Vezetési élmény: 10 pont

Ford Fiesta bemutató

2002.08.28. 09:47

A Ford az utóbbi években egyértelműen és lelkesítően jó autókat csinál. A Fiestán lassan egy évtizede nem változtattak érdemben, így most az a nagy kérdés, mennyire viszi a céget a lendület, lesz-e olyan jó a Ford új kisautója, mint a Focus és a Mondeo.

 
   
   

Az ára a legősibb Ford-hagyományok szellemében látványosan versenyképes. Az alap-alap modell (1.3 ambiente, 70 LE) 2. 395 000 Ft, a jobban felszerelt változatok sem sokkal mennek hárommillió fölé.

Kívülről friss, kellemes látvány a Fiesta, az emberek nézik is rendesen. Látszik, hogy a közelmúlt rossz eladási eredményei nem a vásárlókon múltak. Vettek volna Fiestát ezer örömmel, de nem volt miért, mindenki az újat várta.

 
   
 

Belül bizony akkora puritánság honol, hogy egy fényűzéstől megcsömörlött, luxusallergiás vallásalapító sem találna benne kivetni valót. Kívülről kevésbé feltűnő, belül már inkább, hogy a kisautó-kategóriában szép lassan visszajönnek a nagy oldalablakok, újra kényelmes a kikönyöklés.

A Fiesta egyértelmű vízválasztó az árérzékeny és a dizájnrajngó vásárlók között. Itt alapjában véve minden rendben van, a költségoldal szívet melengető, de vezetés közben vizuális örömforrást legfeljebb a táj szolgáltat. A formatervezésben örömüket lelők jobban járnak a C3-mal. Ha már szóba került a legkisebb Citroen, érdemes lenne tisztázni, ki találta ki előbb ezt a tekergethető, gombóc alakú légbeömlőt.

 
   
   

Szigorú, határozott élek, sarkok, sok fekete kevés szürkével, sok szögletes kevés gömbölyűvel. Ha nem lenne a két játékos kis beömlő, teljesen eluralkodna a rabomobil-hangulat. Szerencsés dolog, hogy bár tökéletes kisautót még senki sem gyártott (na jó, a Honda a Jazzt, de az drágább), legalább egyszerű a választás: amennyivel szebb a Fabia odabent, annyival jobb vezetni a Fiestát. Legalább annyival.

A comfort feszereltséghez jár már egy kurblis nyitású napfénytető, ami hangulatos dolog, mert teljesen elhúzva egy arasznyi kabrió-érzést biztosít. A hátránya, hogy sötétítő lapra már nem futotta, és valószínűleg emiatt is olyan zavaróan erős a szélzaj, már százas tempótól.

 
   
 

Az egyik legjobb vétel a Mondeóban és Focusban már látott TDCi turbódízel legkisebb, 1.4-es változata, 3 millióért (comfort felszereltség): 68 lóerővel, de főleg a 160 Nm-es nyomatékkal már nagyon szépen el lehet autózni. Ha váltáskor figyelünk a fordulatszámokra, elég jókat gyorsulhatunk. Nem mondom, hogy Váry őrnagy elkezdi keresgélni a hányászacskót, de ez már tisztességes dinamika. Százas tempó fölötti előzéshez már nem árt egy belátható egyenes szakasz, de sztrádán nagyon kényelmesen tarthatjuk akár a 150-es utazósebességet is.

Jó futóművet tervezni legalább olyan sötét alkímia, mint motort, a Fiestáé azonban pontosan ugyanolyan zseniális, mint ami a Mondeo és a Focus alatt van: csak annyival tud kevesebbet, amennyivel rövidebb az autó. Az nem mondom, hogy autózhatóságban Minire emlékeztetett, de csak azért nem, mert úgysem hinné el senki. Pedig hasonlóan stabil, gokartos, precíz, finom, kemény, szlalomversenyen biztos a dobogós helyezés. Az irányíthatóságon a nagy szilárdságú acél kiterjedt használatával javítottak

 
   
   

Nem véletlen, hogy a nagy magyarországi tesztvezetést egy parádsasvári turné formájában rendezte a forgalmazó, a Mátra szerpentinjein. Ott aztán kijön a tudás! Pattogós, egyenetlen úton tapad, erős fékezéskor kiszámítható, mit fog csinálni, de a legnagyobb élvezet a kanyar: ahogy a Fiesta megyen az íven, nem megyen úgy kisautó (csak persze a Mini).

A futóműhöz tartozik a zajszigetelés: a Fiestában segédkeret izolálja a gördülési zajokat, így azokból tényleg nem sok marad, ugyanakkor mindig tökéletesen érezzük, miféle út van alattunk. Ha már a zajszigetelésnél tartunk, a motor is dicséretesen halk, a dízel alapjáraton sem rezonál vészesen, a szélzaj viszont durva volt.

 
   
 

Először azt hittem, a napfénytető miatt, amibe nem jutott árnyékoló kárpit-elem. Visszafelé azonban egy másik Fiestával jöttem, abban csönd volt. Nem olyan, már-már abszurdba hajló csönd, mint az új Corollában, ami eggyel nagyobb, és különlegesen csendes autó, de a Fiestában is lehet értelmes dialógust folytatni 150-es tempónál.

Jó a váltó: a mérete kicsit ijesztő, szinte már Transit-kompatíbilis, de ugyanolyan pontos és gyors, mint a nagyobb Fordoké. A Ford szerint az ergonómia miatt ekkora: így könnyebb elérni. Főleg Hook kapitányt teheti boldoggá. Az áttételeken és azok viszonyán az egyes motorokhoz el lehet vitatkozgatni, de a kis TDCi-hez jó. Már 35-ös tempótól használható hármasban

 
   
   

A rugalmasság a jó dízelek nagy előnye. Országúton előzgetve kényelmesen elvagyunk a hármassal és az ötössel, de talán azt se vesszük észre, ha négyesben felejtettük. Ötösben 2000-es fordulatnál megyünk 90-nel.

Parádsasvárról visszafelé már a 100 lóerős 1.6-os Duratec motorral hajtottam a Fiestát, ami nemcsak azért volt intenzív élmény, mert hegyről le minden autó erőre kap. A három-és ötajtós Fiesta a Fiat Stilóhoz hasonlóan markánsan különbözni fog, a háromajtós itt is sportosabb lesz.

 
   
 

A hivatalos gyári kommüniké "nagyautókra jellemző kényelmet" ígérő megállapításai erősen túlzottak. Nagyon jó kis autó, de mégiscsak kisautó, senki nem fog bekötött szemmel Focusra tippelni, ha utazik benne néhány percig.

Ha az ülések kényelmesebbek lennének - a hátsók kölönösen büntetőnek tűnnek -, még ennél is jobban tudnám szeretni. A vezetőülésnek állítható a magassága, de az inkább csak valami döntögető-funkció, melynek kialakításakor inkább számoltak egy australopithecus testarányaival, mint emberi fenékkel, lábbal és háttal.

 
   
   

Belegondolni is rossz, mit lehet vele előadni alufelnivel, kicsit szélesebb gumikkal. És előre irigylem a 2014-es tinédzsereket, akik első autóként majd egy öreg, 2002-es Fiestát vesznek, hogy azok milyen jókat zúznak majd.

 
  Egyéb Fordok
 
 A Ford egyik legnagyobb magyarországi sikere a Transit , ami 2001 januárja óta vezeti a közepes méretű haszonjárművek kategóriájának eladási listáit. Az új Mondeo a tavaly márciusi bevezetés óta vezeti a szegmenst, tavaly 1800 fogyott. A Focus négy éve kapható Magyarországon, augusztus végéig 7800 darabot értékesítettek.

Magyarországon a kisautókból fogy a legtöbb: a szegmens a piac közel felét jelenti. A Fiesta az utóbbi években egyre többet vesztett részesedéséből. Egyrészt a Ka ölte meg, másrészt az elhúzódó modellfrissítés: tavaly összesen 137 (!) darab fogyott. A Ford Hungária célja idén 1200, jövőre 3000 autó értékesítése, ami érdekes meccs lesz olyan elenfelekkel, mint a Peugeot 206 vagy a Volkswagen Polo .
 
 

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40