Türelem rózsát terem

2005.07.06. 08:03

Adatlap Mitsubishi Colt Inform Ac - 2004

  • 1124 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 75 LE @ 6000 rpm
  • 100 Nm @ 3500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.9 másodperc
  • Végsebesség:
    165 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 2 799 000 Ft

A fene gondolta volna, hogy az első látásra módfelett nyomi kisautót meg lehet kedvelni. Aztán egy hét elteltével azon kaptam magam, hogy nemcsak kedvelem, de még szépnek is látom. Hellyel-közzel.


A Colt látott már szebb napokat - erről kár is lenne vitatkozni. Savankás, borszagú nosztalgiázás helyett azonban inkább örüljünk az új változatnak, szerencsére van miért. Amikor először megláttam, egyszerűen azt gondoltam, a Mitsubishinél végzetes félreértés történt, nem tudtam hova tenni ezt a latinosan japános, sportautósan szögletes dobozformát. Aztán megkaptam a tesztautót, teltek-múltak a dolgos napok, nemcsak folthatásában, de részleteiben is megismertem az új Coltot, és megtetszett. Nem végzetesen, de azért eléggé.


Ha oldalról nézem, akár még koreainak is tűnhet, ebből a nézetből épp annyira nehéz lenne mondani róla valamit, mint fölismerni. Hátulról kicsit corsás, kicsit puntós, de leginkább semmi különös; ilyenkor jön a letisztult forma kifejezés. Ha azonban egymás szemébe nézünk, több olyan részletet is látok, amit akár jóval drágább kocsikon is szívesen elnézegetnék. A Colt cicaszeme nem akármilyen cicaszem: erősen aszimmetrikus, kifelé szélesedik, egyszerre kerek és szögletes, kifejezetten ízléses, jól sikerült darab.


Colt és Pál

Legyen a motorháztető középső domborulatának éles íve az orrnyereg, a Mitsubishi embléma pedig az orr maga, ezek után nem sok fantázia kell hozzá, hogy kitaláljuk, a hűtőrács valójában nem más, mint Jávor Pál védjegye, a csemegebajusz, ami azóta sem állt jól senkinek, hosszú idő óta az új Colt az első, aki büszkén viselheti.


De hagyjuk az érzéseket, jöjjenek a száraz tények. A Colt kisautó, vagyis rövid (3870 mm), viszont nagyon magas (1550 mm), szélessége (1695 mm) pedig megegyezik egy kisebb alsó-középkategóriás autóéval. Arányai leginkább a kategóriában mára etalonnak tekinthető Honda Jazz arányaira hasonlítanak. Ahogy odaát Hondáéknál, a Mitsubishinél is gondosan figyeltek arra, hogy a belső teret a lehetőségekhez képest maximálisan kihasználják. Minden ülés dönthető, hajtható, tologatható, elöl-hátul egyaránt. A csomagtartó a hátsó üléssor elhelyezkedésétől függően 220-ról 315 literesre növelhető, lehajtott támlákkal 645 literes.


Ahogy a külső latinosan, a belvilág franciásan japán, és nem csak mert a Colt váltója gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint a C3-é. Míg a műszeregységek - esetünkben ez a benzinszintmérő, a kilométeróra és a fordulatszámmérő - dizájnjában a világon semmi érdekes, a középkonzol tökéletes ufóhangulatban úszik. Az áttetsző műanyag betétek és gombok nagyon feldobják a hangulatot. Az őrület az ominózus váltószoknyácskánál csúcsosodik ki. Van, aki a Jazzre esküszik , szerintem a Coltban van a legeslegjobb fogású műanyag kormány. Nem szidtam, nem átkozódtam, valamiért még a tenyerem sem izzadt, először fordult elő velem, hogy egyetlen pillanatra sem hiányzott a bőr. Mármint a kormányon, természetesen. A légbeömlők a kerek, olasz fajtából valók, csak hogy teljes legyen a kavalkád.


Tesztautónk tehát méretéhez képest meglepően tágasnak és komfortosnak bizonyult, a motor azonban pontosan azt nyújtotta, amire számítottam. Az autó tömege mindössze 965 kg, a kis 1,1 literes háromhengeres hatezres fordulaton 75 lóerőt teljesít. Ez így tulajdonképpen nem is hangzik olyan rosszul, a Colt menetteljesítményét azonban a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetem dinamikusnak. Mindegy, milyen fordulatszám-tartományban pörög, ugyanúgy nem történik semmi, viszont magas fordulaton kifejezetten sportos, na jó, aranyosan sportos hangja van. A-ból B-be mindenesetre gond nélkül eljuttat bárkit, és egy ekkora motortól nem is várhatunk ennél többet, úgyhogy nem is bántanám, a szitkokat inkább megtartom a váltónak.


Hiába a szép szoknya és a rövid kar, a Colt váltója ritka kelletlen jószág. Minden váltás magában hordoz egy-egy másodpercnyi nyomasztó bizonytalanságot, küszködést. Nagy kár érte. Sajnos egy ilyen kicsi motornál városi forgalomban egyfolytában váltogatnunk kell, így egy pillanatra sem feledkezhetünk meg a problémáról. Pedig ezt leszámítva a Colt jó barát, kifejezetten kellemes vele közlekedni.



A kis motor ellenére remek játszópajtásra találtam benne. A futóműve - elöl McPherson-rendszerű, hátul csatolt lengőkaros - se nem kemény, se nem puha, az autó nem billeg zavaróan. A kormány pontos, és a ravasz importőrnek köszönhetően mindennek tetejébe 205/45 ZR16-os Toyo Proxes T-1-es gumikon - egyik személyes kedvencem - ehetjük a kanyarokat.



A sportkocsiknak is díszére váló abroncsokon a Colt remekül fordul, de kicsit bánom, hogy nem a 175/65 R14-es gyári garnitúra volt a tesztautón, azokkal az abroncsokkal nyilván egészen másként viselkedik, így nem tudok teljesen reális képet adni a futóműről. Ilyen komoly gumikon valószínűleg bármilyen fostalicska jól fordul. A fékek is nagyon hatékonyan dolgoztak, de érdemben erről sem szólnék, hiszen itt is nagyon sok múlik a tapadáson.


A tapasztaltak tisztán megmutatták, négy jó gumi mennyit változtathat egy autó viselkedésén. Nem hiszem, hogy ilyen végletekbe menően el kéne térni a gyári méretektől - annál is inkább, mert a 16-os kerekekkel a Colt futóműve rendre felütött a nagyobb útegyenetlenségeken -, de mindenkinek jó szívvel javaslom, hogy ne hipermarketekben vásároljon névtelennél névtelenebb, olcsó borzalmakat, hanem tesztekben nézzen utána, melyik az a gumi, ami még megfizethető, de márkás és már bizonyított. Kritikus esetben sokat számít egy-két méter.

Mitsubishi Colt 1.1 VVT

Az új Colt - a váltót leszámítva - nekem tetszett, van azonban egy, még a váltónál is sokkal aggasztóbb hibája, ami nem más, mint a Jazz. Ha ugyanis tesztautónk 2 879 000 Ft-os vételárához hozzáteszünk még százharmincezret, egy hasonló felszereltségű Honda Jazzt kaphatunk a pénzünkért 1,2 literes, négyhengeres motorral. Márpedig a Jazznek nemcsak a váltója, de gyakorlatilag minden paramétere jobb. Nem rossz autó a Colt sem, de a Jazz jobb. Sajnos ez az igazság.

A szerző értékelése ertekeles

Tágas, praktikus és szerethető kisautót ismertem meg a Coltban. Magas fordulaton szép hangja van a motornak, de sajnos nagyon gyenge, a váltó pedig rém pontatlan. Az ár-érték arány, vagy a váltó, lehetne egy kicsit jobb, akkor megadnám a négyet, így azonban csak három és fél csillagot kap, de azt sok szeretettel. Tényleg.

Az oldalról ajánljuk

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22