Türelem rózsát terem
A fene gondolta volna, hogy az első látásra módfelett nyomi kisautót meg lehet kedvelni. Aztán egy hét elteltével azon kaptam magam, hogy nemcsak kedvelem, de még szépnek is látom. Hellyel-közzel.
A Colt látott már szebb napokat - erről kár is lenne vitatkozni. Savankás, borszagú nosztalgiázás helyett azonban inkább örüljünk az új változatnak, szerencsére van miért. Amikor először megláttam, egyszerűen azt gondoltam, a Mitsubishinél végzetes félreértés történt, nem tudtam hova tenni ezt a latinosan japános, sportautósan szögletes dobozformát. Aztán megkaptam a tesztautót, teltek-múltak a dolgos napok, nemcsak folthatásában, de részleteiben is megismertem az új Coltot, és megtetszett. Nem végzetesen, de azért eléggé.
Ha oldalról nézem, akár még koreainak is tűnhet, ebből a nézetből épp annyira nehéz lenne mondani róla valamit, mint fölismerni. Hátulról kicsit corsás, kicsit puntós, de leginkább semmi különös; ilyenkor jön a letisztult forma kifejezés. Ha azonban egymás szemébe nézünk, több olyan részletet is látok, amit akár jóval drágább kocsikon is szívesen elnézegetnék. A Colt cicaszeme nem akármilyen cicaszem: erősen aszimmetrikus, kifelé szélesedik, egyszerre kerek és szögletes, kifejezetten ízléses, jól sikerült darab.
Legyen a motorháztető középső domborulatának éles íve az orrnyereg,
a Mitsubishi embléma pedig az orr maga, ezek után nem sok fantázia kell
hozzá, hogy kitaláljuk,
a hűtőrács valójában nem más, mint Jávor Pál védjegye, a
csemegebajusz, ami azóta sem állt jól senkinek, hosszú idő óta az új
Colt az első, aki büszkén viselheti.
De hagyjuk az érzéseket, jöjjenek a száraz tények. A Colt kisautó, vagyis rövid (3870 mm), viszont nagyon magas (1550 mm), szélessége (1695 mm) pedig megegyezik egy kisebb alsó-középkategóriás autóéval. Arányai leginkább a kategóriában mára etalonnak tekinthető Honda Jazz arányaira hasonlítanak. Ahogy odaát Hondáéknál, a Mitsubishinél is gondosan figyeltek arra, hogy a belső teret a lehetőségekhez képest maximálisan kihasználják. Minden ülés dönthető, hajtható, tologatható, elöl-hátul egyaránt. A csomagtartó a hátsó üléssor elhelyezkedésétől függően 220-ról 315 literesre növelhető, lehajtott támlákkal 645 literes.
Ahogy a külső latinosan, a belvilág franciásan japán, és nem csak mert a Colt váltója gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint a C3-é. Míg a műszeregységek - esetünkben ez a benzinszintmérő, a kilométeróra és a fordulatszámmérő - dizájnjában a világon semmi érdekes, a középkonzol tökéletes ufóhangulatban úszik. Az áttetsző műanyag betétek és gombok nagyon feldobják a hangulatot. Az őrület az ominózus váltószoknyácskánál csúcsosodik ki. Van, aki a Jazzre esküszik , szerintem a Coltban van a legeslegjobb fogású műanyag kormány. Nem szidtam, nem átkozódtam, valamiért még a tenyerem sem izzadt, először fordult elő velem, hogy egyetlen pillanatra sem hiányzott a bőr. Mármint a kormányon, természetesen. A légbeömlők a kerek, olasz fajtából valók, csak hogy teljes legyen a kavalkád.
Tesztautónk tehát méretéhez képest meglepően tágasnak és komfortosnak bizonyult, a motor azonban pontosan azt nyújtotta, amire számítottam. Az autó tömege mindössze 965 kg, a kis 1,1 literes háromhengeres hatezres fordulaton 75 lóerőt teljesít. Ez így tulajdonképpen nem is hangzik olyan rosszul, a Colt menetteljesítményét azonban a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetem dinamikusnak. Mindegy, milyen fordulatszám-tartományban pörög, ugyanúgy nem történik semmi, viszont magas fordulaton kifejezetten sportos, na jó, aranyosan sportos hangja van. A-ból B-be mindenesetre gond nélkül eljuttat bárkit, és egy ekkora motortól nem is várhatunk ennél többet, úgyhogy nem is bántanám, a szitkokat inkább megtartom a váltónak.
Hiába a szép szoknya és a rövid kar,
a Colt váltója ritka kelletlen jószág. Minden váltás magában
hordoz egy-egy másodpercnyi nyomasztó bizonytalanságot, küszködést.
Nagy kár érte. Sajnos egy ilyen kicsi motornál városi forgalomban
egyfolytában váltogatnunk kell, így egy pillanatra sem feledkezhetünk
meg a problémáról. Pedig ezt leszámítva a Colt jó barát, kifejezetten
kellemes vele közlekedni.
A kis motor ellenére remek játszópajtásra találtam benne. A
futóműve - elöl McPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros - se nem
kemény, se nem puha, az autó nem billeg zavaróan. A kormány pontos, és
a ravasz importőrnek köszönhetően mindennek tetejébe 205/45 ZR16-os
Toyo Proxes T-1-es gumikon - egyik személyes kedvencem - ehetjük a
kanyarokat.
A sportkocsiknak is díszére váló abroncsokon a Colt remekül fordul, de kicsit bánom, hogy nem a 175/65 R14-es gyári garnitúra volt a tesztautón, azokkal az abroncsokkal nyilván egészen másként viselkedik, így nem tudok teljesen reális képet adni a futóműről. Ilyen komoly gumikon valószínűleg bármilyen fostalicska jól fordul. A fékek is nagyon hatékonyan dolgoztak, de érdemben erről sem szólnék, hiszen itt is nagyon sok múlik a tapadáson.
A tapasztaltak tisztán megmutatták, négy jó gumi mennyit változtathat egy autó viselkedésén. Nem hiszem, hogy ilyen végletekbe menően el kéne térni a gyári méretektől - annál is inkább, mert a 16-os kerekekkel a Colt futóműve rendre felütött a nagyobb útegyenetlenségeken -, de mindenkinek jó szívvel javaslom, hogy ne hipermarketekben vásároljon névtelennél névtelenebb, olcsó borzalmakat, hanem tesztekben nézzen utána, melyik az a gumi, ami még megfizethető, de márkás és már bizonyított. Kritikus esetben sokat számít egy-két méter.
Az új Colt - a váltót leszámítva - nekem tetszett, van azonban egy, még a váltónál is sokkal aggasztóbb hibája, ami nem más, mint a Jazz. Ha ugyanis tesztautónk 2 879 000 Ft-os vételárához hozzáteszünk még százharmincezret, egy hasonló felszereltségű Honda Jazzt kaphatunk a pénzünkért 1,2 literes, négyhengeres motorral. Márpedig a Jazznek nemcsak a váltója, de gyakorlatilag minden paramétere jobb. Nem rossz autó a Colt sem, de a Jazz jobb. Sajnos ez az igazság.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
