Szgk.-nak nagy, BKV-nak kicsi

2007.06.26. 08:15

Adatlap Peugeot Expert Tepee Symbole L1 - 2007

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 120 LE @ 4000 rpm
  • 300 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    15.9 másodperc
  • Végsebesség:
    160 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • 7 140 000 Ft

És még a csomagtartó se nagy. A hatalmas, felfelé nyíló ajtó (lehet rendelni kétszárnyút is) nyitásához kettőt-hármat is hátra kell lépni, a séta után csalódás, hogy ebben a rövid változatban kilenc embernek meg kell elégednie 327 literrel a kalaptartó, 522 literrel a tető szintjéig. A hosszabb, az igen, abban 770, illetve 1239 liter marad a poggyászoknak.

Kevesebb személy persze több holmit vihet, mi a már említett családi túrán az előrebuktatott hátsó sorra dobáltuk fel a babakocsit, táskákat, miegymást. Így ki is derült, hogy ilyenkor a különben rendkívül bonyolult szerkezetű, két-két gázteleszkóp segítségével felemelkedő ülések előredöntve nem reteszelhetők, hanem kedélyes csattogással és nyekergéssel emlékeztetnek: jobb lett volna kivenni és a garázsban hagyni őket.

Tipi és vigvam

A tipi szó a sziú nyelvcsaládhoz tartozó lakota nyelvből származik, jelentése: laknak. A tipi az az észak-amerikai indiánoknak, ami a mongoloknak a jurta. Az ingyánok tíz-húsz hosszú rúdból kúpot készítettek, majd ezt a vázat beterítették bőrökkel. A sátor belsejében bőrfüggönyt használtak térelválasztónak, egy másik bőrlapból lett az ajtó. A tipi közepén volt a tűzhely, füstje a tetőn, a póznák találkozásánál távozhatott. Amikor a bölényeket követve a család, törzs odébb vándorolt, a tipiket elbontották és magukkal vitték.

Egyes hagyományőrző törzsek még manapság is használnak tipit, bár bőrök helyett már vászonból készítik a sátor falát. A tipi nem keverendő össze a vigvammal; utóbbi építésénél ugyanis bőrök helyett földdel, fűvel, lombokkal takarták a póznákból álló vázat. Elkészítése hosszabb időbe telt, viszont masszívabb volt. A tipivel szemben nem mobil eszköznek szánták.

A kétliteres dízelmotor ereje elegendő a nehéz és nagy homlokfelületű kisbusz mozgatásához, de szegény HDI valami egészen elképesztően erőtlen kétezer alatt. Gyorsan elindulni képtelenség, de talán még zavaróbb, hogy a váltó is túl hosszú. A kettes túl messze van az egyestől, a hármas a kettestől. Természetesen nem a kar helyére, hanem az áttételnövekményre gondolok. Ha nem pörgetjük váltás előtt háromezer fölé a motort, kettesbe-hármasba dugáskor a fordulat megint az erőtlen tartományba esik vissza.

Autópályán viszont szépen hasít a busz. A dízelek sajátos nyomatékgörbéje folytán 100-ról 130-ra gyorsítva nagyjából ugyanazzal az erővel tol, amivel városban 20-ról 50-re tornászta fel magát. Csak ami kis tempónál kevésnek tűnt, nagy sebességnél már meggyőző kraft. Az autó 150-160-at könnyedén tud hosszú távon is, és alig fogyaszt, mert alig pörög a motor. És még csendes is, simán beszélgethet egymással mindhárom sor. Ezer kilométer főleg tempós, előzgetős országúti használat során 68 liter gázolaj ment le a Tepee torkán, bámulatosan csekély mennyiség.

A futómű meglepően jó. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok - mint egy átlagos kompakt személyautóban. A Tepee úgy is fordul, mint egy átlagos kompakt személyautó, azaz rendkívül kezes, könnyed, jóindulatú, semmi haszonjárműves nehézkesség a viselkedésében. A fék is kitűnő, elöl két-két dugattyú fog egy-egy hűtött, hátul egy-egy dugattyú szorít egy-egy teli tárcsát.

Még motorok

Ez a 120 lovas dízel még épp jó volt az autóhoz. Bele sem merek gondolni viszont, milyen lehet az Expert Tepee még kisebb motorral. Mert kapható a fix turbógeometriájú 1,6-os HDI-vel is, rémisztő dinamikai adatokkal. A 90 lóerős motor katalógus szerint 21,1 másodperc alatt képes 0-ról 100 km/h-ra gyorsítani a nagy dobozt, az autó végsebessége 145 km/h. Vegyes üzemben pedig még kevesebbet sem fogyaszt, mint emez, éppúgy 7,2 liter a hivatalos érték.

A legfickósabb motornak viszont épp a fogyasztása lehet emberes. A kétliteres, 140 lóerős benzinmotor állítólag 9,9 literből elvan százon, de ehhez biztos nem aknázták ki túl sűrűn a méréseken a 13,4 másodperces 0-100-ban rejlő lehetőségeket.

És van még egy dízel: a hosszabb tengelytávú Tepeehez választható a kétliteres HDI 136 lóerős, részecskeszűrős változata. Tisztább üzemű és kicsit jobban megy, mint tesztautónk, de lelkiismeretet próbáló kérdés, hogy adunk-e érte 540 ezer forint felárat.

A megbízhatóságról új autó rövid használata után nemigen lehet felelősen nyilatkozni. A teherautós műszaki alapok és a gyár által csupán 30 ezer kilométerenként esedékesnek ítélt szerviz, a 240 ezer után előírt vezérműszíjcsere (utóbbinál még most sem zárom ki a nyomdahiba lehetőségét) mindenesetre ad okot némi optimizmusra. Az már kevésbé, hogy az automata oldalablak néha felhúzódás közben inkább félútról visszafordult, majd megpihent, úgy tíz esetből kétszer.

Végül is úgy döntöttem, ez nem családi autó, hanem taxi. Passat-árban már megvehető, van benne hét kényelmes és elöl középen egy kényelmetlen ülés a részeg turistáknak, gazdaságos a fenntartása. Ezt az elméletemet meg is osztottam a Peugeot emberével, mikor visszaadtam a gépet. Behúztam a nyakam, vártam a taslit, de meglepetésemre tiltakozás helyett a PR-munkatárs lelkes helyesléssel reagált piacszűkítő hipotézisemre. Valóban temérdek taxis jelentkezett már náluk, hogy érdekli az autó.

Pedig lehetne igazi, kényelmes óriási családi is. Kéne hozzá még egy tolóajtó, kétrészes hátsó ajtó, nagyobb csomagtér az ülések mögött, és kifinomultabb szellőzőrendszer. Van is minden, amit most felsoroltam, sőt van még szintszabályzós légrugózás is, meg alufelni, meg navigáció, csak meg kell rendelni őket a Tepeevel együtt. Ja, hogy akkor nem 7,14, hanem inkább 8-9 millióba kerül az autó? Hát igen.

Peugeot Expert Tepee Symbole 2,0 HDI - 2007

És a mi kocsink még így sem volt alapáras. A 180 ezres Bluetooth-rádióval, nyolcvanezres tempomattal, százezres kétzónás klímával, nyolcvanezres tolatóradarral, húszezres behajló tükörrel, 48 ezres hátsó üvegsor-sötétítéssel, a 240 ezres tagolt harmadik üléssorral annyiba kerül, hogy alighanem tényleg csak a nagyon sok gyerekes szülők választják ezt a teherautóból finomított szükségmegoldást egy kényelmes nagy kombi vagy egyterű helyett.

Totalcar értékelés - Peugeot Expert Tepee Symbole L1 - 2007

6
TC

Ez a buta alapváltozat nem sok mindenre jó. A motor alul halott, a futómû remek, a komfort - vegyes. De a többi olcsó rövid busz se jobb.

Az oldalról ajánljuk

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

19 perce
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30