Igazi különlegessége az óriási vászontető: az ember feje fölött akkora lyuk keletkezik, hogy a mai csoda-sibedák mehetnek a nénikéjükbe. A fílinget tehát a letekert ablak, kibillentett elefántfül, kinyitott vászon, szardíniásdoboz-tágasság és a hátat püfölő, befőttesgumi erejű kéthengeres lüktetése szolgáltatja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Télen is szórakoztató az 500-as, havas-jeges emelkedőkön úgy mászik fel, akár a Ratrac az alpesi sípályán, a farmotor-hátsókerék-hajtás-rövid tengelytáv kombináció miatt pedig akár húsz kilométeres sebességgel is pompásan gyakorolható vele a rendőrkanyar és a bródszájd. Ha nincs már jármű a környéken, és nem nézed az órát, a sebessége kifejezetten lélegzetelállító, csak akkor jön az elkeseredés, amikor a bolgár kamion alapjáraton megelőz az M1-es emelkedőjén. Tanács: a magyarországi kínálat kitágult fékdobos, házilag ragasztott fékbetétes példányaitól lassulás semmilyen formában nem várható, ezért legalább a dudát érdemes jó karban tartani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Noha az 500-as sokak szerint női autó, a kezelése még gyakorlott autó-macsó számára is nehézkes. Indítani a botváltó aljnövényzeteként burjánzó két karral lehet: a jobb oldali a bowdenes önindító rángatója, a bal oldali a szívató. Szívató felhúz, indító megránt és a motor általában két fordulat után már pöfög is. Gázt azonban nem szabad adni, mert a karburátor felettébb egyszerű szerkezete nem tudja lekezelni a dupla működést, és a motor nem indul be, sőt utána már helyes használattal is csak nehezen kel életre.
A legnagyobb trükk a váltó: aki nem hajlandó tudomást venni a szinkronizálatlanságról, egyszerűen csak rángatja a botot, s a szerkezet kisebb-nagyobb reccsenésekkel így is teszi a dolgát. Aki viszont nem akar évente váltót cserélni, betehet egy 126-os (akár polszkiból származó) szerkezetet is, csak arra kell vigyázni, hogy ehhez megfelelő, az 500-as nyomtávjához illeszkedő hosszúságú és a 126-os difijének belső átmérőjéhez passzoló vastagságú féltengelyeket kell készíttetni - a budapesti Zichy J. u., Ó u., Nagymező u. környékén több géplakatos is van, aki készít ilyet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Másik megoldás a finom váltáshoz a dupla kuplungolás: felfelé kapcsolgatva az 500-as váltója is úgy működik, mint minden más autóé, de visszakapcsoláskor a menet komplikáltabb. Ilyenkor a magasabb fokozatból kiveszed a kart, üresbe teszed, felengeded a kuplungpedált, gázfröccsöt adsz, fülelsz, hogy a motor felpörgött-e (az 500-as karburátorában nincs gyorsítóspricni, ezért gázadásra csak nagyon lassan reagál a motorja), újra kinyomod a pedált és visszatolod eggyel a váltókart.
Mivel az 500-asnak igen csekély a mozgási energiája, hiszen se tömege, se sebessége nincsen, viszont visszakapcsolni a leggyakrabban emelkedőn kell, ezért érdemes egy másodpercen belüli időre begyakorolni a fenti műveletsort, máskülönben az autó akár meg is áll a kaptatón. Egyesbe, menet közben azonban semmilyen körülmények között nem szabad visszakapcsolni, mert a szerkezet meglehet, hogy ott rögtön, azonnal tönkremegy. Ha gurul a kocsi, csak a kettes játszik, az egyes csak elinduló fokozat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Csomagot szállítani az 500-assal bolondos hóbort: a hátsó ülésekre még befér ez-az, de nehéz kihalászni. Elöl viszont a tank, a pótkerék, az akku és a minden 500-tulajdonos kötelező kellékeként szereplő giga-szerszámkészlet tanyázik, meg ott amúgy is mindig rettentő kosz és savgőz van.
Ráadásul a legtöbb hazai 500-asnak magasított támlájú, újrakárpitozott ülése van, amit az alacsony tetőtől előre sem lehet hajtani, az ilyen kocsikban pedig a hátsó ülésekhez való hozzáférés egyetlen módja az oldalablak betörése. Ha azonban eredeti az ülés, némi okkult technikát segítségül híva valóban megy a kvartett utaztatása - gimnazista korunkban a Budapest-Horány (kb. 25 km) útvonalon négyen+csomagok kiépítésben, összetörve bár, de túléltük az utat, s valamennyien 178-188 centi között voltunk, uszkve, anno.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Száguldozni nem ajánlatos, egyrészt a már említett féktelenségi faktor miatt, de már csak azért sem, mert a motor hűtése nem igazán kitalált, ezért erősen hajtva, a blokk túlmelegszik. Az olajteknő alja ugyan kétrétegű, s ide a centrifugál ventilátor lehel némi szellőzést, de a dupla lemez olyan vékony, hogy szinte mindegyik 500-ason össze van nyomódva, ezért csak a hengerek hűtése játszik.
Szívtelenebb egyedek akár 100-ig (mint minden sebmérő, a Csinkvéé is felfelé csal) is feltornászhatják a tempót országúton, de ilyenkor az első fékezésnél kigyullad az "OLIO" lámpácska a műszeregységen, jelezve, hogy a pisivé hígult olaj előrelottyant az olajteknőben, s ezzel az olajpumpa levegőhöz jutott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ami esetleg jó az olajpumpának (ki tudja?), az biztosan rossz a motornak, ilyenkor ugyanis jó néhány fordulaton át nincs kenés, azaz fénysebességgel kopnak a súrlódó alkatrészek. Nagy fordulaton kínozva a motort előbb-utóbb a szelepek is beégnek, ami a rohamosan csökkenő teljesítményben, majd a később bekövetkező hengerfej-generálban jelentkezik. 85-90-es poroszkálás az ajánlott tehát, aki ennél többre vágyik, az tegyen be erősebb, ám cseppet sem homológ, edzett disznózsírból és kályhaezüsttel lefújt, papírmaséból készült kispolszki-motort.
Polák alkatrészt jó érzésű Fityó-tulajdonos amúgy sem épít a kocsijába: ami a Fiatban száz-százötvenezer kilométeren át elketyeg, az lengyel alkatrészekkel kipótolva 500-10 000 kilométerenként szétmállik. Különösen a vezérműlánc, a gyújtáselosztó, a váltó, a termosztát és a vezérműtengely szerencsés, ha eredeti, fesszabályozóból, függőcsapszegből, fékalkatrészekből, kerékcsapágyakból, kormányműből jó a pólis-import is, ha nincs más.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 126-os Polák 28-as légtorkú karburátora - noha sokan felteszik az 500-as motorra - nagyobb az eredeti 26-os átmérőjűnél, ráadásul a 126-osnak már volt felesleges üzemanyag visszavezető csöve a tankba, az 500-asnál ez még hiányzott.
Utóbbinál a májerek egyszerűen le szokták dugózni a visszavezető cső csonkját. Részben a torokátmérők különbsége, részben pedig a visszavezetés híján erővel bepréselt benzin miatt a máskülönben 4,8-6,5 között nassolgató Fiat szumóbirkózóvá válik, és hamarjában bekap 6,5-9 litert. Cserébe pedig csak fokozott bűzt és CO-t ad. Megoldás az eredeti karbi, vagy megoldani az 500-as tankjába a visszavezetést, ami a túlfogyasztás java részét megszünteti.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Amitől végképp meg lehet őrülni, az első futómű két függőcsapszege. A gyári előírás szerint ezeket néhány ezrenként zsírozni kell (természetesen zsírzópisztollyal), de az öreg Fityó-guruk szerint a legjobb, ha minden pocsolyába hajtás, zivatar után, de legritkábban kéthetente megkenjük - akár áll a kocsi, akár használjuk. Enélkül rosszabb esetben a könnyű és precíz kormányzás egyre nehezebbé válik, és amikor (késve) kenni próbáljuk, a zsír kijön a csapszeg alsó zárófedele mellett, és nem megy körbe a csonkig, ahogy illene.
Itt vége a játszmának: az autó még néhány hónapig, egyre nehezedő kormányzással még használható, de a csere elkerülhetetlen. Annyira be tud rágódni a szemét, hogy láttam Fiatot, amelynek a ferihegyi reptéren, a sokszáz tonnás óriáspréssel tudták csak szétnyomni a függőcsapszegét. A nagyobb erőszükséglet miatt a nem különösebben tartós kormánymű is fokozott kopásnak indul - megint csak egy költséges csere.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
