Teszt: Dacia Logan Van 1.5 dCi 86 LE
Százas szög
Teszt: Dacia Logan Van 1.5 dCi 86 LE - 2009
Nyomokban még mindig heringet tartalmaz – de már jóval kevesebbet.
Megjöttek a vízszerelők – ordította Vályi Pista, amikor befordultam a garázsba, ezzel nagyjából meg is mondta, kik ennek a kisteherautónak a potenciális vásárlói. Ez még valójában a facelift előtti MCV használták fel, erről tanúskodik többek közt a márkajelzés is, ami megmaradt a kék Dacia-pajzsnak, a jelenlegi sörnyitószerű krómozott embléma helyett. Pedig egy sörnyitó menyivel jobban passzolna egy melósautóhoz. Persze olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó. Egyébként, ha valakit ez zavar, a Dacia klub oldalán részletes leírást találhat az embléma cseréjére. Azért figyelem: az új jel nem pontosan illik a régi helyére.
Ha hihetünk a katalógusadatoknak, a Logan Van 800 kg-mal terhelhető, ezzel a 2,5 tonna össztömeg alatti kisáruszállítók között vezetőnek számít. Kicsit sikerült a szokásos személyautós vanok és a puttonyos áruszállítók közé belőni. A költséghatékonyság jegyében megmaradtak az MCV hátsó ajtói, annak ellenére, hogy ebben a kategóriában inkább tolóajtó a megszokott, bár például a Škodánál is hasonló megoldást választottak hajdanán a Forman Pluson. Ez a szűk helyeknél akár zavaró is lehet, viszont így mindkét oldalon rakodhatunk, ami a kategóriatársaknál rendszerint csak felárral oldható meg.
A rakteret az utastértől egy domború (vagy homorú, attól függ, honnan nézzük, ugyebár) bordázott műanyag lap választja el. Reméljük, a jövendőbeli sofőrök okosan rakodnak, és nem fogja egy elszabadult sörpad a halálukat okozni. Legfőképp mert igazán hosszú tárgyakat inkább a kocsit teljes hosszán végigérő (feláras) tetőcsomagtartón érdemes szállítani, noha a raktér is több mint 1,9 méter hosszú. Úgyhogy villanyszerelőknek és óriásplakát-ragasztóknak a kombi Wartburg után ideális.
Hátulról 1/3-2/3 arányban nyitható ajtókon lehet bejutni, amelyekről a kézikönyv fontosnak tartotta megemlíteni, hogy 40, 90 és 180 fokba lehet őket rögzíteni. Ebből a 40 fokot nem egészen értettem, hiszen az résnyire nyitott állapotot jelent. De biztos erre is van igény. A raktérben a szállítmányra veszélyes sorjákkal nem találkoztam, viszont számos rögzítési pontot helyeztek az előrelátó tervezők. Azért ha nem a kispárnagyárnak szállítunk habszivacs golyókat, érdemes lehet a szűkre szabott belső burkolatot kibővíteni, mivel a hegyesebb és nehezebb tárgyak kibökdöshetik az oldalfal lemezét, és akkor igen gyorsan támadhat a rozsda
A motor a jól bevált 1,5-ös Renault dízel, amivel találkozhattunk a Mégane-ban és a Thaliában is. Nyilván gyorsulási versenyekre nem ezzel indulunk, de a rendelkezésre álló 200 Nm nyomaték a városban teljesen elegendő. Szinte alig evett valamit, a túlnyomóan városi forgalomban megtett 400 kilométeren 5,5 literre jött ki a fogyasztás, bár különösebben soha nem volt megrakva. A legnagyobb súly két felnőtt férfi (2*80-90 kg) és két szerver volt, darabonként körülbelül 40-45 kilósak.
A motor hangja eléggé betolakodott az utastérbe, de sikerült olyan frekvencián maradnia, hogy nem lett különösebben fárasztó pár óra autózás után se. Viszont a nagy doboznak köszönhetően a motorzaj mellé társult a futómű dobogása is, így minőséginek nem mondható gyári Blaupunkt rádió és a mellékelt hangszórók csak nehezen tudták túlharsogni a menetzajt. Az audiorendszert amúgy 50 000 forintért mérik, ami egy egész kicsit túlzásnak tűnt. Egyébként dicséretesen kiküszöbölni sikerült a rezgéseket a váltó környékén is, teljesen stabilan állt a váltókar, nem úgy, mint pár millióval feljebb egyes típusoknál.
A futómű ideálisnak tűnik Budapest útjaira, jól csillapította az aszfalt folytonossági hiányainak hatásait. Az elöl tárcsa-, hátul dobfék hatékony kombináció, jobban meg lehetett vele állni, mint néhány kis kategóriás full tárcsafékes típussal. A kormányt nem szervózták túl, de jól kezelhető. De ezt a gyengécske szervót is csak a drágább kivitelhez kaphatjuk meg, ahogy a villanyablakot és a központi zárat is.
A vezetőülésbe ülve örömmel észleltem, hogy sikerült megoldani a kisáruszállítókban tapasztalt ülésállítási dilemmát: általában az van, hogy keveset lehet állítani a háttámlán, és majdnem vigyázzülésben kell vezetni. Itt annyira jól játszottak a raktérelválasztóval, hogy kellően domborul a hátradöntéshez. A kárpit nem volt izzasztós, de ebben azért segített a feláras manuális klíma is. Az utasülésnél kikapcsolható a légzsák, így itt is biztonságosan szállíthatjuk a gyermeket, bár az anyját ez esetben otthon kell hagynunk, családi autónak tehát nem ideális a Logan Van.
Kevés, de hasznos extrát kérhetünk az autóhoz, így ha én vennék, biztos megrendelném hozzá a raktérszőnyeget és a klímát, viszont kihagynám a siralmas rádiót, és inkább utólag szereltetnék be az igényeimnek jobban megfelelő audiót. A tesztautóban az említett extrák benne voltak, így a 2,3 millióról induló kocsi ára egészen a nettó 2,5 millió forintig kúszott. Ennél olcsóbb kisáruszállító a piacon jelenleg nincs; a kvázi családtag Renault Kangoo Express vagy a Clio Société 1,5-ös dízel egymillióval drágább, még a kisautókból készített teherautók is, mint például a Fiesta Van, többe kerülnek, ráadásul a méretük is alulmarad a Logan Vannel szemben. Ami legjobban megfogná, az talán a Citroën Berlingo rövidebb változata, ami 2,89 millióba kerül.
És hogy mi volt ez a duma a heringekkel? Hát a szag: a jellegzetes, modern Dacia-szag továbbra is széria.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
