Csak nehogy bemacizzon a Jaguar

Bemutató: Claas Jaguar 850

2017.08.19. 06:52

462 lóerő sok mindenre elég, és annak ellenére, hogy a Claas Jaguar a szerényebb megjelenésű gépek közé tartozik, a legdurvább lélek lakik benne. A népnyelv silókombájnnak vagy szecskázónak hívja az ilyen gépeket, a szakemberek szava járása szerint a szenázs- és szilázskészítés a fő profiljuk.

A feladata leginkább a takarmányfélék betakarítása: mi épp a rozsszenázs-betakarítás idején jártunk ott. Ami a gépben zajlik, mindig ugyanaz: apró, pár centis (tipikusan 3,4-21 cm, a kések számától és a beállítástól függ) darabokra szeleteli a gép, legyen bármiről is szó, jól megpréseli és már fújja is a mellette haladó traktor pótkocsijára. Ez éppenséggel lehet kukorica, rozs vagy bármi más.

Hogy mi szükség erre a nagy felhajtásra? Ismét a bocikról van szó, akik ugye télen-nyáron enni szeretnének. Mi viszont a tejüket akarjuk, ezért szakszerűen kell őket takarmányozni. A növényekben tárolt tápanyagokat pedig úgy tudjuk eltárolni nekik, mintha csak káposztát savanyítanánk. Csak itt sokkal nagyobb üzemben zajlik a buli: a szecskát behordják a silókba, tömörítik, lezárják és megerjesztik. Aztán amikor szükség van rá, jön mondjuk az takarmánykeverő-kiosztó gép, és viszi az ólba a táplálékot. Így lehet lényegében függetleníteni a tehenek táplálását attól, hogy épp milyen évszak van.

Kapcsolódó
A marhákat etetni kell

A marhákat etetni kell

Mi lehet az összefüggés a furcsa gép és a tej minősége között? Pedig van, nem is kicsi, mert a marha egy finnyás állat.

Ezen a videón jól látszik, mi történik például a silókukoricával, illetve bármivel, amely a szecskázó útjába kerül:

Ez ugyan nem újdonság, ezt már ezer éve tudják a silókombájnok, ma már a kérdés a hatékonyság, a munkavégzés körülményei és az automatizálhatóság. A Claas Jaguar sorozatból ez a 850-es a középkategóriát jelenti, de a lényeget tudja. A modern gépeknél nem kérdés, hogy nagy és kényelmes a fülkéjük, a gép kezelőjével, Csabival normál hangerővel beszélgetünk, bár azt azért elmeséli, hogy amikor az energiaerdőt aratják, ott már nincs csend. Erre azért felkapom a fejem, erdőt? Igen, ezek nem méteres tölgyfák, hanem a biomassza-erőműveknek termelt ifjoncok, de akkor is; természetesen egy speciális adapter, amelyről kértem egy képet a Claas-osoktól. Hát, elég riasztó.

Az előre dőlő szélvédő pedig mintha csak egy szakadék széli kilátó lenne, a pedálsornál lényegében vége a gépnek. Most, hogy így utólag nézem, a traktorgyártók is ügyesen legóznak, sőt, talán még ügyesebben, mint az autógyárak: a fülke azonos a Xerion talajtraktoréval, pedig az teljesen más fazonú gép. Más kérdés, hogy ott egy kicsit jobban eltakarja az az üvegkalicka alját a traktor hatalmas orra, a Jaguarból viszont tökéletesen látható az úgynevezett felszedő adapter, amely a rendekbe sodort, levágott árpát felkapja a földről, majd egy csigával a szecskázóba továbbít.

A hatalmas üvegfelületet esőben egy olyan ablaktörlő takarítja, amely 360 fokban töröl. Vicces, de ennek ellenére sem körbe-körbe forog, hanem irányt vált: hogy ez azért van, hogy ne szédüljön el a gépkezelő, vagy hogy az ablaktörlő gumi két oldala egyenletesen kopjon, azon még most is töröm a fejem.

Csabit egyébként a háta mögött erősen dicsérik a kollégái, ő az, aki egy nap 30 hektárral is végez, és ez jobb az átlagnál. Az viszont látszik, hogy a helyi gazdaság traktorai nem győzik úgy a tempót, ahogy a gép halad, a rendsodró is nyélgázon tép kicsivel arrébb. Csodálatos a behordás logisztikája, amikor kezd meg telni a pótkocsi, felsorakozik a következő traktor és tulajdonképpen máshová célozva, ügyesen megoldható a váltás, a Jaguar tornya simán elspricceli az anyagot messzebbre. A normál pótkocsis traktor pörög a legtöbbet, lemértem, úgy 1 perc és 45 másodperc alatt telik meg rogyásig. Ilyesmire tényleg a hatalmas teknőjű gépek kellenek, de úgy látszik, nem volt belőle elég. Úgyhogy Csabinak néha még egy cigire is akad ideje, pedig a traktorok pörögnek, ahogy csak tudnak.

Épphogy elindultunk a géppel, közben fotózgatok, mit mutatnak a monitorok és hasonlókat, de nagyon hamar felkenődök a szélvédőre, mint valami légy, csak belülről. A Jaguar megáll, mint a szög, de Csabi nyugodtan csak annyit mond, hogy biztosan felszedett valami követ. Mivel ez súlyos károkat tenne a gépben, külön érzékelő figyel a felszedett drótokra, kövekre, és azonnal leáll a gép. Kicsit tolatunk, gondolom, közben a gép kiköpi az emészthetetlen falatot. A szántókról egészen fura dolgok tudnak előkerülni a patkótól a kézigránátig, bár Csabinak még nem volt a szecskázóval nagy kalandja. Ellenben erdészeti géppel robbant már fel alatta második világháborús bomba, érthető módon megviselte, pedig nem sérült meg komolyabban. Amúgy szerencsére az erdészeti gépnek van alsó védőpáncélja, csak kidőlt az első futóműve; de akinek gyereke van, ilyenkor átértékeli az életét, és ő is ezt tette, ahogy a szavaiból kiveszem. Azóta erdészeti munkát nem is végez, és hálás a kollégáknak, hogy úgy szervezik a munkabeosztást, hogy ezt ne kelljen neki.

Bár a hasonló gépek is teljesen GPS-vezérelhetőek, azaz mondjuk a hatalmas kukoricaföldön jól elboldogulna a Jaguar minden kormányzás nélkül, itt Csabi igazából még a sebességtartót sem használja. Egyszerűen szereti kezelni a gépet, amúgy is minden elintézhető a Linde-karral, azaz a jobb oldali, hatalmas könyöklőn-kezelőpolton lévő joystick-kal: a felszedő emelgetése, a torony átfordítása, lassítás-gyorsítás.

Mint mondja, igazából létezik olyan kamerarendszer is a Jaguarhoz, az úgynevezett Cam-Pilot rendfelismerő, amellyel kormányozni sem kéne, akkor sem, ha a rendsodró olyan rendeket hagy maga után, mint az ökörhugyozás. A Jaguar hátsókerék-kormányzásos, mint minden rendes kombájn, tehát könnyű a felszedő középvonalában tartani a rendet.

Csabi kis idő után megkérdi, nem akarom-e kipróbálni a dolgot, nem túl bonyolult. Helyet cserélünk, bár én tempomattal nyomom, mint autópályán. Aztán egyszer rám szól Csabi, hogy vigyázz, lassíts, nehogy bemacizzon a gép. Micsoda? Bemacizzon?

Szóval az van, hogy néhol több, néhol kevesebb az árpa, és ha túltolja az ember, akkor a szecskázó képes eldugulni. Ilyenkor kezd mélyülni a hangja, erről a lüktető brummogásról kapta a nevét a bemacizás. És minden csúcstechnika ellenére ilyenkor a kezelő bemászik a gép alá, és kitakarítja az oda szorult, félig már összezúzott izét, amiről a trutyi pontosan az ő nyakába folyik. Szóval a gépkezelők fő ellensége a bemacizás, mert ehhez még nem gyárt légkondicionált szkafandert a Claas.

A kezdődő brummogás szerencsére jól felismerhető, arról nem beszélve, ha az ember már látja, hogy megnő az árpakupac, és lassít. De nem az az egyetlen dolog, amire figyelni kell. Ott van rögtön a traktor a gép mellett, bár többnyire ők is a tempomatra esküsznek, és nagyon egyenletes tempóban mennek: ha a pótkocsin nagyon megnő a kupac, mi gyorsítunk-lassítunk a Jaguarral.

Van viszont itt még egy érdekesség, az Opti-Fill névre keresztelt, úgynevezett automatikus oszlopvezérlés. Oszlopnak hívják ugye azt a csövet, amin a szecska távozik, ezt a gép képes automatikusan kezelni. Van rajta ugyanis egy kamera, amelynek segítségével egyenletesen osztja el az anyagot a pótoson. Ha valahol már túl magasra nő domb, a képfelismerő rendszer kicsit fordít az oszlopon és a pótkocsi más részére szór. Ezzel még teljesen fogalmatlan újságírók is képesek szépen megrakni a traktorok pótkocsijait, de Csabi azt is elárulja, hogy szerinte nincs az a németesen szépen megrakott pótos, amire ne lehetne még egy jó adagot rápakolni. Ezért amikor a kamerás rendszer kiadja a megtelt jelzést, szépen végigmegyek még egyszer az egész pótkocsin, hogy az utolsó kis zugba is jusson a szecskából, aztán elköszönünk a traktortól, és jön a következő. Az oszlop forgatása sem kunszt, sőt, erre is van automatika: 225 fokot képes elfordulni.

Ahogy megyünk két-három, elég hosszú sort, valahogy ráállok a Csabi-féle nyugodt munkára, már nem idegesek a mozdulataim, a rendet nem kunszt követni, Csabi pedig csak néha ad egy-egy instrukciót. Közben már csak dumálunk, és feltűnik, hogy a levágott árpaföldön mennyi ragadozómadár van. Csabi elég jól ismeri őket, meséli: nemrég az orra előtt kapott fel az egyik madár egy siklót. A madarakat nem nagyon feszélyezi a gépek jelenléte, sőt, ilyenkor tárul eléjük a terített asztal.

Már kezdek amatőr ornitológus lenni, amikor a Jaguar jelez: a kaszákat élezni kell. A monitoron megjelenő üzenet nem azt jelenti, hogy a gépkezelő elkezd csiszatolni valami fenőkővel: a gépbe épített köszörűt a fülkéből lehet aktiválni, az elektronika pedig számolgatja, hogy hány élezésen van már túl, és hányat bír még.

A Claas esetében azért nem kell csodálkozni azon, hogy egy betakarítógép jól működik, ez kábé olyan, mint meglepődni azon, hogy kényelmes egy Mercedes. A márka ebben a műfajban van leginkább otthon, és itt is zajlik az a folyamat, ami a mezőgazdasági gépeknél talán előrébb jár, mint mondjuk az autóknál: a teljes automatizálás felé vezető út közepénél tartunk. Már nagyon könnyű kezelni, és tényleg csak azért vezeti az ember, mert imádja csinálni – Csabi esetében ez biztosan így van, kivéve persze, amikor bemacizik a gép.

Az oldalról ajánljuk

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

5 órája
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53