A teszt előtt tettem egy kirándulást a www.seat.hu-n. Nem is bántam meg. Az elhibázott "olyan erős, amilyennek látszik" szlogent elfeledtetni igyekvő importőr a Leonoknál általában a "Legalább olyan jó is, mint ahogy kinéz" és "Nézze meg saját maga is, hogy mennyire jól néz ki!" szösszenetekkel, a Cupra R alsite-ján pedig "Az R a Radikálisan Rengető Racing versenygép ..." mondatfoszlánnyal és "az erőtől duzzadó izgalom szikrázó üstököse" képzavarral örvendeztetett meg. Pedig amúgy jó autó lenne.
![]() |
Tekintsünk hát el attól, hogy
a Seat reklámszövegírója nyilvánvalóan ellenérdekelt a Leon
image-ének erősítésében, és fókuszáljunk magára a Cupra R-re. Aki
ilyen autót vásárol, kap egy fronthajtású, 210 lóerős, ötajtós
alsó-középkategóriás autót, a teljesítményhez finomított fékekkel
és futóművel. Megkapja mégpedig ezt az autót 9.230.000 forintért,
ami annak tükrében, hogy az ugyanilyen, csak kevésbé kihegyezett
motorral és szintén a nagy teljesítményhez igazított futóművel
szerelt 180 lovas Octavia RS 6.500.000 forintért, a Leon szintén
180 lovas verziója 5.660.000-ért elvihető, kissé, nem, nagyon
soknak tűnik. Persze azért ez az 1.8T és ez a Leon más, mint a
többi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó már kívülről is erőt, dinamizmust sugall: persze 18 colos,
2x5 küllős magnéziumötvözet-felnikkel, a mögéjük dugott vörös
féknyergekkel és 225/40-es Pirelli Zerókkal ez már nem kunszt.
Azért a Seat mérnökei
kicsit alakítottak a kasztnin is: jócskán leengedett kötény,
küszöbspoiler és számtalan rajtzászlóra festett vörös "R"-embléma
jelzi: ezzel az autóval jó lesz vigyázni! A tesztautón az
összhatást sikerült először kicsit eltúlozni a sárga
"adrenaline"-matricával, majd végképp nevetségessé tenni "a
versengés a vérünkben van" című újabb alliteratív reklámszlogennel.
Ha a gép nálam maradna, ezt az ízlésficamot tíz körömmel vakarnám
le róla. A legváratlanabb helyekről kacsintanak vissza időnként a
méhsejt alakú kis Seat-arculatjegyek: a hangszórórácsok mögül, a
hűtőrácsból - ez viszont tetszik.
A belteret szintén jelentős átalakításokkal tették Rengető Racinggé. Vörös cérnával varrt bőrborítás a kormányon, a kézifékkaron, a váltószoknyán, szintén vörössel szegett Recaro-ülések elöl-hátul, fehér számlapok és fémpedálok - a Seatnak ebben a témában is sikerült újat alkotni, ugyanis a "negyedik pedál", a doblemezen kialakított balláb-tartó is fémburkolatot kapott. Az összhatás valóban nagyon sportosra sikeredett, az autón belülről is érezni, hogy piros.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sportosítás mind kívül, mind belül fokozza a már az alap-Leon
által is kibocsátott agresszív, lendületes érzeteket, és nem is
nagyon megy a használhatóság rovására - csak egy kicsit. A fehér
számlapokon a vörös fénnyel jelzett értékek csak a
műszerfal-világítás leggyengébb állásánál láthatók tisztán. A túl
mélyre engedett frontspoilerre nagyon kell vigyázni,
felakad járdaszegélyeken, leér kátyúk szélén és meghemperget
olyan döglött rókákat, melyeket az alap-Leonnal simán
megközölnénk - ez mind tapasztalat. A hátul is sportosra alakított
ülésekben pedig három felnőtt már végképp sehogy, de kettő is csak
láb nélkül fér el. Ezt a Seatnál is érezték, hát kivették a középső
fejtámlát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze egy sportosított, mit sportosított, egy
sportautónál az ember vállal ilyesfajta kompromisszumokat,
ha amúgy minden rendben van.
Hát kérem szépen - amúgy minden rendben van! A VW-konszern
már alapértelmezésben, 150 lóerősen is nagyon-nagyon jó
turbómotorja elkápráztatott minket az Octavia Combi 1.8T-ben, 180
lovas mutációja megakasztotta a lélegzetünket az Octavia RS-ben és
a Leon összkerékhajtásújában, így 210 lóval a belsejében pedig
végképp bebizonyította: nemigen van a piacon olyan benzinmotor, ami
hasonló áron, hasonló étvágy mellett hasonló menetteljesítményeket
kölcsönözhetne a köré épített utcai autónak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kezdjük egy sportautónál talán legérdektelenebb paraméterrel:
az autó étvágya akár egy madáré. 10,3 literes
tesztfogyasztás száz kilométerenként egy 1,8 literes, kihegyezett
turbómotortól nem sok. És még ennyi se lenne, ha nem lenne
Magyarországnak irdatlan vízfeje. 120-150-es utazó mellett,
lendületes gyorsítgatásokkal-előzgetésekkel nagy örömmel
konstatáltam, hogy a pillanatnyi fogyasztásmérő legyökerezik a 8,3
literes értéknél. Aztán beértem Budapestre, beálltam a sor végére
és a mosoly az arcomról csak fagyott, csak fagyott lefelé, ahogy
szép lassan elértünk a 11-es számig. Aztán délután a városból
kifelé ismét javult a helyzet, de hiába, 1/4-3/4 pesti, illetve
országúti üzemben a 8,7-8,8 literes gyári átlagérték csak
szigorúbban betartott sebességkorlátozással, kihúzatós előzések
nélkül és hosszú kigurulásokkal érhető el.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Leon Cupra R katalógus szerint 237 km/h végsebességet tud, amit
sajnos én is megerősíthetek - hiába, a felelőtlenség visz egyszer a
sírba. Ami viszont a legszebb, hogy már alapjárattól gyönyörűen
húz, 3000 1/min alatti váltásokkal is használható, nem hajlamos a
lefulladásra, rángatásra. 3000-3500 körül megváltozik a Leon
karaktere, innentől veszedelmes sportautó, ami kikapcsolt
menetstabilizációs rendszerrel
kettesben-hármasban lazán elpörgeti a kerekeket - így okozva
kanyarokban izgalmas perceket az önjelölt kamikazénak. A
teljesítménymaximumot 5800-as fordulaton adja le a motor.
Szimpatikus, hogy a Leon meghagyja az önrendelkezés jogát a
pilótának és nagy sebességnél sem kapcsolja vissza automatikusan az
ESP-t. Te tudod, mire vagy képes - mondja nekünk a Leon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
