VAN, AMIKOR TÚL NAGY
Amikor megláttam, kiéhezve kaptam utána. Tudtam, hogy ebben nem kell a felhasznált műanyagok felületét meózni, a hangtalan motorra ráindítani és számolgatni a fogyasztást.
Káefté?
A Ford LTD a Galaxie - nem Galaxy - 500-ból nőtt ki, annak legmagasabb felszereltségi szintjét jelezte 1965-67-ig. 1967-ben viszont két irányba fejlődtek tovább. A Galaxie 1974-ben kipusztult. Az LTD-t 1986-ban a Ford Taurus váltotta fel. Az elnevezés eredete kibogozhatatlan. Lehet, hogy Limited, de ezt a korabeli Car Life magazin cáfolja, hiszen azt a Chrysler akkor már levédette. Szerintük nincs is jelentése az egésznek, azért ez a neve, mert csak. A "Luxury Trim Decor" is hihetőnek tűnik. Az LTD a Galaxie távozása után a Ford modellpaletta legnagyobbja volt egészen az 1983-ig, amikor egy mérettel lejjebb fokozták. Az 1972-es modellévben Coupe (kétajtós kupé), Convertible (kabrió) és Hardtop Sedan (négyajtós kupé B-oszlop nélkül) változatokban volt kapható. A csúcsmotor egy 208 lóerős, 7030 cm³-es V8-as volt.
A tesztpéldány LTD Coupe Broughamnak olyan presztizsű ellenfelei voltak, mint a popkultúrában azóta is rendszeresen felbukkanó Cadillac de Ville Coupe vagy a 2004-ben XLR-é alakuló, fehér fényezéssel és az orrát díszítő ökörtrófeával állandó főszereplő Eldorado. Az 1972-ben összesen gyártott 2 246 000 Fordból 130 000 LTD, köztük 23 364 Brougham készült. 4074 dollárba kerültek, 2000 dollárral kevesebbe a de Ville-nél. A kor elérhető kupéja az LTD volt, de kultuszautó a két Cadillac-ből lett.
A megjelenése egészen a zsigerekig hat, az agresszív élőlények formáira játszó csillogó fémek életre keltik a nagy, rideg vasdarabot. Elsétálva előtte Stephen King Christine-je jut eszembe, pedig az egy békés Plymouth Fury . Ennek jobban állt volna a szerep, csőrével simán tudná szaggatni a húst. A kerek lámpák nélkül még ijesztőbb lenne, az ék alakban kitörő orr sűrű krómbordáival gonosz vaskarvalyra hasonlít. Felülről a kitüremkedést követő motorháztetővel egy vicsorgó Alien, erre a fazonra a Chrysler Prowler még jobban rájátszott 30 évvel később. Az orrkiképzés így gyalogosvédelemre egy áthúzott csillagot kap, hiába bukhat az elkaszált szerencsétlen egy 12 személyes ebédlőasztalnyi motorháztetőre. Persze a Nagy Vízen túl, az 1973-as olajválság előtti utolsó pillanatban nem is voltak gyalogosok.
Az élesen kidomborodó oldalvonalak az áramvonalas sziluettel cápát idéznek, erre az autó acélszürke színe is rásegít. A hátulja a totális gépuralom, a Terminátor izzó grillsütője. Az egész farát beborító, krómozott lökhárítóba integrált kockalámpákkal nem vacakoltak sokat, de az amerikai autók feneke van, hogy befejezetlenül marad. A több helyen kiütköző rozsda és a lecsukhatatlan motorháztető adnak neki még egy kedves kis Mad Max-hangulatot is. Az agresszív megjelenés mellé még túlméretezett is, 5,5 méter hosszú, és több mint 2 méter széles. Politikai korrektség ide vagy oda, az ilyen átlagon felüli találkozásokból lesz mindig élménybeszámoló.
Parkolni nem próbáltam vele, de teszek a parkolásra. A belvárosban motoron és bringán kívül úgyse lehet már semmivel, akkor meg nem mindegy? Gyanítom, hogy az ijesztő külsőnek köszönhetően a sávváltás sem túl komplikált, index ki, orrot be, ott is lesz egyből hat méter.
A belső helykínálatot a fenti paramétereken belül nem volt nehéz nagyvonalúan kialakítani. A fejtér-lábtér nyomorúságos emlegetése, és a hátra beférek-e magam mögé témakör felhozása egyenesen sértő, itt mások a mértékegységek. Szűken három sorban is elférnék. Pedig ez a kupé, nem a négyajtós változat. Hátul keresztben is felülhetek a kanapéra, a lábujjaim még messze vannak az autó oldalától. Ideális partner autósmozis elhajláshoz. A hatszemélyes ülőgarnitúra-hangulatot erősíti az autó eredeti fényezésével megegyező - sötétzöld - színű, brokátmintás bútorszövettel és műbőrrel bevont, fabetétekkel megtűzdelt belső tér is.
A műszerek is hatalmasak és szögletesek. Gátlástalanul elnyújtott téglalapon terpeszkedik a mérföldóra. Ez a részlet a tulajdonos szerint kicsit ladás, de az asszociáció erősen helyspecifikus, kétlem, hogy egy ladamentesebb övezetben ez így elhangozhatna. A kapcsolók nem műanyagból vannak, vaskos krómozott fémlapocskákat lehet tologatni a manuális klímán, a 30 centi vastag ajtó tenyérnyi fémlap behúzásával nyílik, a napellenzők is csillogó rudakon mozognak. Minden nagy, nehéz és szigorú, mégis végtelen örömmel tölt el a sok súly, amit meg kell mozgatni. A rádiót sajnos már régebben kipajszerolta egy igényes műgyűjtő.
Ricardo Contreras García és a mariachik
(emberem a képernyőmre nézve)
- Te, ez egy LTD?
- Mintha már mondtam volna, igen, ez az.
- Nahát, ez volt otthon a mariachera!
(neki Mexikó az otthon)
- ??????
- Ilyennel jártak a
mariachik
- ?????
-1975-78 között Mexikóban is értékesítették az LTD-t, de
előtte is rengeteg került át
Gringolandból az USA-ból. Olcsó volt, mint a benzin,
hatalmas és nagyon megbízható, elpusztíthatatlan szerkezet, így
vált a mariachik elsődleges szállítóeszközévé. A kisbuszok,
mint a Ford Econoline még ritka madarak és drágák voltak, de az
LTD-be is gond nélkül befért a hatszemélyes banda, akár
kalapban is. A csomagtartó pedig simán benyelte a hangszereket,
általában le se csukták, bátran nekiindulhattak vele a
sivatagnak.
Más nem is nagyon használta az LTD-ket, nem sokra tartottuk
őket, apunak akkoriban egy Jaguarja volt.
- Aha, engem meg egy 1200-es Lada ringatott hazafelé a
panelba...
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
