A jövő szabványa
Klasszikus svájci major mellett álltunk meg fényképezni. A traktoros egy darabig kíváncsian szemlélte tevékenységünket, majd érdeklődni kezdett, eladó-e a gép. Ahogy ott szokás, franciául majd németül is próbálkozott, de mivel nem bírtuk egyik nyelvet sem, kudarcba fulladt az üzlet. Pedig egy jó Massey-Ferguson traktorral volt, komplett permetezővel. Még ha szőrén cseréljük, akkor is jól jártunk volna.
Hogy is híják?
Ember legyen a talpán, aki tudja követni. Egyazon típus különböző néven történő értékesítésében eddig is élen járt a Daew... izé, Chevrolet. Az új Evanda, vagyis az Epica hű a hagyományokhoz. Európában Chevrolet Epicának, a Távol-Keleten Daewoo Toscának - és egy kis zavarkeltés kedvéért -, az USA-ban a Toscát megtartva egyszerűen Suzukinak hívják. Persze mondanom sem kell, nincs köze Giacomo Puccini operájához. A Tosca a Tomorow Standard Car (a holnap szabványautója) kifejezés rövidítése.
"Ha van rá lehetőség, próbáld ki az új dízelt. Ha valami, ez adhatja el az Epicát Európában" - javasolta mindentudó hírszerkesztőnk, amikor az Epika előéletéről faggattam. Lelkileg felkészülve ebben a szellemben indultam a svájci bemutatóra. Sajnos jó pár hónapot kellene eltöltenem a Neuenburger-tó partján, ha dízel-teszttapasztalatokkal szeretnék hazatérni. Nyoma se volt a dízelnek, azt mondták, csak őszre várható. Elégedjek meg a két, keresztben beépített soros hathengeressel.
A kétezres és a kettőötös hathengeres próbájára volt lehetőség. Először a legjobban felszerelt 2,5-ös, automata LT felszereltséget próbáltuk. A motor olyan halkan járt, hogy nem akartam hinni a fordulatszámmérőnek, majdnem ráindítottam. Normál utazó tempónál csak a menetzaj hallatszik, intenzívebb gyorsításkor az automata visszakapcsol kettőt, ilyenkor viszont üvölt a motor. Aztán megnyugszik, és szépen komótosan teljesít.
A 2,5-ös motor sem egy vadállat, elvileg 156 lóerős, de gyakorlatilag alig éreztem különbséget a 141 lóerős kisebbel szemben (igaz, azt kézi váltóval próbáltam). Nem szabad háromezeröt alá engedni, és akkor elboldogul az 1460 kilós kasztnival. Nincs mese, nem egy versenyautó, de szerintem nem is ez a cél. Zürichben ténykedő Chevrolet piackutatók szerint az Epica nyugat-európai célcsoportja a többgyermekes, negyven év körüli családosok és az ötvenéves vagy idősebb házaspárok, akiktől már elköltöztek gyermekeik, ők meg lesznek elégedve.
Soros hatos
Az új, soros, hathengeres DOHC motor 642 mm hosszával sok négyhengeres blokknál is rövidebb, ezért lehet keresztben beépíteni. A kétezres és kettőötös azonos furatú, csak löketükben különböznek egymástól. A dupla vezérműtengelyt egy darab, keskeny láncocska hajtja, amit hidraulikus láncfeszítők feszítenek. Az olajpumpának egy másik, rövidebb lánc jutott. A blokk alumíniumból készült, öntöttvas hüvelyekkel. Az olajteknő nem sajtolt acéllemez, hanem szintén alumínium. A szívórendszer viszont nem alumínium hanem műanyag. Ahol lehet, csökkentettek tömegen, így a hathengeres blokk mindössze 151 kg. A motor rezgéseit hidraulikus motorfelfüggesztések tompítják.
Motor | 2.0 | 2.5 |
Nyomaték: | 195 Nm / 3800 1/min-nél | 237 Nm / 4000 1/min-nél |
Teljesítmény: | 103 kW (141 LE) / 6400 1/min-nél | 115 kW (156 LE) / 5800 1/min-nél |
Végsebesség (automata): | 207 (199) km/ó | - (209) km/ó |
Gyorsulás 0-100km/ó (automata) | 9,9 s (11,8 s) | - (9,9 s) |
Átlagfogyasztás: (automata) | 8,2 (8,9) l/100km | - (9,3) l/100km |
Az ötsebességes, kézzel is kapcsolható automataváltó japánban született, a híresztelések szerint egyenesen az Epicának fejlesztette az Aisin. Megfontolt teremtés, nem kapkod, komótosan, de pontosan végzi a dolgát. A legjobb felszereltséghez széria, de a kétezres motorhoz is kérhetjük. Elvileg a kisebb motorhoz is ugyanazt a váltót kapjuk, a tesztautók között a kétezres automata mégsem volt kézzel kapcsolható. A kézi váltót kicsit pontatlannak találtam, bár mentségére szóljon, hogy nagyon kevés kilométer volt az autóban, és mellé én annyira utálom a kézi váltót, hogy inkább bennem lehet a hiba. Egy ilyen jellegű, nagy, lomha autót én biztos automatával vennék, a kényelem a lényeg.
Elöl belső hűtésű, hátul teli tárcsafékek vannak ABS-szel és fékerőelosztóval. A csúcsváltozat kipörgésgátlóval kapható, 2007-től pedig mentstabilizáló elektronika (ESP) is érkezik. A futómű rendben van: elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés. Az autó vázszerkezete teljesen megváltozott, nagyobb szakítószilárdságú acélt használtak a karosszéria több mint negyven százalékánál, és jelentősen átdolgozták az energiaelnyelő zónákat és a vázszerkezetet. A prezentáción mutatott töréstesztfotóról sajnos nem derül ki semmi, mert a becsapódási pillanatot ábrázolja.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
