Erőpárbaj a szántóföldön
Bemutató: Fendt 1165 – 2018.
Ahogy tapasztaljuk, mind szélsőségesebb, kiszámíthatatlanabb az éghajlat, rövidülnek az egy-egy mezőgazdasági munka elvégzésére alkalmas időjárási ablakok. Mit tehetünk? Még nagyobb erő, még fejlettebb technika, hogy hatékonyabban, gyorsabban lehessen megművelni a földet. E gondolatok jegyében készült a Fendt 1165, a traktorok koronázatlan királya.

Itt van például ez a 110 hektáros kukoricatarló, amelyen ismerkedem a géppel. Akkora, hogy egyik végéről nem is látszik a másik. Jó volna két nap alatt végezni a szármaradványok betárcsázásával, a talaj fellazításával. A célnak megfelelő Horsch Tiger 6 MT nehéztárcsa nem akármilyen szerkezet: kapái harminc centi mélyen hasogatják a közepesen kötött, kissé agyagos humuszt, egyetlen ilyen elegendő lenne arra, hogy mozgásképtelenül lehorgonyozzon egy terepjárót.
Itt viszont tizenhárom van belőlük, és hogy a földet megkeverő tárcsákkal együtt jól belenyomódjanak a földbe, nyolc és fél tonnás a tárcsa. Ezt bármilyen lassan elhúzni sem volna csekély mutatvány, de mi gyorsaságot követelünk, egyrészt a fenti szempontok miatt, másrészt a művelő eszközöknek megvan az optimális sebességük, amelynél a legjobb lesz az eredmény.

Traktorunk 16,8 literes és tizenkét hengeres, mint egy Ferrari. Az AGCO Power dízelmotor névlegesen 598, illetve csúcsteljesítményként 646 lóerőt tud kifejteni, nyomatéka pedig bődületes 2840 newtonméter. Ennyi már bőven elég, csak az a kérdés, hogy miképp lehet átvinni a talajra.
Nagy felületen megkapaszkodó gumi-profilbordák kellenek hozzá, és súlyos traktor: az 1165-ös alatt csaknem húsz tonnát mutat a mérleg. Ha négy nagy gumikereke lenne, túlzottan tömörítené maga alatt a talajt, sok taposási kárt okozna, ezért ebben a nagyságrendben már előnyösebb a gumihevederes járószerkezet. Szóval hernyótalp, de az nem acélból készül, mert akkor nem lehetne ráereszteni közútra, hanem gumiból, amely kíméli az aszfaltot, és vonuláskor 40 kilométeres sebességet tesz lehetővé.
Gumihevederből egyébként többféle szélesség választható, a kipróbált traktoré 30 colos, azaz 762 milliméteres extrém mezőgazdasági volt. A három méteres tengelytávval körülbelül négy négyzetméteres felfekvő felület adódik, tehát nagyjából fél kiló esik egy négyzetcentiméterre. Megvizsgálva a nyomokat a kukoricatarlón úgy láttam, hogy nem esett különösebb kár az ott heverő kukoricaszárakban, maga a gumiheveder egyáltalán nem süllyedt be, csak a kapaszkodó profilbütykei, de azok sem mélyen.

Ilyet szőröstül-bőröstül újonnan kifejleszteni nem lett volna gazdaságos, ezért a Fendt összefogott az amerikaiakkal, akik az óriási méretű gabonatáblákon már egy ideje használnak gumihevederes traktorokat. A németek a jellegzetes márkaarculatra formáltak egy tengerentúli Challenger típuscsaládot, és a minnesotai Jacksonban gyártatják, a saját minőségi standardjuk szerint. A most kipróbált gép tehát a legfejlettebb mezőgazdaságú két kontinens vezető márkáinak tapasztalatát ötvözi.

Előrenyúló, kényelmes lépcsősoron lehet felsétálni a fülkébe. Három pedál van ugyan, de közülük a kuplung csak araszoláshoz kell, például egy munkagép felkapcsolásakor. Fékre pedig semmi szükség a sík táblán, tehát lábaimnak nem lesz munkája. Lánctalpas gépeken megszokott két irányító kar helyett egy meglepően kis kormánykerék fogad, amely persze nincs mechanikus kapcsolatban semmivel: az elektronikának jelzi, hogy merre mennék. Azt is csak vonuláskor, illetve a táblavégi fordulókban, mert tárcsázás közben precíziós GPS-rendszer irányít, néhány centiméteres pontossággal.

Elég nagyjából ráállni a helyes vonalra, és már forog is ide oda a volán, anélkül, hogy hozzányúlnék. Nincs gondom a sebesség tartására sem, a kézi gázt egyszer kell beállítani nyúl vagy teknősbéka helyzetbe, a fokozatok között már automatikusan váltogat a Power Management, a gázt a szoftver adja. Tehát csak üldögélek a légrugózású Air-Ride ülésen, a klimatizált üvegkalitkámban, figyelem a teljesen digitális műszereket és a traktor TMC (Tractor-Management Center) színes, interaktív monitorát, illetve a GPS érintőképernyőjét, a motor halk mormogását hallgatva, amely teljesen háttérbe szorul a jó minőségű rádióból szóló zenével szemben.
Hátranézve látom, ahogy enyhe porfelhőt húzva, széles sávban átdolgozzuk a földet, némiképp srégen haladva a korábbi művelési irányhoz képest. Emiatt keresztezzük a talajbordákat, de a gumiheveder belső, tükörsima felületén úgy gurulnak a poliuretán-bevonatú, egyenként rugózott acélgörgők, mintha légpárnán siklanánk, enyhén ring alattam a traktor. Sebességünk stabilan 10 kilométer óránként, tényleg gyorsan halad a munka: a területteljesítmény öt hektár óránként, és ugyanennyi idő alatt száz liter gázolajat fogyasztunk, azaz hektáronként húszat.

A sorok végén a menetkar – tenyérbe simuló joystick – oldalán elhelyezett gomb megnyomásával emeli ki, illetve süllyeszti munkahelyzetbe a hidraulika a tárcsát, ez sem boszorkányság. Igaz, nem könnyű napi nyolc-tizenkét órában az alattunk elvonuló földet figyelni, nincs-e ott valami elhagyott beton- vagy fémdarab, ami kárt okozhatna, kell hozzá némi monotóniatűrés, de még ezzel együtt is mekkora királyság egy ilyen gépen dolgozni!
Igen, az is fontos dolog. A mai mezőgazdaság egyik fő problémája, hogy nincs elég jelentkező gépkezelőnek. Él még a parasztot lenéző közvélekedés, nem jó csajozó duma a diszkóban, hogy traktoros vagyok, falusi fiatalok inkább városba, gyárba, irodába mennének dolgozni. Ha viszont meglátnak egy ilyen modern, imponáló high-tech csodát, felcsillan a szemük, rögtön vonzóbbnak találják az ingázás nélkül, helyben kínálkozó, ráadásul jól fizető munkát. Hiszen az már nem deréksajdító földtúrás, hanem nagy felkészültséget kívánó szellemi tevékenység; a traktort egy olyan abszolút kezdő is könnyedén elvezeti, mint én – az igazi kihívás megfelelően beállítani mindent az érintőképernyőkön. Ahhoz már képzettség, tudás kell, nem lehet akárkire rábízni.

A tét ugyanis óriási, akárcsak a felelősség. Ennek a mai gépkombinációnak az ára 120 millió forint körüli. Elég egy kis figyelmetlenség, hogy nagyon sokba kerüljenek a következmények. Ha rossz beállítással dolgozik valaki egy napon át, akkor jórészt elpazarolt nagyjából ezer liter gázolajat, négyszázezer forintért, és ráadásul a termés sem lesz az elvártnak megfelelő. Nagy földterületű mezőgazdasági üzemeknél fizetődhet ki egy Fendt 1165, ott is előfeltétel, hogy ne szétaprózott parcellákból álljon a birtok, amelyek között sok kilométer és idő megy el ide-oda furikázással, hanem hatalmas, egybefüggő táblákból, ahol kifejtheti képességeit a szupertraktor. Megvásárlása komoly döntés, jelentős összegről, de a szeszélyes évszakokkal vívott párviadalban ez lehet a győztes fegyver.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
