Négyesből ötös, ötösből négyes

2004.02.12. 15:43

Rég vártunk már valami újat, valami áttörőt a kategóriában, a Volkswagen csoport bármely tagjától. Bíztunk benne, hogy a Golf-osztály névadója méltó marad kategóriájának képviseletére, és nem suhannak el mellette szemtelenül a francia és japán riválisok. Most végre megismerhettük. Kívülről, belülről, sőt — ha a német autóknál beszélhetünk ilyesmiről — még a lelkéből is mutatott valamit.

csik.jpg

Az előző, eddig talán a legsikeresebb Golf-sorozat első tagjai GN, GO kezdetű rendszámokkal kerültek forgalomba 1998-ban. Most, hogy már az I betű korszaka is lezárult, és ezáltal több mint másfél millió kiadott hatósági jelzést tudhatunk magunk mögött, felvetődik a kérdés, hogyan lehetett hat éven át szinte változatlan formában árusítani a négyest, miközben kisöccse, az Ibiza kétszer is megújult. Mert a számok szerint lehetett. Csak az elmúlt négy év folyamán közel 15 000 Golfot értékesítettek hazánkban, ami a körülményeket figyelembe véve — ár, temperamentum, lopásbiztonság — igen szép eredménynek mondható.

Az ötödik megjelenése aztán sok kérdésre megadta a választ. Szemmel láthatóan a Volkswagen mérnökeinek nem jutott semmi új az eszükbe, a négyesnél még nem alkalmazott fogás, amivel szebbé, esetleg jobbá tehették volna a céget képviselő alsó-középkategóriás autót. Kísérleteztek ugyan a testvérmárkákon, de valahogy nem jött a várva várt áttörés. A kényszer mégis nagy úrnak bizonyult, így hát a bűvös hatos jegyében nehéz szívvel, de lecseréltek egy pár elemet, átrajzoltak néhány vonalat, golfosítottak néhány konszernalkatrészt, és reménykedtek, hogy nem ártanak a mítosznak.

A felületes szemlélőnek, aki nem ötös Golfot keres, kívülről fel sem tűnik az új autó. Tudatalattija jelzi, „itt egy Golf”, és már fordul is tovább, anélkül hogy megrémülne a változásoktól. Eszerint a Golf-érzést a gyár sikeresen örökíti modellről modellre. De akkor mi változott? Az oldalvonalak a régiek, megvadítva a hátsó ajtón induló és a kilincs fölött elfutó egyre határozottabb törésvonallal, amely aztán az autó hátulján némi fényvisszaverőn kívül semmiben sem folytatódik. Igaz, ez nem nagyon tűnik fel, a hátsó lámpák Golfokon eddig nem tapasztalt merészsége rögtön elvonja a gyanútlan szemlélődő figyelmét. Láttam én ezt már valahol?

Az ötödik Golf ötödik (máshol harmadik) ajtaja hordoz több, az Ibizán sikeresen bevezetett vonást. Egy asszociációs játékkal felfedezhetjük a lámpatesteket, igaz a spanyol rokonénál letisztultabb, de szépnek még mindig nem nevezhető formában, valamint a VW jel ajtónyitóvá avanzsáló műanyaglapját. Utóbbival én nem voltam annyira megelégedve, mint tanult kollégám, mivel a kezem minden nyitáskor óhatatlanul piszkos lett, viszont gyakran csak másodikra sikerült az ajtót a magasba emelnem. Bár a furcsa kettős működés hasznos biztonsági funkció is lehetne, ilyenkor természetesen nem bánom, ha az illetéktelen behatoló keze piszkos lesz, engem mégis kifejezetten zavart, hogy elsőre gyakran nem engedelmeskedett a szerkezet.

A Golf oldalának fényét a friss vágáson kívül — már megint — az Ibizáról ismert visszapillantó tükrök próbálják emelni. Az egyetlen sikeresen transzba esett, anyai ágon talján ősökkel rendelkező mérnök alkotta fülek igazán szép és a funkciójukat jól ellátó daraboknak bizonyultak mindaddig, míg meg nem láttam működés közben a trendi, integrált irányjelzőt. Az egyetlen előre, valamint a két oldalra néző sárga LED fényét hiába próbálja meg szétszórni a rovátkált műanyagbúra, nappal szinte láthatatlanul, oldalanként három pontban villog a külön elektronika által vezérelt egység. Ezért a hiányosságért kárpótol az éjszakai működés élménye, amikor az utastérből figyelhetjük visszapillantóink alsó sarkának sárga villódzását. Belülről gyönyörű!

A Golf elején található a legtöbb újdonság. Tetszenek a figyelmet a motorháztetőről a fényszórókra irányító törésvonalak, amelyek a hűtőmaszkban találnak egymásra. Az új formájú lámpák tervezői ismét a hagyományos utat járják, így az irányjelző a fényszórók alá, míg a ködlámpa Golfoknál rég nem látott helyre, a lökhárító alsó felére került. Ez a változás azonban nem arat osztatlan sikert, mivel ezzel az egyetlen merész, mégis sokak által kedvelt ismertetőjegyétől is megszabadult az autó. Cserébe indián harcos módjára csíkokat húztak a szemei alá, melyek az autó oldalán is folytatódnak. Szóval előről szép lett, ha egyedi nem is.

Ez a szépség rejtette a kipróbálásra kapott Golf leggyengébb pontját, a motorját. Egy 1200 kg önsúlyú autó mozgatását 75 lóerőre bízni a mai világban több mint merészség. A mindehhez társuló 126 Nm nyomatékkal éppen elegendőnek bizonyul az új karosszéria mozgatására az 1,4-es, 16 szelepes motor. Mivel reményeim szerint kevesen fogják ezzel vásárolni a Golfot, nem is mélyülnék a lelki életébe, ugyanez a blokk FSI rendszerrel és plusz 15 lóerővel 167 ezer forinttal kerül többe. Aki mégsem áldoz a teljesítmény oltárán, azt az vigasztalhatja, hogy a legkisebb motorral hihetetlenül sportos és erőt sugárzó hang kíséretében fog autózni — igen visszafogottan.

Az oldalról ajánljuk

Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

17 perce
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44