Gazdaságos brutál-túraautó

2003.03.20. 09:05

 
   
   

A HUD a repülés, pontosabban a vadászgépek világából került az autóba. Eredetileg arra találták ki, hogy a pilóta egyszerre tarthassa szemmel a digitális horizontot, a radart és a tényleges ellenséges gépet. A kabin elejére, a pilóta arca elé vetítik a képet, így aztán a lényeges dolgok sokkal jobban követhetők.

Jó, jó, még egyikünk se kapott retinaleválást csak mert túl gyakran sandított a fordulatszámmérőre, de egy luxusautó-extralista soha nem a létfontosságú dolgokról szólt. Egy HUD az új Corvette-be kb. háromszázezer forintnyi euróba kerül (a legközelebbi rendes szalonban, Münchenben), nem csak be, de ki is kapcsolhatjuk, és egy kapcsolóval beállíthatjuk, milyen távolságban lebegjen a motorháztető felett a kékes kilométeróra-délibáb.

 
   
 

Corvette-ből jó a hatsebességes kézi, de talán még jobb az automata váltós. Sportautó elvileg nem szabadna, hogy automata legyen, de a 350 lóerő olyan gyorsulást ad, hogy automatával is bőven öt másodpercen belül érjük el a százat. És mivel 200-ig, sőt, inkább 240-ig alig csökken a vehemencia, az automata váltó itt inkább hozzáad a vezetés élvezetéhez, mint hogy elvenne belőle. Lehet örülni a gyorsulásnak, kormányozni, nem kell állandóan kapcsolgatni, és arra figyelni, nehogy hazavágjuk a motort, amikor a nagy lelkesedésben 140-nél tolunk egy kettest (velem Alfában szokott előfordulni).

A Porschével összehasonlítva a motorról elmondhatjuk, hogy nagyszerű dolog egy jó turbó, de az igazi ugyanaz az erő egy jó szívómotortól. No replacement for displacement, a hengerűtartalmat semmi nem pótolhatja, és bár ez az 5.7 liter amerikai léptékkel small block.

 
   
   

350 ló, sehol egy átkozott turbólyuk, ez aztán húz, von egyfolytában. És természetesen nem úgy, mint egy kihegyezett szívómotor, mondjuk egy Integra Type R-é, hogy alul semmi, és ötezertől elindulunk: ha megmozdult a fordulatszámmérő, van teljesítmény is. Az élmény hasonló, mint a V6-os Alfa Romeo GTV -ben, intenzív, egyszersmind megnyugtató; egy 5.7 literes motort nem kell hegyezni, hogy húzzon.

A Corvette trükkje persze nem csak az egyszerű hengerűtartalom-tobzódás, ez egy technikailag nagyon kifinomult motor, ami a puszta teljesítményen kívül a fogyasztáson látszik. 15-20 liter kimondottan potomság, ennyi a GTV-be is bele lehet nyomni, vagy szinte bármelyik, nagyobb teljesítményű autóba így 300 lóerő tájékán.

 
   
 

A futómű olyan, amilyet ettől a formától elvárunk, és amitől az ember hajlamos magát a világ tetején érezni. Az utóbbi években kezd az ember hozzászokni, hogy egyre vállalhatóbb kompromiszumok születnek a kényelmes kontra sportos-témában, a Corvette-é is ezek közé tartozik. Nem mintha nem lenne kompromisszummentesen sportos, mert az, de rossz úton is egészen elviselhető. Amit viszont kanyarokban művel, maga a csoda. Már eleve ugye itt ez a majdnem két méteres szélesség, az 1.20-as magassággal, ígéretes. Aztán a kerekek: elöl 17, hátul 18 collos tárcsák, elöl 245 milliméter széles, hátul 275 gumikkal (per 45). Műszaki kuriózum, hogy mindez rugózási szempontból a Trabanttal azonos elven működik: elöl-hátul egy-egy köteg laprugó, keresztben (!!!). Szép példa arra, hogy egy-egy rendszer önmagában még nem garancia a sikerre, hiszen ugye a 105-ös Skodában is elöl a sportos autókban szokásos kettős keresztlengőkar van, aztán mégis, tudjuk, milyen.

Először azt akartam mondani, hogy a Corvette menetbiztonsági elektronikája nem különösebben hatékony, mert kicsi a különbség csapatáskor vele és nélküle. A helyzet azonban épp fordított: ez egy annyira keményen hülyéskedésálló autó, hogy kikapcsolt elektronikával is erőszakot kell tenni rajta, hogy megcsússzon, vagy kiperdüljön.

 
   
   

Meg lehet persze csúsztatni, de ahhoz olyan kormánymozdulatok kellenek, amiket csak olyan vezetők tesznek, akik határozottan csapatni akarnak. És ilyenkor persze nem ellenkezik a Corvette, tolja a seggét becsülettel, de nagyon kiszámítható, kézben tartható, barátságos módon. A nem szakértő kézben közveszélyesnek mondott Dodge Viperrel ellentétben tehát a Corvette ideális utcai autó.

A fék is olyan, hogy bárki azonnal képes rendesen használni, akár egy Corsából átülve is, miközben ezek már-már versenyfékek, akár 250-ről is nyugodt határozottsággal állítják meg az autót. Egy összehasonlító tesztben pedig a Corvette alig valamivel produkált rosszabb fékezési értékeket, mint a Porsche. Hátul önzáró differenciál segíti az állórajtokat és az agresszív kanyarodásokat.

 
   
 

Árában duplája, teljesítményében majdnem duplája, karakterében viszont hasonló az Alfa Romeo GTV-hez. Eltekintve az első kerék-hátsó kerék meghajtástól a koncepció ugyanaz: hétköznapi használatra is tökéletesen alkalmas, brutális erejű élményautó. Ha uniós tagok leszünk, szinte egész olcsó lesz nálunk.

 
  Fél évszázad Corvette
 
  A Corvette gyökerei a háború utáni évtizedre nyúlnak vissza. Azt nem tartom valószínűnek, hogy a D-napra várakozó amerikai katonák unalmukban megfertőződtek volna a brit sportautókkal, de az 50-es évek elejére komoly formában merült fel Amerika igénye egy európai értelemben vett sportautóra.

1953: A Chevrolet bemutatja az első Corvette-et a Motorama kiállításon. Az első széria első háromszáz autója fehér, piros belsővel. Színt választani csak 1954-től lehet. 1961: Az új formatervező, Bill Mitchell megalkotja kedvencét, a Corvette Mako Shark-ot.
1963: Gyártani kezdik a C2-est, a legendássá vált kettéosztott hátsó szélvédővel.
1968: A Corvette 3. szériája, a cápának, vagy kólásüvegnek nevezett C3-as gyártásának kezdete.
1969: Az első Sting Ray.
1974: Az utolsó big block-os (7 liternél nagyobb motorú) Corvette-ek.
1983: Az új Corvette-széria gyártásának kezdete. Lenne, ha elkezdenék gyártani a négyes szériát. De csak 1984-ben kezdik, addig nincs is Corvette.
1997: A jelenlegi, C5-ös gyártásának kezdete. A Corvette-ek kínálatában mindig csemege az évfordulós kiadás, bordó színben. Kiszámolható, hogy idén felettébb kerek Corvette-évforduló van (50), és sokan csak erre vártak, hogy ne közönséges Corvette-et vegyenek, hadd pukkadozzon a türelmetlen szomszéd, aki megvette januárban a zöldet. Az Anniversary Edition Németországban 75 ezer euróba kerül, természetesen HUD-dal, három éves garanciával és a General Motors vezetéstechnikai tréningjével.
 
 

< >

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

1 órája
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10