A marhákat etetni kell
Bemutató: RMH 21 Premium önjáró takarmánykeverő kiosztókocsi
Akárhogy is nézem, az állattartás mocskos dolog. Ezen talán kevesebbet gondolkodik az ember, amikor eldönti, hogy a 10 forinttal olcsóbb dobozos tejet vegye-e meg a boltban, de ne legyünk álszentek. Az állatok többnyire egy istállóban vannak, kapnak enni, és termelnek a tej mellett mást is, valóban elképesztő technológia van amögött, hogy az a tej olyan tisztán ott lehessen a steril dobozban.

De hogy mindez megteremjen, a marhákat etetni kell, méghozzá rendesen: felfoghatatlan mennyiségű takarmányt tudnak elcsócsálni nap mint nap, amit pár évtizede még szerencsétlen állatgondozók hatalmas kézikocsikból ontottak eléjük. Mondjuk ki, ez mocskos meló, és még csak nem is hatékony – ennek a kiváltására találták ki a takarmánykeverő kiosztókocsikat. Van ebből is ezerféle, akad, amit traktor húz, néha teherautó-alvázra szerelik, de az igazi királyság az önjáró kivitel.
Az RMH nevű izraeli cég jó névnek számít a mixerszakmában, és könnyű belátni, miért jó egy ilyen önjáró, silómarós gép. Járműnek nem is tekinthető, a helyváltoztatás képessége inkább extra szolgáltatás amellett, hogy képes a takarmány összetevőit szép egyenletesre keverni. Állítólag annyival jobb az így bekevert takarmány, hogy a tejhozam 3-5 százalékkal nő, ha a traktorral vonszolt, hagyományos kiosztókocsit lecserélik.

Igen, keverni, mert a szarvasmarhák sem csak egyféle kaján élnek, kapnak abrakot, silókukoricát, szénát, szalmát, lucernát, ezt-azt: a recept ráadásul attól függően változik is, hogy épp a tejelés mely időszakában vannak. A takarmánykeverék összetételét hosszú évek tapasztalata alapján alakítják ki, hogy a lehető legtöbb, jó minőségű tej legyen a végeredmény.

Célszerű lenne tehát egy okos személyt alkalmazni a receptúrák bekeverésére, de érdemes inkább egy okos gépészt választani, és a többit elintézi a gép. Az RMH 21 Premium, ahogy a hozzá hasonló összes önjáró keverő-etetőgép, kilogrammos pontossággal képes a takarmány összetevőit felvenni és egy szalagon át a 21 köbméteres tartályába juttatni. A hagyományos technológiáknál az adagolás pontossága leginkább a markolólapát méretével volt arányos.
A gépkezelő kényelmes helyzetből felügyeli a folyamatot: a klimatizált fülke a silómaró szállítószalagjától balra van, csupa üveg, kilát minden irányba. Kint hiába száll a por, bent ebből nem sokat érzékel. Ahova nem lát a kezelő, oda kamerát szereltek, nemcsak a tolatást, a keverőcsigák működését is figyelheti egy képernyőn. Az irányításhoz kell egy kis érzék, mert a gép olyan hosszú, mint egy szóló autóbusz, de sokkal szűkebb helyeken mozog.
A gép odamegy egy-egy kupachoz, aminek nekiesik a silómaró henger, amit 4,4 méter magasra is fel tud emelni a gép. Az anyagot szállítószalag juttatja a tartályba. A 21 köbméter nem kevés, elvileg a tömör szilázs (ami aprított, összetömörített és erjesztett silókukorica növény) súlya alatt sem szabad megreccsennie a keverőgép alvázának és merev hídjainak, ezért az RMH 21 teherbírása 8,5 tonna. A száraztakarmányok nem ennyire nehezek, de mindig a legrosszabb verzióra kell felkészíteni a technikát. A gép számítógépéből elég kiválasztani a megfelelő receptúrát, és a gép folyamatosan kijelzi, épp hol jár az adott összetevő a szükségeshez képest. Amikor már kezd elég lenni, hangjelzéseket is ad, hogy a kezelő felkészüljön a töltés leállítására. A folyamat így zajlik, amíg végig nem járta az összes takarmányfélét tartalmazó bokszot. A gép számítógépe a beépített erőmérő cellák adataiból tudja, éppen hány kilót vételezett, ez az alapja a keverési arány pontos betartásának.

Az egész gépet egy 200 lóerős Deutz motor hajtja, és lényegében minden, ami mozog, hidrosztatikus hajtású. Ez konyhanyelven annyit tesz, hogy a motor egy bazi nagy szivattyút hajt, tehát a hajtás csöveken megy a hidromotorokhoz: a kerekeket, de még a takarmánykeverő csigákat is ilyenek hajtják. Az RMH 21 egyébként összkerék-hajtású, azaz mindkét tengelye hajtott, csúcssebessége eléri a 25 km/órát, ami istálló-viszonylatban szuperszonikus.
További érdekesség, hogy mindkét tengelye kormányzott, és ügyes módon azonos és ellentétes irányban is mozoghatnak a kerekei. Utóbbi esetben kicsi a fordulóköre, ha viszont valamihez oldalazni kell, akkor tud úgy is mozogni, mint egy gerincbeteg tacskó, ami az abraktároló rekeszekben, istállókban előnyös.

Amikor kész a kaja, a gép vételez még egy kis vizet a receptúrának megfelelően, az egészet megmixeli és célba veszi az istállót. Esetünkben tolatva megy be, majd az épület túlsó végén elindul előre és kiszórja a megkevert takarmányt. A kiszórás elve elég szimpla: minél lassabban halad a gép, annál több kevert takarmány jut egy méterre a teheneknek. Akik persze kicsit megriadnak a hangos géptől, de tudják, utána valami jó vár rájuk a folyosó teljes hosszában.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
