Próba: Volkswagen Amarok és Cross Polo

Itt az új Volkswagen: A marok kérgesen az igazi

Volkswagen Amarok

2010.06.24. 07:38 Módosítva: 2010.06.28. 14:04

Pár perc alatt legalább tucatnyi, borzalmasnál borzalmasabb szóösszetételt és viccet voltunk képesek gyártani a teljesen új VW-modell nevével, szerintem ezt az egyetlen részét a dolognak nem gondolták végig: ki a fenét érdekel az eszkimók legendás óriásfarkasa, Amarok, itt, Európában?

Még csak azt sem mondhatjuk, hogy azért a név, mert Észak-Amerikában gyártják, hiszen a Buenos Aires melleti Pachecóban készül, arrafelé pedig meglehetősen kevés az őshonos inuit. Erről jut eszembe: jelenleg délután öt óra van és nagyon remélem, hogy a hét órakor kezdődő sajtótájékoztató véget ér fél kilencre, mert ha nem, akkor sajnos Pista feláll és otthagyja a fenébe az egészet. Argentína, gyerekek, meg kell értenetek. Elnézést, ígérem, most már az autóról is szólok.

A Volkswagen eltökélt szándéka, hogy betör a pick-upok B szegmensébe (kb. 1 tonna teherbírás), a Navara–Hilux–Ranger–L200 négyes közé. Természetesen nem Európa lesz a fő csatamező, a legtöbb ilyen mid-size pick-up Dél-Amerikában fogy. Elmondásuk szerint a C kategóriában (full size) annyira domináns helyzetben vannak a konkurensek, hogy Észak-Amerikát és Kanadát meg sem célozzák.

Bár nem szokásom a hivatalos sajttáj előtt elkezdeni a cikket, most mégsem okoz különösebb lelkiismeret-furdalást a dolog, mert egyrészt egész nap vezettük a terméket, másrészt meg: ez is egy olyan pick-up, mint a többi: létraváz, merev híd.

Hű, most lélekben tízezernyi vuvuzelát fújna a fülembe minden volkswagenes (Perreira mekkora helyzetet hagyott ki éppen!), ezt elkerülendő, azért kicsit pontosítanám a képet: ez is csak egy pick-up, de…:

… akkora VW-logók vannak mindkét végén, hogy nem érdemes lelopni őket, leszakad az ember zsebe, ha hazavinné.

… éppen márkajelzése miatt az Amarok sikerre van kárhoztatva még ebben a zsúfolt és nagyon-nagyon kemény szegmensben.

… főképp úgy, hogy az ötéves fejlesztés meghozta gyümölcsét: kategóriájának legméretesebb (a mexikói edző lehozza Blancót, a csereként beállt Hernandez azonnal helyzetbe hozza a remekül játszó Dos Santost) raktere az Amaroké: a duplakabinos kivitelé 1555 milliméter hosszú, 1620 milliméter széles és 2,52 négyzetméternyi rakteret kínál. Legérdekesebb dimenziója a kerékjárati ívek közötti táv: 1222 milliméter. Ez lehetővé teszi, hogy a standard raklap keresztben is elférjen, rengeteg helyet spórolva ezzel. Hoppá! Figyeljünk csak!

… kétféle összkerékhajtási rendszerrel és alibista 4x2-essel is kapható. A 4x4-es verziókra a klasszikus 4motion feliratot rakják. Ha fekete a négyes, tudjuk, hogy – a sajtóanyag szerint – egyedülálló módon állandó összkerékhajtás dolgozik az autó alatt, alapban 40:60 arányban osztva a nyomatékot (természetesen ezt automatikusan változtatja). Ilyet találunk pl. az Audi Q7 alatt is. A piros négyes a klasszikusnak mondható buta, de masszív kapcsolható 4x4-et jelenti, természetesen felezővel. Mindkettőben Torsen-rendszerű központi differenciálmű dolgozik. Bár mindhárom verzióban standard az elektronikus diffizár (EDL), azért felárért adnak fixen zárható hátsó difit is. A 4x2-es és az állandó összkerekes típusoknál tetszés szerint zárható, míg a kapcsolható 4x4-es változatokban csak felezőben lehet fixálni.

… ami kétségkívül szokatlan és megkülönbözteti az inuit farkast a nyájtól, az az a tény (Mexikó ki fog kapni, pedig nagyon nyomnak), hogy nem kell kikapcsolni az összkerékhajtást, nincs sebességlimit, bármilyen tempónál üzembiztos marad a rendszer.

… (Bumm, kikapott Mexikó, de legalább a franciák megszívták, haha!) az ESP (vontatmány funkcióval), az ABS és ASR alapból jár hozzá, a hangzatos Off-Road Mode kis gombjára rányomva pedig 100 km/órás sebességig zúzhatunk akár nyakig érő sárban is, az ESP, EDL, ASR és az ABS tudni fogják, hogy nem közúton borult el az agyunk és a nehezebb körülményekhez hangolják magukat. Az ABS például bőven hagyja blokkolni a kerekeket, így az azok előtt feltorlódott törmelék miatt is sokkal rövidebb lesz a féktáv. Ismétlem: laza talajon.

… először nem értettük a fixen a műszerfalba épített pohártartót, aztán kiderült, csak nem csavartuk meg elég erősen a nyekergő plasztikot, így nem fedeztük fel a Multi Connection Point-ot, amihez lényegében rögzült. Ez egy egész ügyes ötlet, a középkonzol ilyen aljzataiba többféle tartókonzolt erősíthetünk, így a pohártartó helyett lehet itt mágneses adóvevő-fogó vagy térképlámpa, bármi, ami ezzel a rendszerrel rögzül.

Essünk túl még a kötelező számokon: 5254 milliméteres hossz, jókora, 3095 milliméteres tengelytáv – tán leginkább ennek köszönhető, hogy a Trend és Highline felszereltségi szinten már-már személyautósan dőlnek a második sor háttámlái. 1944 milliméter széles, a plató alja egész alacsonyan, 78 centiméteres magasságban van, oldalfala meglepően magas: 50,8 centiméter.

A markos Amarok három felszereltségi szinttel indul. Óriási mázlink volt, mert bármilyen hihetetlen: a tesztflottában volt fapados verzió is! Ezt már puszta létezése okán is azonnal megkedveltem, sosem kéne ebből más, csak a jó, öreg, mezítlábas melós. Ahogy ott állt a puccos, bukócsöves-fellépős-krómdíszléces többi között, kicsit olyan volt, mintha a Szomszédok bárgyú erdésze, János, egyenruhában álldogálna Gábor Gábor születésnapi partiján. Megsajnálja az ember, ezért kedveli is kicsit, mint az ázott kutyát. Na, gyere már ide, te, hát hogy hívnak téged?

Ez a lemezfelnis-vékonygumis, fekete plasztikkal körbeöntözött Amarok az igazi. Kismartoni kollégával ebben abszolút egyetértettünk, így a tuti, a pőre, mezítelen gép. Márpedig ha a VW valamiből alapmodellt akar csinálni, akkor az olyan is lesz, puszta, mint egy szeneslapát, ellenben (tán) legalább annyira igénytelen. Az ilyet csak simán úgy hívják: Amarok.

Ebben, a fent említett menetbiztonsági segédeken túl összesen két légzsák alkotja a felszereltséget: kurblis ablakok, bumszlis tükörállítás, semmi centrálzár, műanyag, mosható padló, egyben dönthető hátsó üléstámlák és fekete, műanyag lökhárítók, kilincsek, 16 colos lemezfelnik. A miénkben ugyan benne volt az érintőképernyős navi/multimédia központ, a szimpla klíma és az elektromos ablakok, persze felárért, de még így is szinte tapintható volt a szálkás őszinteség.

Nocsak, nocsak!

A nagy dögök árnyékában szerényen meghúzódva bemutatták az új Cross Polót is. Igaz ugyan, hogy egy pillanatig sem érintett meg az üzenet: 15 milliméterrel emelt hasmagasággal a szebb jövőért, de meg kell hagyni, egész pofás lett.


Az új Poló elég jól el lett találva, szerintem messze túlnőtt az utóbbi három generáción és mára tisztességes, minőségi kompakt lett belőle. A Cross Polo pedig ugyanez az autó egy kis optikai tuninggal. Itt vannak a fotók, nézzék csak, nem ez az érdekes.

Hanem az, hogy most már a 90 lóerős, 1,6-os TDI motorhoz is kérhetjük a hétsebességes DSG váltót, és apám, ezek ketten tökéletes kombinációt alkotnak.

Komolyan mondom, meglepődtem, ez a kicsi turbódízel úgy viszi a nagy felnis Polót, mint a rongyot, a váltó pedig Sport módban üveghangig (4600) pörgeti. Természetesen kikapcsolt ESP-vel próbáltuk a kihalt, osztrák szerpentinen és az út felénél csak bután néztünk egymásra: te, ez egy tök jó motor-váltó kombó, ráadásul a futómű is egész patent, jóindulatúan alulkormányzott, de erőset fékezve picit még tán a fenekét is belengeti.

Én mondom, ha rám hallgatnak, és netán autóvásárlás előtt állnak, próbálják ki ezt a duót. Vidám dolog, érdemes.

A műszerfal és a középkonzol mindegyik változatnál egyforma, 99 százalékban ismert konszernalkatrészekből építkezik, az óracsoport is a Golfé, egyedül a hátsó megvilágítás tekerőgombja volt új. Alapverziónkban azonban le volt dugózva a 12 voltos aljzat a műszerfal tetején (kár, mert nagy ötlet). Elhagyták a könyöklőt is, illetve a középső üreg fedelét, azért annak pereme folyamatosan nyomta a könyököt. A műanyagok kemények, ridegek, ez ebben a kategóriában teljesen elfogadott, a kidolgozás minősége átlagos. Nem egy Audi-féle maximalizmus, de bőven hozza a Navara vagy a Hilux szintjét.

A fellépővel, díszketreccel és krómdekorral felszerelt Trendline és Highline verziókban ilyenről persze szó sem volt, azokban már oldallégzsákokkal kombinált függönylégzsákok, duál-klíma és osztottan dönthető üléstámla, puha szőnyeg és a fűthető ülések alatt rekeszek, valamint tempomat is akadt. Hasznos dologként értékeltük a középső féklámpába integrált, kapcsolható platómegvilágítást és az oldalfalon megtalálható, külső 12 voltos aljzatot is, előbbi mindhárom verzióban alap, utóbbi csak a két, jobban felszerelt modellhez jár. 16–19 colos alufelnik és a Highline műanyag sárvédő-szélesítései teszik teljessé a képet.

Nagyjából rendben – és a helyén – van minden, egyedül a nem zárható platónál vontuk fel kicsit a szemöldökünket. Azonban ha egyik kézzel elveszünk, adjunk a másikkal és említsük meg a tényt, hogy ha akarjuk, akkor hátsó lökhárító nélkül is kérhetjük a kocsit, így a plató ajtaja teljes 180 fokot nyílik lefelé, így akár teljesen ráállhatunk a rakodórámpára és a villástargonca is könnyedén pakol minket.

Az oldalról ajánljuk

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

4 órája
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40