Anyám, mekkora kombány!

New Holland CR10.90

2017.11.27. 13:33 Módosítva: 2017.11.27. 14:24

Hogy lesz valami a világ legnagyobb kombájnja? Fognak egy centit, és lemérik, vagy hídmérlegen mázsálják? Egyáltalán - az aratás lóverseny, nem csak egy meló?

Tulajdonképpen tényleg lóverseny, és nem (csak) a gazdák közötti versengésről van szó, hogy kinek van nagyobb. A növénytermesztés rizikós műfaj: ha bejön a rossz idő, nem lehet annyival elintézni, hogy megcsináljuk majd a jövő héten. Az utóbbi évek sokkal szélsőségesebb időjárása megtanította a gazdáknak, hogy amikor lehet, minél gyorsabban kell dolgozni. Aratni is.

Kombány??!

A kombájn szót nemcsak a magyar nyelv vette át az angolból, hanem egy csomó másik, a franciától az oroszig – lényegében az angol combine szó fonetikus átvétele. Angolul combine harvester a teljes kifejezés, amit talán a kombinált betakarítógép ad vissza legjobban magyarul. Korábban a gabonát levágták, utána jött a cséplőgép, majd a szemeket megtisztították, a kombájn ezeket a funkciókat látja el egymaga.

Aratni pedig úgy lehet gyorsan, ha nagy a kombájn vágóasztala, és a sok benyelt gabonát, kukoricát, repcét vagy napraforgót gyorsan tudja csépelni/morzsolni. A haladós tempóhoz kell egy nagyon erős motor, ha komolyan gondoljuk a függetlenedést az időjárástól/talajminőségtől. Kell még összkerékhajtás, és lehetőleg legyen hevederes a kombájn első tengelye. Ha mindez kész, fussunk neki egy aratási Guiness-rekordnak, és arassunk le vele óránként több mint 10 hektárnyi búzát, nyolc órán át ez közel 800 tonna. Ha minden hülyeségnek lehet világrekordja, az aratásnak miért is ne? Az legalább értelmes dolog.

Ezt a látszólag egyszerű receptet követi a New Holland CR sorozatának legnagyobb darabja, a CR10.90-es. A típusjelzés alapján legalább annyira bonyolult megfejteni, melyik kombájn a komolyabb, mint egy BMW-nél: minél nagyobb szám szerepel a betűk mögött, annál nagyobb a magtartálya, annál több hektárt tud learatni azonos idő alatt, és annál nagyobb a gumihevedere, motorja, rotorjai, és általában mindene.

Jelenleg tehát a 10.90 a legnagyobb, de ezek csak számok. Fel csak akkor fogja az ember, amikor meglátja élőben. Négy méter magas, közel ugyanilyen széles, és a vágóasztal nélkül közel tíz méter hosszú – azért csak ennyi, mert az ürítőcsövét össze tudja csukni, különben még hosszabb lenne. A fényképeken megtévesztő lehet, hogy a New Holland majdnem legnagyobb traktorja látható néha rajtuk, és a két bazi nagy tárgy egymás mellett könnyen elhiteti, hogy mindkettő normál méretű. Pedig nem.

Hátul felmásztunk egy létrán a motorhoz, ami minimum három méter magasan van, az alacsony súlypont úgy tűnik, sokadlagos. A 653 lóerős Iveco Cursor 16 motorral kapcsolatban ne legyenek senkinek kétségei: igen, 16 literes. A mai mezőgazdasági gépek dízelmotorjai egyébként pontosan olyan tisztítóberendezéseket kapnak, mint a személyautók, csak itt nem Euro 6 van, hanem TIER 4B. Ebben is ott az SCR, azaz az Adblue-adalékos nitrogénoxid-csökkentő, csak picivel nagyobb. A váltó négy mechanikus fokozatot és hidrosztatikus hajtást kombinál.

Az Iveco-motorok használata a New Hollandnál több mint szerelem, ugyanis az Iveco is ugyanahhoz a CNH Industrial csoporthoz (Case New Holland) tartozik, mint a New Holland márka. (A Case eredetileg egy amerikai cég, egykoron ez vásárolta fel a Steigert, a Rába-Steiger traktorok liszenszadóját.) Ha egy kicsit messzebb nézünk, akkor kiderül, hogy a CNH-ban nyakig benne van a Fiat, amely az elmúlt években leválasztotta a jól jövedelmező ipari és mezőgazdasági érdekeltségeit az autós üzletágról. A CNH Industrial elnöke az a Sergio Marchionne, akinek olyan mellékállásai vannak, mint a Fiat-Chrisler CEO-ság és a Ferrari elnök-vezérigazgatóság.

Visszatérve a kombájnhoz, esetünkben gumihevederes példánnyal van dolgunk. Az első tengelyén olyasmi van, amit a köznyelv lánctalpnak hív, csakhogy ez nem fém, hanem gumi. A gumihevederek a CR sorozatnál típustól függően lehetnek 61, 72,4 és 86,4 centi szélesek – a hülye számok oka a colos méretezés. A 10.90-es gépen a legszélesebb van, nem azért, mert menő, hanem mert ez a legnehezebb, és a legtöbb terményt elnyelő verzió.

A gumiheveder a talajnyomásról szól: még a legkeskenyebb heveder is dupla akkora felületű, mint az elérhető legszélesebb gumiabroncs. Ez azt jelenti, hogy a CR10.90 vagy 57 százalékkal kevésbé nyomja a talajt, és ez jelentősen csökkenti a talajterhelését. A talajra ugyanis vigyázni kell, pláne, ha egy gép nehéz. Egy ilyen kombájn alaphangon, fullfapad kivitelben 24 tonna, de erre jön még a vágóasztal tömege (a 12 soros 5 tonna), továbbá az extra cuccok: a szecskázó és társai, meg a tele magtartály 14,5 köbméternyi kukoricával (8 tonna), esetleg ugyanennyi köbméter búza (akár több mint 9 tonna) – és máris negyven tonna fölött járunk. Vagyis nehezebb, mint egy komplett nyerges kamion.

Mint mindenhol, itt is hangzatos neveket kell adni a dolgoknak, a New Holland nyelvén SmartTrax-nak hívják az alap gumihevedert, gumibakos a rugózása, de ennél a kombájnnál a tulaj, Kovács Bálint lelkiismeretesen végigikszelte az opciós listát, így ez az újhollandul SmartTrax Terraglide, ami számítógéppel vezérelt, hidraulikus munkahengerekkel megtámogatott rugózást jelent. A különbség? Bálintnak volt korábban egyszerű kivitele, azt mondja, szántóföldön és sima úton zseniális, de ha átmegy egy kövön, lerázza a vesekövet. A Terraglide viszont mindenen észrevétlenül gázol át, és ne becsüljük le: úton megfutja vele a hamrincat a kombájn.

track.gif

Amikor megérkeztünk a Páty melletti kukoricatáblára, már ment a munka, és ezt a kombájnt marhára nem pár hektáros területekre találták ki, lényegében aggódtam, hogy mire Bálinték végeznek, tud-e készülni a kombájnról elég fotó és videó, mielőtt leborotválja az összes kukoricát. Nem tudott, de szerencsére volt egy tartalék tábla.

A kombájn tempóját a traktorok nemigen bírják tartani, igaz, csak kettő van belőlük, ezek forognak – időnként vár rájuk a kombájn. A magtartály gyorsan ürül, a 14,5 köbméter 2 percen belül. A gépen egyébként van pár kamera, például az ürítőcsövön és egy tolatókamera, a kezelő látja, mi történik körülötte.

A sok levágott növényt azért tudja ilyen tempóban feldolgozni a gép, mert nagyon gyors az úgynevezett ferde felhordó, amely a két rotorhoz szállítja a terményt. (A típusnévben tulajdonképpen a CR erre a két rotorra utal.) A gép hátuljában a rosták önszintezők, vagyis ha a gép akár 17 fokkal megdől, akkor sem szóródik le róla a mag - ez ma már alapvető elvárás egy kombájntól. Hátul a szecskát egyenletesen teríti szét a gép, ez OptiSpreadként említik a marketinganyagok, állítólag még az oldalszelet is kompenzálja, hogy pont a vágóasztal szélességében terítsen.

A hatalmas kombájnt nem ilyen kis táblákhoz találták ki, Bálint szerint sem ideális, hogy ezen a kis helyen forgolódjon, ez most inkább bemutató. Nem véletlen, hogy Magyarországon csak egy van a legnagyobb New Hollandból, mert a magyar gazdák földterületei eléggé elaprózottak. A használt 12 soros vágóasztal egyébként a kisebbik, igazából 24 sor szélességben is vághatna.

A kormányzás lehet GPS-alapú, de kukoricában Bálint nem használja a robotkormányt, mert feleslegesnek érzi, nem kihívás tartani a sorokat. A gép menet közben már méri a hozamot és a mag nedvességtartalmát, amivel Bálint szerint nem mindig kellemes szembesülni, ha épp nem jó a termés, szerencsére az idén hektáronként 9-12 mázsa is megtermett. A monitoron megnézhető a hozamtérkép, vagy épp a kukorica nedvességtartalma hogyan alakult a tábla egyes részein, sőt, még a fogyasztás is.

A fülkében is röpködnek a marketingnevek, magát a kabint a szerény „Harvest Suite Ultra” névvel illetik, mintha ez lenne egy ötcsillagos szálloda legfelső emeletén az Aratás Ultra Lakosztály. 3,7 légköbméter jut a vezetőnek, elképesztően jó kilátással, a vendégülés alatt külön hűtővel, hifivel, túlnyomásos kabinnal, szóval ahogy manapság kell. A monitor IntelliView, a roborkormány IntelliSteer, az IntelliCruise a menetsebességet szabályozza a terményáramlás függvényében, a népnyelven Linde-karként emlegetett joystick, amivel lényegében a gépet irányítják, CommandGrip néven fut. Vagyis a mezőgazdasági gépgyártók sem jönnek zavarba, ha hangzatos neveket kell kitalálni.

Természetesen a gépeket emberek vásárolják; olyan gazdaságoknál, ahol a tulaj maga dolgozik, megesik, hogy megveszi a legjobbat, és csak ő használja. A rosszmájúak szerint az ilyen gép arra jó, hogy húsz méterrel beljebb menjen a ganéban, és csak ott akadjon el – meséli Bálint – viszont nekik vannak mocsaras területeik is, és volt év, amikor vagy 40 hektárral több napraforgót tudtak learatni, mintha csak sima gumikerekes kombájnjuk lett volna. A heveder persze drága, ha cserélni kell, legalább a duplája egy sima guminak, de amikor utánaszámolnak, kiderül, hogy megéri, akár a hatékonysága, akár a stabilitása és a terepjáró képessége miatt.

Az oldalról ajánljuk

cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

2 órája
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41