Egy a sok közül
A Mitsubishi sok izgalmas autót épített semmitmondó névvel. Aztán sikerült piacra dobni egy amolyan biztonsági munkát, arra meg ráaggatták a büszke Carisma* feliratot. Vállalkoztam a csalás leleplezésére.
* karizma (görög): szinte természetfeletti meggyőző, megnyerő erő. (Bakos: Idegen szavak és kifejezések szótára)
A Carisma 1995-ben jelent meg. Gömbölyded külseje egyszerű, gyors tervezési folyamatot sejtet. Nem agyaltak hosszasan kacifántos éleken, meghökkentő íveken. A biztos vevőkörnek ismert, kiszámítható ízlésű európai (kis)polgároknak szánták. Sok ilyesmi autót adott a kilencvenes évek közepe; nem is keseregnék rajta, ha nem akkortájt tesztelgetik minden idők legcsodálatosabb Galantját. Az ésszerű formai tobzódás (micsoda első osztályú képzavar!) csimborasszója, döbbenetes orrával, imádnivaló farával - ékes bizonyítéka a fantáziának.
Félreértés ne essék: semmi bajom vele. Ha autóvásárláson törném a fejem, és épp ebben az ár- és méretkategóriában, ilyesmi évjáratban gondolkodnék, simán szóba jöhetne. Szűk másfél millió egy jól felszerelt, erős, takarékos, megkímélt állapotú hétéves, középkategóriás járműért igenis méltányos. Vállalható, de rajongani érte csak az olyan fog, aki képes öncélúan színes lepkéket hajkurászni vagy postabélyegekért omlani. Hatodszorra átnézve a töméntelen képet, rájöttem, hogy főképpen butuska orrával van bajom. De azzal elég komoly.
Mai szemmel különös, hogy az alig kisebb Lancer belső konkurenciájaként Hollandiában, (az akkor még közös szerelősoron) a Volvo S40/V40 párossal elkezdték gyártani a Carismát. Ismerve a Mitsubishi korábbi, mindent lefedni akaró üzletpolitikáját kevésbé csodálkozunk. (Biztosan már főszerkesztőnk sem, aki a legkapzsibb emberek legmerészebb álmait felülmúló összeget hagyott odaveszni egy téves tippel a tárgyban.)
A visszafogott külső sokakat megtévesztett már, ha ártalmatlannak tűnő autók elé akartak erővel bejutni. Nos, a Carisma motorválasztékán csemegézve nem kell félnünk a meglepetéstől. Gyenguska 1,6-os (90, később 100 LE), felszabadult örömautózást nemigen ígérő 1,8-as (116-125 LE), valamint többféle takarékos 1,9-es dízel (90-115-129? LE). A dízelmotor váltóstul a Renault-tól jött. A leggyengébb örvénykamrásak, az erősebbek közös nyomócsövesek. Ennyi, nincs több változat. Illetve a kákán is csomót keresőknek: a csak nevében Carisma, valójában Lancer-alapú Evo VI és VII - utóbbinál vadállati 280 lóerőt préselnek ki a turbós kétliteres blokkból. Azon európai piacok (pl. Németország) kedvéért nevezték át, ahol a Carismát tukmálták a Lancer helyett.
Tesztautónk inkább jóindulatú ökörcsordára, semmint vad ménesre emlékeztető 125 lóerős teljesítménye nem érdemelne külön bekezdést, ha nem az akkoriban unikumnak számító közvetlen benzinbefecskendezéses egynyolcas blokkal szerelték volna. A szanaszét szórt GDI feliratok ( gasoline direct injection) egy percre sem engedi elfeledni, hogy egy technikai különlegesség biztosítja a mozgási energiát.
Benzin sokféleképpen juthat a hengerekbe. Réges-régen a megbízhatatlan és tűzveszélyes gázosítóval. Aztán a Bánki-Csonka féle porlasztóval. Ismerjük a központi befecskendezést, ahol az egyetlen fúvóka a szívócsövek szétágazása előtt permetez. Ennél is korszerűbb a hengerenkénti befecskendezés.
A fenti sorrendben jutott közelebb az égéstérhez a benzin; esetünkben egészen a hengerek égésteréig. Előnyeként említik a szegényebb keverék használatát, emelhető a sűrítés, vagyis hatékonyabb a működés, alacsonyabb a CO 2-emisszió. Persze az AC-pumpa 2-5 baros nyomása csak a prosztatagonddal küzdő férfiú vékonyka sugarát produkálná, ezért egy akár 100 barra hitelesített tápszivattyú tölti fel a közös nyomástárolót. Az 1,8 GDI-motort a Volvo is beépítette az első 40-es sorozatba.
Bebizonyítható, hogy a közvetlen befecskendezés leginkább a takarékos üzemet szolgálja. Mérésekkel igazolt 8,2 literes városi fogyasztása igen kedvező, ha bő 12 mázsás súlyát, illetve a benzinfaló klímát nézzük. Hozzátehetem, hogy ugye 1,8 literes - de csalóka erre hivatkozni, ha érzetre egyhatosnak véljük. Nem gyorsul lórúgásszerűen, szép diszkréten, már-már kényszeredetten pörög fel. Sehol sem gyenge, így magas fordulaton sem jelentkezik észrevehető többlet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
