Méhsejt alakú adrenalin

2003.06.10. 12:41

A teszt előtt tettem egy kirándulást a www.seat.hu-n. Nem is bántam meg. Az elhibázott "olyan erős, amilyennek látszik" szlogent elfeledtetni igyekvő importőr a Leonoknál általában a "Legalább olyan jó is, mint ahogy kinéz" és "Nézze meg saját maga is, hogy mennyire jól néz ki!" szösszenetekkel, a Cupra R alsite-ján pedig "Az R a Radikálisan Rengető Racing versenygép ..." mondatfoszlánnyal és "az erőtől duzzadó izgalom szikrázó üstököse" képzavarral örvendeztetett meg. Pedig amúgy jó autó lenne.

 
 

Tekintsünk hát el attól, hogy a Seat reklámszövegírója nyilvánvalóan ellenérdekelt a Leon image-ének erősítésében, és fókuszáljunk magára a Cupra R-re. Aki ilyen autót vásárol, kap egy fronthajtású, 210 lóerős, ötajtós alsó-középkategóriás autót, a teljesítményhez finomított fékekkel és futóművel. Megkapja mégpedig ezt az autót 9.230.000 forintért, ami annak tükrében, hogy az ugyanilyen, csak kevésbé kihegyezett motorral és szintén a nagy teljesítményhez igazított futóművel szerelt 180 lovas Octavia RS 6.500.000 forintért, a Leon szintén 180 lovas verziója 5.660.000-ért elvihető, kissé, nem, nagyon soknak tűnik. Persze azért ez az 1.8T és ez a Leon más, mint a többi.

 
   
   

Az autó már kívülről is erőt, dinamizmust sugall: persze 18 colos, 2x5 küllős magnéziumötvözet-felnikkel, a mögéjük dugott vörös féknyergekkel és 225/40-es Pirelli Zerókkal ez már nem kunszt. Azért a Seat mérnökei kicsit alakítottak a kasztnin is: jócskán leengedett kötény, küszöbspoiler és számtalan rajtzászlóra festett vörös "R"-embléma jelzi: ezzel az autóval jó lesz vigyázni! A tesztautón az összhatást sikerült először kicsit eltúlozni a sárga "adrenaline"-matricával, majd végképp nevetségessé tenni "a versengés a vérünkben van" című újabb alliteratív reklámszlogennel. Ha a gép nálam maradna, ezt az ízlésficamot tíz körömmel vakarnám le róla. A legváratlanabb helyekről kacsintanak vissza időnként a méhsejt alakú kis Seat-arculatjegyek: a hangszórórácsok mögül, a hűtőrácsból - ez viszont tetszik.

A belteret szintén jelentős átalakításokkal tették Rengető Racinggé. Vörös cérnával varrt bőrborítás a kormányon, a kézifékkaron, a váltószoknyán, szintén vörössel szegett Recaro-ülések elöl-hátul, fehér számlapok és fémpedálok - a Seatnak ebben a témában is sikerült újat alkotni, ugyanis a "negyedik pedál", a doblemezen kialakított balláb-tartó is fémburkolatot kapott. Az összhatás valóban nagyon sportosra sikeredett, az autón belülről is érezni, hogy piros.

 
   
 

A sportosítás mind kívül, mind belül fokozza a már az alap-Leon által is kibocsátott agresszív, lendületes érzeteket, és nem is nagyon megy a használhatóság rovására - csak egy kicsit. A fehér számlapokon a vörös fénnyel jelzett értékek csak a műszerfal-világítás leggyengébb állásánál láthatók tisztán. A túl mélyre engedett frontspoilerre nagyon kell vigyázni, felakad járdaszegélyeken, leér kátyúk szélén és meghemperget olyan döglött rókákat, melyeket az alap-Leonnal simán megközölnénk - ez mind tapasztalat. A hátul is sportosra alakított ülésekben pedig három felnőtt már végképp sehogy, de kettő is csak láb nélkül fér el. Ezt a Seatnál is érezték, hát kivették a középső fejtámlát.

 
   
   

Persze egy sportosított, mit sportosított, egy sportautónál az ember vállal ilyesfajta kompromisszumokat, ha amúgy minden rendben van. Hát kérem szépen - amúgy minden rendben van! A VW-konszern már alapértelmezésben, 150 lóerősen is nagyon-nagyon jó turbómotorja elkápráztatott minket az Octavia Combi 1.8T-ben, 180 lovas mutációja megakasztotta a lélegzetünket az Octavia RS-ben és a Leon összkerékhajtásújában, így 210 lóval a belsejében pedig végképp bebizonyította: nemigen van a piacon olyan benzinmotor, ami hasonló áron, hasonló étvágy mellett hasonló menetteljesítményeket kölcsönözhetne a köré épített utcai autónak.

 
   
 

Kezdjük egy sportautónál talán legérdektelenebb paraméterrel: az autó étvágya akár egy madáré. 10,3 literes tesztfogyasztás száz kilométerenként egy 1,8 literes, kihegyezett turbómotortól nem sok. És még ennyi se lenne, ha nem lenne Magyarországnak irdatlan vízfeje. 120-150-es utazó mellett, lendületes gyorsítgatásokkal-előzgetésekkel nagy örömmel konstatáltam, hogy a pillanatnyi fogyasztásmérő legyökerezik a 8,3 literes értéknél. Aztán beértem Budapestre, beálltam a sor végére és a mosoly az arcomról csak fagyott, csak fagyott lefelé, ahogy szép lassan elértünk a 11-es számig. Aztán délután a városból kifelé ismét javult a helyzet, de hiába, 1/4-3/4 pesti, illetve országúti üzemben a 8,7-8,8 literes gyári átlagérték csak szigorúbban betartott sebességkorlátozással, kihúzatós előzések nélkül és hosszú kigurulásokkal érhető el.

 
   
   

A Leon Cupra R katalógus szerint 237 km/h végsebességet tud, amit sajnos én is megerősíthetek - hiába, a felelőtlenség visz egyszer a sírba. Ami viszont a legszebb, hogy már alapjárattól gyönyörűen húz, 3000 1/min alatti váltásokkal is használható, nem hajlamos a lefulladásra, rángatásra. 3000-3500 körül megváltozik a Leon karaktere, innentől veszedelmes sportautó, ami kikapcsolt menetstabilizációs rendszerrel kettesben-hármasban lazán elpörgeti a kerekeket - így okozva kanyarokban izgalmas perceket az önjelölt kamikazénak. A teljesítménymaximumot 5800-as fordulaton adja le a motor. Szimpatikus, hogy a Leon meghagyja az önrendelkezés jogát a pilótának és nagy sebességnél sem kapcsolja vissza automatikusan az ESP-t. Te tudod, mire vagy képes - mondja nekünk a Leon.

Az oldalról ajánljuk

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

2 órája
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36