A Golf-osztály partizánja

2005.03.17. 12:06

Adatlap Citroën C4 Sx Plus - 2004

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.5 l/100km

Agyatlan kormány, acélrugó, műszerfal amin átsüt a nap, beépített szagosító. Fenékrázás. Egy Citroën, ami minden tradíciónak ellentmond. Még a sajátjának is.

A C4 igazi különc az alsó-középkategóriában. Műszakilag persze ez is csak egy korszerű, biztonságos, takarékos-mégis-erős tucatautó, de olyan extravagáns részletmegoldásokkal operál, amelyek által "a Citroën megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez". Legalábbis mindenki ezt várja tőle.

Manapság szinte minden márka egyértelmű azonosíthatóságra törekszik új modelljei formájának tervezése során. A Citroën aktuális alsó-közepesének ötajtós változata jól érzékelhetően illeszkedik a C3 és a C6 közé. A márkaidentitás megvan, de valahogy mégsem elég karakteres az autó.

Bár a C4 orrán is megjelent az EKG-hullám és a felfrissített C5 lámpájához hasonló világítótest, a forma sok minden lehetne. Ha csavarhúzóval lepattintgatnám az emblémákat, simán be tudnám adni tízből kilenc hároméves hibernációból felélesztett autománnak, hogy amit lát, az az új Focus, az új Corolla, az új Civic, vagy az új Almera.


Hírszerkesztőnk szerint a C6 egy "sodrófával megdolgozott C4". Rendben, de akkor a C4-et úgy kaptuk, hogy a C3-nak adtunk ugyanezzel az eszközzel. A konyhai művelet után a nőiesség, lágyság eltűnt a gömbölyded vonalakból, átadva helyét egyfajta simulékony dinamizmusnak, ha szabad ilyet mondanom. A C4-re valahogy nem igaz az általános elv, hogy minél többet nézem, annál szebb lesz, sosem lesz szép, de határozottan nemcsúnya.

Az egyetlen elem, amit kifejezetten szépnek találtam, a felnik közepe. Egy forgó tárgy közepére helyezésre ennyire alkalmatlan logót nem is lehetett volna szebben elhelyezni egy forgó tárgy közepén, gratula.

A C4 nagyobb, mint elődje, a Xsara. Ez nem is meglepő, modellváltásnál szokás a hizlalás, de én először nem akartam elhinni. Optikailag talán az egyetlen ív alá épített kabin miatt tűnik rövidnek az autó - pedig nem az.

Érdekes módon sem a citroen.hu-n, sem a márkakereskedésekben kirakott műszaki adattáblán nem szerepelnek a C4 méretadatai, pedig nincs rajtuk mit szégyellni. 4260x1773x1458 mm, 2608 mm-es tengelytávval ( ötajtós Xsara: 4188x1705x1405 mm, 2450 mm, ötajtós Golf V: 4204x1759x1485, 2578 mm): emberes méretű autó a kategóriában. (Fura, hogy a háromajtós, a C4 Coupé 14 milliméterrel hosszabb ötajtós testvérénél.) A 320 literes csomagtér már nem nagy dicsőség, de ülésdöntögetéssel 1023 liter ez-az is bezúdítható.


Pókszabásúaknak szűk az ajtónyílás

Beszállásnál kellemetlen meglepetéssel fogad a C4: ilyen ocsmány, rezegve csattanó ajtócsapódást utoljára öreg Zastavánkban tapasztaltam. A sokk hamar elmúlt, tesztautónkban jó volt üldögélni. Kényelmesen elfértem, a kormány mögött is, magam mögött is, mindenütt. A vezetőülés és a kormány egyaránt rendkívül széles tartományban állítgatható az összes létező dimenziókban. Akárhogy ültem viszont, az A-oszlop nagyon beletakart a forgalomba. A sötét belvilág kissé ódivatúnak hat, a bajuszkapcsolók is a PSA egyengusztustalanságai, de az ajtók plüssbetétei és a műszerfal tapintási övezetbe eső anyagai kellemetesek.


A XXI. század legeredetibb ötlete

A feketeséget hatásosan oldja a szélvédő alatt trónoló műszeregység, melyet Karotta kolléga oly érzékletesen lefestett a C4 bemutatója után. Mindig jól látszik rajta, mennyivel megyünk, mennyit mehetünk még maradék üzemanyagunkkal - és lehet rajta árnyjátékot vetíteni is. Ezen kívül még három LCD van az autóban, egy a kétzónás klíma, egy a tűrhető hangzású hifi, egy a fordulatszámmérő kedvéért, ezeket éjszaka, bekapcsolt fényszórók mellett ki is iktathatjuk, hasonlóan a Saabok Night Paneljéhez.


Az LCD-beszállító jóban van a tervezőkkel

Ha már itt tartunk: a C4 másik újítása az agytól függetlenül forgó kormánykarima. Ami jó is, meg rossz is. Jó, mert lehet nem kerek, hanem hosszúkás, nagyobb felületen tartó légzsákot tenni a közepébe. De rossz, mert nem lehet a küllőket fogva vezetni, amit én hosszú úton nagyon szeretek, ha a vezetéselméleti tankönyvek mást mondanak is. Jó, mert az agyra került gombok, kapcsolók mindig fix helyen vannak. De rossz, mert Citroënék valamiért mégis hüvelykujjra optimalizálták a gombokat. Ráadásul hülye helyre hülye kapcsolókat raktak, eszem megáll, hogy a hangerőállítás két gombbal, a csatornaváltás (nem a keresés!) egy forgatógombbal történik.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

5 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53