A szeszcsempész verdája

Citroen Type HY (1966)

2012.02.19. 08:32

Nem, nem házilag készült maradék NDK-s tetőfedőlemezből. És hiába van rajta hatalmas Citroen-logó, hiába lóg kocsányon a szeme, sok köze nincs a Kacsához, hacsak nem az anyaméh, melynek szülöttei mindketten.

Ez az autó előre megfontolt, alaposan átgondolt szándékkal, következetesen lett ilyen rút. Csak így válhatott a világ legpraktikusabb áruszállítójává. Mert mi is a jó kisáruszállító mércéje? Hogy minél több és minél nehezebb cucc férjen el benne, hogy könnyű legyen rakodni, ne romoljon el, és ne egyen sokat. A bizniszben nincs lacafaca, ott kőkemény tények vannak. A centi, a kiló, a liter/100 km tény. A finom rugózás, a kellemes légkondicionálás, a jó oldaltartású ülés ugyan szintén mérhető, mégis inkább szubjektív vonás.

Az autó, amit a képeken látnak, 1966-ban készült. Sokan kitalálták a szpottolását követő poszt után – a Nobilis Pálinkák autója ez, a Totalcart körülvevő cégcsoport egy egészen távoli, másik nyúlványának promójárműve. Szinte a mienk.

Amikor már kint ketyegett a poszt a Totalcaron, és nagyjából minden második kommentelő tudta, mi ez az autó, vagy egyenesen látta is akcióban, íróasztalszomszédom, Nyegleó (Hlács Zoli) küldött pár képet róla – „kint volt már tavaly nyáron a Szigeten” – jegyezte meg sztoikusan.

Forogni kezdtek a fogaskerekek a vállalaton belüli kommunikációs gépezetben, fel sem ocsúdtunk és levajaztuk a tesztet. Pár telefon, a kocsi már száguldott is fel Szárról, ahol két bevetés között normálisan édes álmát alussza a fűtőházban.

Kései modell ez? Korai? Ki tudná megmondani egy hullámos oldalú dobozról, amit harmincnégy éven át gyártottak? De azért vegyük fel az autónörd-szemüveget, és elemezzünk. Már egybeszélvédős, de még kerek hátsó sárvédős, tehát épp a középső generáció. És bingó, eltaláltuk: a típus 1966-ban már 19 éves volt, és utána létezett még 15 évig, hiszen az utolsó, mentők számára készített példány 1981-ben készült el. Megdöbbentően hosszú időszak.

André Lefébvre cégelnök 1942-ben vázolta fel a leendő Citroen-furgonnal szemben támasztott igényeket: meglevő mechanikai elemekből épüljön fel, minél több cucc férjen el benne, könnyű legyen bele pakolni. A típus konstruktőre, Pierre Franchiset 1947-re készült el a praktikus, de már megjelenésekor is csúnyának tartott járművel.

Kis típustörténet

Bár az elsőzéssel mindig vigyázni kell, azt azért biztonsággal kijelenthetjük, hogy 65 évvel ezelőtt a Citroen Type H a világ legkorábbi bulldogfülkés kisáruszállítói közé tartozott. Egyike az elsőknek, amelynél oldalsó tolóajtókat alkalmaztak. És mivel tervezéskor a Traction Avant (magyaroknak: Maigret-Citroen) motorja és váltója került az elejébe (csak fordítva, tehát ennél a motor áll előrefelé, utána jön a váltómű), így a H elsőkerék-hajtásos lett, ezért el lehetett hagyni a kardánalagutat, a magas felépítményt a hátsó hídnak, egyéb irritáló tereptárgyakat. Így keletkezett a Type H formájában az első alacsony padlós furgon. A Traction rugózását – mondhatni – egyenesen furgonhasználatra találták ki, hiszen az mindegyik keréknél független, helytakarékos, torziós rendszerű.

A kocsi legemlékezetesebb vonása a hullámlemezből készült karosszéria. Franchiset a Junkers repülőgépekről vette az ötletet – a hullámlemezen a bordák merevítésként szolgálnak. Ilyen táblákkal sokkal nagyobb felületeket lehet jóval vékonyabb lemezekkel áthidalni úgy, hogy közben masszív marad a szerkezet. Ha kisebb az autó saját tömege, nagyobb lehet a terhelhetőség. Ha az elsőkerekes építés miatt alacsonyabb a padló, ha nagyobb felületeket lehet áthidalni a lemezekkel, több lesz a légköbméter. Ilyen spéci elemeknél persze formálásról szó sem lehetett, ezért is sík minden panel, ettől olyan dobozszerű a Type H. De egy furgon miért ne lehetne dobozszerű?

A nem egészen 4,3 méter hosszú (egy mai, rövidebb fajta családi kompakt ekkora), két méter széles autót először 1400 kilós önsúllyal, 1200 kilós terhelhetőséggel hozták forgalomba. A kezdeti 1,9-es, 35 lóerős benzinmotor után jött 1,6-os, 45 lóerős, majd a DS-ből származó 1,9-es, 58 lóerős, de létezett Perkins- és Indenor-dízelmotorokkal is.

Eleinte vászon oldalfalakkal, osztott szélvédővel, majd az 50-es évek elejétől fém oldallal, a hatvanas évek közepétől pedig egytáblás üveggel és 6 helyett 12 voltos elektromos rendszerrel gyártották, 850-től 1600 kilogrammig mindenféle terhelhetőségben. Messze a leggyakoribb közülük az itt is szereplő HY változat, amely 1,5 tonnát bír. A korai szériáknál a lámpa egyezik a 2CV-ével, a műszerfal a Traction Avant 15CV-é. És a legzseniálisabb fogás: 1972-től a kocsit hidropneumatikus hátsó rugózással is gyártották – mentőknek, betegszállítóknak. Összesen 473 289 példány készült belőle.

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

4 órája
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16