Egy a sok közül

2005.10.04. 08:28

Adatlap Mitsubishi Carisma Lx - 1995

  • 1834 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 125 LE @ 5500 rpm
  • 177 Nm @ 3500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km

A Mitsubishi sok izgalmas autót épített semmitmondó névvel. Aztán sikerült piacra dobni egy amolyan biztonsági munkát, arra meg ráaggatták a büszke Carisma* feliratot. Vállalkoztam a csalás leleplezésére.

* karizma (görög): szinte természetfeletti meggyőző, megnyerő erő. (Bakos: Idegen szavak és kifejezések szótára)

A Carisma 1995-ben jelent meg. Gömbölyded külseje egyszerű, gyors tervezési folyamatot sejtet. Nem agyaltak hosszasan kacifántos éleken, meghökkentő íveken. A biztos vevőkörnek ismert, kiszámítható ízlésű európai (kis)polgároknak szánták. Sok ilyesmi autót adott a kilencvenes évek közepe; nem is keseregnék rajta, ha nem akkortájt tesztelgetik minden idők legcsodálatosabb Galantját. Az ésszerű formai tobzódás (micsoda első osztályú képzavar!) csimborasszója, döbbenetes orrával, imádnivaló farával - ékes bizonyítéka a fantáziának.

Félreértés ne essék: semmi bajom vele. Ha autóvásárláson törném a fejem, és épp ebben az ár- és méretkategóriában, ilyesmi évjáratban gondolkodnék, simán szóba jöhetne. Szűk másfél millió egy jól felszerelt, erős, takarékos, megkímélt állapotú hétéves, középkategóriás járműért igenis méltányos. Vállalható, de rajongani érte csak az olyan fog, aki képes öncélúan színes lepkéket hajkurászni vagy postabélyegekért omlani. Hatodszorra átnézve a töméntelen képet, rájöttem, hogy főképpen butuska orrával van bajom. De azzal elég komoly.


Innen bután mosolyog

Mai szemmel különös, hogy az alig kisebb Lancer belső konkurenciájaként Hollandiában, (az akkor még közös szerelősoron) a Volvo S40/V40 párossal elkezdték gyártani a Carismát. Ismerve a Mitsubishi korábbi, mindent lefedni akaró üzletpolitikáját kevésbé csodálkozunk. (Biztosan már főszerkesztőnk sem, aki a legkapzsibb emberek legmerészebb álmait felülmúló összeget hagyott odaveszni egy téves tippel a tárgyban.)

A visszafogott külső sokakat megtévesztett már, ha ártalmatlannak tűnő autók elé akartak erővel bejutni. Nos, a Carisma motorválasztékán csemegézve nem kell félnünk a meglepetéstől. Gyenguska 1,6-os (90, később 100 LE), felszabadult örömautózást nemigen ígérő 1,8-as (116-125 LE), valamint többféle takarékos 1,9-es dízel (90-115-129? LE). A dízelmotor váltóstul a Renault-tól jött. A leggyengébb örvénykamrásak, az erősebbek közös nyomócsövesek. Ennyi, nincs több változat. Illetve a kákán is csomót keresőknek: a csak nevében Carisma, valójában Lancer-alapú Evo VI és VII - utóbbinál vadállati 280 lóerőt préselnek ki a turbós kétliteres blokkból. Azon európai piacok (pl. Németország) kedvéért nevezték át, ahol a Carismát tukmálták a Lancer helyett.


Tesztautónk inkább jóindulatú ökörcsordára, semmint vad ménesre emlékeztető 125 lóerős teljesítménye nem érdemelne külön bekezdést, ha nem az akkoriban unikumnak számító közvetlen benzinbefecskendezéses egynyolcas blokkal szerelték volna. A szanaszét szórt GDI feliratok ( gasoline direct injection) egy percre sem engedi elfeledni, hogy egy technikai különlegesség biztosítja a mozgási energiát.

Benzin sokféleképpen juthat a hengerekbe. Réges-régen a megbízhatatlan és tűzveszélyes gázosítóval. Aztán a Bánki-Csonka féle porlasztóval. Ismerjük a központi befecskendezést, ahol az egyetlen fúvóka a szívócsövek szétágazása előtt permetez. Ennél is korszerűbb a hengerenkénti befecskendezés.

A fenti sorrendben jutott közelebb az égéstérhez a benzin; esetünkben egészen a hengerek égésteréig. Előnyeként említik a szegényebb keverék használatát, emelhető a sűrítés, vagyis hatékonyabb a működés, alacsonyabb a CO 2-emisszió. Persze az AC-pumpa 2-5 baros nyomása csak a prosztatagonddal küzdő férfiú vékonyka sugarát produkálná, ezért egy akár 100 barra hitelesített tápszivattyú tölti fel a közös nyomástárolót. Az 1,8 GDI-motort a Volvo is beépítette az első 40-es sorozatba.

Bebizonyítható, hogy a közvetlen befecskendezés leginkább a takarékos üzemet szolgálja. Mérésekkel igazolt 8,2 literes városi fogyasztása igen kedvező, ha bő 12 mázsás súlyát, illetve a benzinfaló klímát nézzük. Hozzátehetem, hogy ugye 1,8 literes - de csalóka erre hivatkozni, ha érzetre egyhatosnak véljük. Nem gyorsul lórúgásszerűen, szép diszkréten, már-már kényszeredetten pörög fel. Sehol sem gyenge, így magas fordulaton sem jelentkezik észrevehető többlet.


Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

3 órája
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25