Új remények

2004.07.27. 12:45

Alig pihentük ki a Picanto bemutatását, máris itt az új Kia, a Cerato. Pár nap, és a bemutatón megtett két kilométert egy hosszabb teszttel is megfejelhetjük, de addig a türelmetlenek betekinthetnek a képgalériába, én meg néhány unalmas mondattal elmesélem a lényeget.

csik.jpg

Koreában már egy éve bemutatták, Amerikában januárban, Európában márciusban hullott le a lepel. Én meg most kikanyarodtam vele az Eötvös útra. A Kia Cerato megérkezett Magyarországra.

A Hyundai Lantra padlólemezét felhasználó Cerato öt, illetve négyajtós karosszéria változatban készül. A hazai vásárlóknak egyelőre be kell érniük a lépcsőshátúval, ugyanis a sportosabb ötajtós csak ősszel érkezik. A motorváltozatok terén is lesznek korlátozások, ugyanis a kétezres CRDi dízelt a magasabb ár miatt valószínűleg nélkülöznünk kell.

Ha mégis dízelt szeretnénk, marad a Kiánál most debütáló common-rail, az 1.5 CRDi. A szintén összel érkező közös nyomócsöves 1493 cm 3-es dízel 16 szelepes, 102 lóerős és 216 Nm a maximális nyomatéka. A benzines választékot a szerényebb 1.6 literes (1599 cm 3) 105 lovas 143 Nm nyomatékú és a nagyobbik kétliteres (1975 cm 3) CVVT-motor képviseli, ami 143 lóerős és a maximális nyomatéka 186 Nm. Mindannyian a Hyundaitól érkeznek.

A bemutatón kipróbált, legjobban felszerelt Carato "Racing Sport Action" feliratú váltógombja igazi sportosságot sugallt, de a saroknyi forduló alatt ez nem nagyon jött le. Talán majd a hosszabb teszt alatt. A kézi váltó helyett csupán 300 000 Ft felárért, speciálisan a Ceratóhoz fejlesztett automataváltót rendelhetünk. Ez az összeg a konkurensekhez képest igen kevés, és aki megelégszik egy négysebességes automatával, annak nagyon megéri. Ráadásul - ahogy a Picantónál - a mozgássérültek a Cerato automatát kedvezménnyel vásárolhatják.

 
  "Semmi több, csak az autó önnek"
 
  Vannak napok, amikor úgy érzi, semmi egyébre nincs szüksége, mint világos célokra, tiszta gondolatokra és egy olyan partnerre, akire bármilyen helyzetben számíthat. Egy ilyen napon biztos, hogy beleszeret az új KIA Cerato-ba, amely aztán minden nap hűséges társa lenne. (részlet a Cerato reklámanyagából)

A karosszériát szélcsatornában tesztelték, és a tervezésekor is nagy figyelmet szenteltek a zajok és a rezgések csillapításának, szigetelésének. A futómű elől-hátul segédkeretre épül, ami hozzájárul a zajok az utastértől való jobb kiszűréséhez. A vibráció csökkentése érdekében műanyag és alumínium motorfelfüggesztéseket alkalmaztak, a szívócsőből eredő zajokat pedig rezonátordob szűri ki.

Mind a négy keréknél független felfüggesztést és szériában nitrogéngáz-töltésű Sachs lengéscsillapítókat kapott. Elöl a jól ismert McPherson rendszer figyel, hátul kettős keresztlengőkarok és egy hosszlengőkar. A futómű megoldásnak köszönhetően a hátsó felfüggesztés kevés helyet rabol a csomagtóból.

A belsőt elsőre tágasnak ítéltem. A lábam kényelmesen elfért úgy, hogy magam mögé még be is ülhettem. A Kia adatai szerint szinte az összes belső méret nagyobb a konkurencia átlagánál. Persze az átlaghoz hasonlítani némileg csúsztatás (néhány kicsi kategóriatárs lerontja az átlagot), de nem hangzik rosszul. A lépcsőshátú változatnál is 60/40 arányban dönthető a hátsó ülés, így az alapból 345 literes csomagteret az utastér felé toldhatjuk meg.

A Cerato a törésteszteken 4 csillagot ért el. A széria két első légzsák mellé rendelhetünk oldal- és az utastéren végighúzódó függönylégzsákokat is. Az intelligens légzsákrendszer felméri az ütközés súlyosságát, majd ennek függvényében megfelelő erővel és sebességgel nyitja őket. Elöl övfeszítős biztonsági övek és aktív fejtámla védi a sofőrt. Hátul még a középső utas is hárompontos övet csatolhat be, és fejét fejtámla védi. A hátsó ülés környékén - a Kiánál megszokott módon - ott vannak a gyermekülésnek rendelt ISOFIX-fülek.

A biztonsághoz tartozik, hogy széria a négycsatornás, négyszenzoros ABS, az elektronikus fékerőelosztó (EBD) és - aki a vészfékezésnél segít - a fékasszisztens (BAS). A kipörgésgátló (TCS) opció. Ahogy kell, hátul 258 mm átmérőjű féktárcsák fékezik az autót, az első tárcsa 275 mm átmérőjű. Szériában 15-ös acélfelni jár 195/60 R15-ös Bridgestone gumikkal, de mint a bemutató autón láttuk, rendelhetünk érdekes grafitszürke-metál 16-os alufelniket is.

 
  Cerato árak:
 
  Cerato LXBase 1.6 3 499 900 Ft
Cerato LXSafety 1.6 3 999 900 Ft
CeratoEX 2.0 5 199 900 Ft
 

A szerviztapasztalatokat még nem ismerhetjük, de reméljük, megint jó kis Kia született. Az európai ízlésnek megfelelő arculat, a negyven hónapos tervezőmunka és a 220 millió eurós beruházás meghozta gyümölcsét. Illetve, hogy meghozta-e, majd meglátjuk. Az árakat tekintve nem lőttek nagyon a konkurensek alá. Nehéz eldönteni, van-e az emberekben annyi bizalom, hogy pár százezer forint megtakarítás reményében a Kiát válasszák. És akkor az értékvesztésről még nem esett szó.

Kia Cerato

Az unokabátyám egy Rio kombi elégedett tulajdonosa. Ráadásul már a második Kiáját hajtja. Lakókocsit húz keresztül Európán, és imádja. Annak idején azért az árért nem volt hasonló. A Ceratót még nem látta.

 
  Műszaki adatok
 
 
Motor: 1,6lDOHC 2,0 l CVVT 1,5 l CRDi
Váltó: ötfokozatú kézi/automata ötfokozatú kézi/automata ötfokozatú kézi
Lökettérfogat (cm 3): 1599 1975 1493
Max. teljesítmény (LE/fordulatszám): 105/5800 143/6000 102/4000
Max. nyomaték (Nm/fordulatszám): 143/4500 186/4500 235/2000
Üzemanyagtartály mérete (l): 55 55 55
Fordulókör sugara (m): 5,07 5,07 5,07
Kerékméret: 15 x 6,0 15 x 6,0 15 x 6,0
Gumiméret: 195/60 R15 195/60 R15 195/60 R15
Hossz/szélesség/magasság (mm): 4480 / 1735 / 1470 4480 / 1735 / 1470 4480 / 1735 / 1470
Tengelytáv (mm): 2610 2610 2610
Csomagtartó mérete (l): 345 345 345
Önsúly (kg): 1178/1198 1225/1251 1251
Végsebesség (km/h) (kézi/automata): 186/173 208/200 173
Gyorsulás (s, 0-100km/h) (kézi/automata): 11,0/13,0 9,0/10,4 12,5
Fékezés 100 km/h-ról (m): 42,3 42,3 42,3
Fogyasztás vegyes üzemmódban (l/100 km) (kézi/automata): 6,8/7,7 7,5/8,2 5,5
           
Garancia: 3 év, vagy 100 000 km teljes körű, valamint 5 év átrozsdásodás elleni garancia

Az oldalról ajánljuk

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38