A teszt előtt tettem egy kirándulást a www.seat.hu-n. Nem is bántam meg. Az elhibázott "olyan erős, amilyennek látszik" szlogent elfeledtetni igyekvő importőr a Leonoknál általában a "Legalább olyan jó is, mint ahogy kinéz" és "Nézze meg saját maga is, hogy mennyire jól néz ki!" szösszenetekkel, a Cupra R alsite-ján pedig "Az R a Radikálisan Rengető Racing versenygép ..." mondatfoszlánnyal és "az erőtől duzzadó izgalom szikrázó üstököse" képzavarral örvendeztetett meg. Pedig amúgy jó autó lenne.
![]() |
Tekintsünk hát el attól, hogy
a Seat reklámszövegírója nyilvánvalóan ellenérdekelt a Leon
image-ének erősítésében, és fókuszáljunk magára a Cupra R-re. Aki
ilyen autót vásárol, kap egy fronthajtású, 210 lóerős, ötajtós
alsó-középkategóriás autót, a teljesítményhez finomított fékekkel
és futóművel. Megkapja mégpedig ezt az autót 9.230.000 forintért,
ami annak tükrében, hogy az ugyanilyen, csak kevésbé kihegyezett
motorral és szintén a nagy teljesítményhez igazított futóművel
szerelt 180 lovas Octavia RS 6.500.000 forintért, a Leon szintén
180 lovas verziója 5.660.000-ért elvihető, kissé, nem, nagyon
soknak tűnik. Persze azért ez az 1.8T és ez a Leon más, mint a
többi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó már kívülről is erőt, dinamizmust sugall: persze 18 colos,
2x5 küllős magnéziumötvözet-felnikkel, a mögéjük dugott vörös
féknyergekkel és 225/40-es Pirelli Zerókkal ez már nem kunszt.
Azért a Seat mérnökei
kicsit alakítottak a kasztnin is: jócskán leengedett kötény,
küszöbspoiler és számtalan rajtzászlóra festett vörös "R"-embléma
jelzi: ezzel az autóval jó lesz vigyázni! A tesztautón az
összhatást sikerült először kicsit eltúlozni a sárga
"adrenaline"-matricával, majd végképp nevetségessé tenni "a
versengés a vérünkben van" című újabb alliteratív reklámszlogennel.
Ha a gép nálam maradna, ezt az ízlésficamot tíz körömmel vakarnám
le róla. A legváratlanabb helyekről kacsintanak vissza időnként a
méhsejt alakú kis Seat-arculatjegyek: a hangszórórácsok mögül, a
hűtőrácsból - ez viszont tetszik.
A belteret szintén jelentős átalakításokkal tették Rengető Racinggé. Vörös cérnával varrt bőrborítás a kormányon, a kézifékkaron, a váltószoknyán, szintén vörössel szegett Recaro-ülések elöl-hátul, fehér számlapok és fémpedálok - a Seatnak ebben a témában is sikerült újat alkotni, ugyanis a "negyedik pedál", a doblemezen kialakított balláb-tartó is fémburkolatot kapott. Az összhatás valóban nagyon sportosra sikeredett, az autón belülről is érezni, hogy piros.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sportosítás mind kívül, mind belül fokozza a már az alap-Leon
által is kibocsátott agresszív, lendületes érzeteket, és nem is
nagyon megy a használhatóság rovására - csak egy kicsit. A fehér
számlapokon a vörös fénnyel jelzett értékek csak a
műszerfal-világítás leggyengébb állásánál láthatók tisztán. A túl
mélyre engedett frontspoilerre nagyon kell vigyázni,
felakad járdaszegélyeken, leér kátyúk szélén és meghemperget
olyan döglött rókákat, melyeket az alap-Leonnal simán
megközölnénk - ez mind tapasztalat. A hátul is sportosra alakított
ülésekben pedig három felnőtt már végképp sehogy, de kettő is csak
láb nélkül fér el. Ezt a Seatnál is érezték, hát kivették a középső
fejtámlát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze egy sportosított, mit sportosított, egy
sportautónál az ember vállal ilyesfajta kompromisszumokat,
ha amúgy minden rendben van.
Hát kérem szépen - amúgy minden rendben van! A VW-konszern
már alapértelmezésben, 150 lóerősen is nagyon-nagyon jó
turbómotorja elkápráztatott minket az Octavia Combi 1.8T-ben, 180
lovas mutációja megakasztotta a lélegzetünket az Octavia RS-ben és
a Leon összkerékhajtásújában, így 210 lóval a belsejében pedig
végképp bebizonyította: nemigen van a piacon olyan benzinmotor, ami
hasonló áron, hasonló étvágy mellett hasonló menetteljesítményeket
kölcsönözhetne a köré épített utcai autónak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kezdjük egy sportautónál talán legérdektelenebb paraméterrel:
az autó étvágya akár egy madáré. 10,3 literes
tesztfogyasztás száz kilométerenként egy 1,8 literes, kihegyezett
turbómotortól nem sok. És még ennyi se lenne, ha nem lenne
Magyarországnak irdatlan vízfeje. 120-150-es utazó mellett,
lendületes gyorsítgatásokkal-előzgetésekkel nagy örömmel
konstatáltam, hogy a pillanatnyi fogyasztásmérő legyökerezik a 8,3
literes értéknél. Aztán beértem Budapestre, beálltam a sor végére
és a mosoly az arcomról csak fagyott, csak fagyott lefelé, ahogy
szép lassan elértünk a 11-es számig. Aztán délután a városból
kifelé ismét javult a helyzet, de hiába, 1/4-3/4 pesti, illetve
országúti üzemben a 8,7-8,8 literes gyári átlagérték csak
szigorúbban betartott sebességkorlátozással, kihúzatós előzések
nélkül és hosszú kigurulásokkal érhető el.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Leon Cupra R katalógus szerint 237 km/h végsebességet tud, amit
sajnos én is megerősíthetek - hiába, a felelőtlenség visz egyszer a
sírba. Ami viszont a legszebb, hogy már alapjárattól gyönyörűen
húz, 3000 1/min alatti váltásokkal is használható, nem hajlamos a
lefulladásra, rángatásra. 3000-3500 körül megváltozik a Leon
karaktere, innentől veszedelmes sportautó, ami kikapcsolt
menetstabilizációs rendszerrel
kettesben-hármasban lazán elpörgeti a kerekeket - így okozva
kanyarokban izgalmas perceket az önjelölt kamikazénak. A
teljesítménymaximumot 5800-as fordulaton adja le a motor.
Szimpatikus, hogy a Leon meghagyja az önrendelkezés jogát a
pilótának és nagy sebességnél sem kapcsolja vissza automatikusan az
ESP-t. Te tudod, mire vagy képes - mondja nekünk a Leon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
