoztam a Sprinterrel. Annyira új a technika, hogy egy része még tesztelés alatt van, így le volt tiltva a rendszerben.
Pár hétre rá megérkezett a hivatalos tesztautó, egy zárt, kék furgon. Ebbe viszont már belepakolták a jövő hetet is: végtelen technikai orgia fogadott a mindent látó kamerától a radaros tempomaton át a 9 sebességes automata váltóig. Ezeket az átlag felhasználó - főleg teherautóba - sose rendeli, de a tesztautó néha amolyan technikai demó.

Az autó kívülről nem feltűnő, az előző modell nagyon hasonló volt, de egy haszonjármű inkább tartós legyen, mint feltűnő. Ilyen szempontból remélhetőleg sikerült megoldani az előző széria korróziós problémáit. Ebbe kulcs nélküli rendszerrel tudunk bejutni, és finoman szólva letisztult felület fogad. Első körben a kör formájú szellőzőnyílások, amik szerintem igen jól eltaláltak, és jobban irányíthatók, mint a konkurens márkák függőleges hasábjai.
Alatta az elektromos kézifék gombja található. Érdekes módon a korábban említett lakóautóba hagyományos kéziféket építettek. Ez behúzott állásban akadályozta volna az ülés forgatását, így egy ötletes összecsukó mechanizmussal egyszerűen le lehetett nyomni a padlóra. Ez valószínűleg az lakóautó sajátossága volt, hiszen hagyományos esetben nem forog az ülés.

A műszerfal kiemelkedő eleme a középső fejegységet magába foglaló lap. Itt kicsit túltolták ma népszerű tabletes megoldást; belefoglalták a két középső szellőzőt is, így kicsit az egykori petrofor főzőkre emlékeztet. Akárcsak a lakóban, itt is csak USB-C csatlakozásokat találunk, elvileg jár hozzá átalakító, a konkrét autóban sajnos nem volt.
A fejegységet a kormányról is lehet vezérelni, ahol léptetést, menüben mozgást egy picike gombnak látszó mini tapipaddal oldották meg. Elsőre fura volt, de pár nap alatt egészen megszokható, hogy simogatni kell a csatornaváltáshoz, vagy a műszerfali adatok változtatásához. Az egyetlen hátránya a hagyományos gombbal szemben, hogy vakon nem igazán használható, nem áll rá annyira az ember keze, legalábbis egy hét alatt.
Mivel egy ilyen furgonban gyakorlatilag benne él az ember, nem mellékes, hova tudja pakolni a cuccait az ember. Ebben a témában a Sprinter egész jól vizsgázott, volt csukható tároló a műszerfal tetején, a fejünk felett is egy zárható(!) rekesz, pohártartóból se volt hiány, még ha nem is érte el a talán rekorder 10-et, amit a Masterban számoltunk össze.

Szerencsére már minden 3,5 tonnás furgonban megjelent az utasülés alatti tároló, így itt is. Bár hely bőven lenne, sajnálatos módon fémlap választja ketté, nagyban rontva a tároló hasznosságát. Ráadásul a középső ülés alatt egy fura műanyag kockát találtam, mint kiderült, valamiféle biztonsági övvel rögzíthető asztalka lett volt. Sok helyet foglal, ráadásul a konkurensek ezt meg tudták oldani az ülés háttámláján. Kicsit mintha utólag jutott volna eszükbe, hogy ilyen kéne, és így sikerült.

A plafonon a lámpa körüli kapcsolók között örömmel fedeztem fel, hogy a raktér lámpáit is lehet innen vezérelni, ez meglepően gyakran felejtődik el a furgonokban. A kapcsolásra valóságos fényár támad hátul, mert a megszokott kis lámpatesteken kívül két komolyabb ledcsík is ontja a fényt.

A raktérben megtalálhatóak a megszokott rögzítő fülek, az ajtók pedig 270 fokban nyíltak. Ezeket nem biztosítja a becsukódás ellen semmi (pl a régi mágneses megoldás), így orral emelkedőnek nem árt vigyázni. Ez már fronthajtású Sprinter, aminek kellemes következménye az alacsonyabb raktér. A hátsó ajtó felett ágaskodik a kamera, amiből több is van a kocsiban, így a személyautóknál is lassan megszokott körkamerás rendszer segít a manőverezésben.
A motor nem annyira halk, mint mondjuk a két generációval ezelőttieknél, de nem vészes, autópályán se volt különösebben zajos. Autópályán különösen élveztem a radaros tempomat és a 9 sebességes váltó előnyeit, személyautókban se nagyon találkozik az ember ilyen jól összerakott rendszerrel. Olyan finoman fékezgetett, gyorsított ki, hogy alig kellett a pedálokhoz érni. A kocsiban volt oldalszél-védelem, de sajnos pont szélcsendes időt fogtunk ki, így nem tudjuk, mennyire hatásos.
A Sprinter 314 nettó alapára most épp 6,4 millió. Ezt sikerült odáig extrázni, hogy a tesztautó 9,9 millióba kerül (plusz áfa). Kellemes újdonság, hogy a Mercedes már a haszonjárművekhez is ad vezetéstechnikai tréninget, ami benne van a vételárban.
3,5 t ösztömeg, FWD, alacsony, közepes hossz, 130-140 LE motor, alapfelszereltség | MB Sprinter | Ford Transit | VW Crafter |
Ár (nettó) | 6 399 000 Ft | 7 700 000 Ft | 7 558 000 Ft |
Ár (bruttó) | 8 126 730 Ft | 9 779 000 Ft | 9 598 660 Ft |
Raktér méretek | |||
térfogat (m3) | 9,5 | 10 | 9,9 |
Hossz (mm) | 3272 | 3044 | 3201 |
teljes szélesség (mm) | 1787 | 1784 | 1832 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1412 | 1392 | 1380 |
magasság (mm) | 1789 | 1886 | 1726 |
teherbírás (kg) | 1445 | 1420 | 1469 |
rakodási magasság (mm) | 569 | 614 | 570 |
Külső méretek | |||
Hossz (mm) | 5932 | 5531 | 5986 |
magasság (mm) | 2365 | 2426 | 2355 |
szélesség (mm, tükrökkel) | 2175 | 2474 | 2427 |
tengelytáv (mm) | 3924 | 3300 | 3640 |
hátsó túlnyúlás (mm) | 996 | 1208 | 1346 |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
