A maranellói gyors

2009.02.23. 03:40

Nem szoktam Ferrarik után forgolászni. Azt hiszem, ez egyszerűen immunrendszer kérdése: a jellegzetes ferraris formákra egyszerűen immúnis vagyok, miközben a Lambóktól hamar ágynak dőlök. Ferrarik után csak igen ritkán, akkor is kizárólag a hangjuk miatt szoktam, de erről később.

Visszaadtam, elbúcsúztunk. Ki kéne találnom, mihez hasonlítsam életem első Ferrariját. Az F430-hoz semmiképpen, hiszen az középmotoros, kemény sportautó, ez pedig hétköznap is használható. Lamborghiniből ilyen nincs, a Gallardo kemény középmotoros, mint az F430, a Murciélago szintén, ráadásul az még drágább, ugyanakkor megint csak kemény sportautó.

Akárhogy is vakarózok, mindenképpen az M6-os BMW-hez fogok kilyukadni, mese nincs, és azt legalább vezettem is, versenypályán és közúton egyaránt. Akkor nem gondoltam volna, hogy egyszer ilyen irányú szentségtörést követek majd el: ciki lesz egy autónak, hogy az M6-os BMW-hez hasonlítják, a Ferrarinál pedig ez a helyzet. Nem lehet őket egy lapon említeni, de ehhez össze kellett hívnom egy gyors szerkesztőségi konzíliumot.

Először is az M6 húszmillióval olcsóbb. Másodszor negyven lóval erősebb, és bár egy bő kategóriával nagyobb autó (+30 centi hossz, +11 centi tengelytáv), csak fél mázsával nehezebb. És az M6 is csúcstechnika, egészen fantasztikus a pályán, élhető a mindennapokban, a kevlártető miatt pazar a súlypontja, és tényleg: ha már a súlynál vagyunk, hogy lehet a még hengerűrtartalomban is nagyobb BMW csak alig 50 kilóval súlyosabb? Hová az ördögbe bújt a híres Ferrari-csúcstechnika?

Hát a karosszériamerevítésbe. A California csak keménytetős kabrióban létezik, tehát valódi M6-vetélytársa a BMW M6 kabrió, ami viszont már vászontetővel is két tonna (és 4,8 másodperc a 0−100-a). 250 kiló tehát a különbség, a kabrióval összehasonlítva már csak 15 millióval kell többet fizetni, és akár mountain bike-ot veszünk, akár sportos autót, mindig az utolsó grammok lefaragása a legdrágább. 56 600 forint: ha elosztjuk az árkülönbséget a súlyeltéréssel, megkapjuk, hogy a Ferrari ennyiért ad egy kiló mínuszt az eleve keményen könnyített BMW M6-hoz képest.

Oké, nyilván most erősen kileng a sarlatánométer, mert a BMW nagyobb, ponyvás és a többi, úgyhogy ha nincs hasonlítható Ferrari és Lamborghini, az Aston Martin Vantage V8 sokkal gyengébb (4,3 V8 380 LE), de a 12 hengeres, hatliteres Aston DB9 is csak 450 ló, nézzünk a miheztartás végett egy Maseratit. A GT adatai magukban impozánsak, és karakterében-célcsoportjában hasonló a Californiához, ha alaposabban megnézzük, kiderül, miért beszélnek a maranellói Ferrari-melósok enyhe lenézéssel a konszerntársról. Míg ugyanis a Ferrari teljes egészében alumínium karosszériája házon belül készül, a Mazer acélkasztnija külső beszállítótól származik. És bár az kupé, 1880 kiló, amihez 200-250-et hozzá is adhatnánk a tetőnyitás-mozgatáshoz. Ennyit számít az alumínium.

Az biztos, hogy a Ferrari jól döntött, amikor kibővítették a hagyományos piros-sárga-fekete színválasztékot. Hiszen itt ez a babakék-metál California, aminek hej, de jól is áll ez a szín! Az orra nyilván ferraris, és nem a Hyundai Coupéról vagy a Porsche Caymanról lopták, hiszen a Ferrari nyúlhatja a legtöbb jó ötletet a saját múzeumából. A név alapján gondolhatnánk, hogy az 1957-es California GT prototípusra akarnak utalni, de én hiába nézegettem a képeket. Négy kerék, nyitott kasztni, 2+2 ülés és orrmotor, de még az is 12 hengeres. Tehát jó a Ferrarinak, hogy hivatkozhat ilyen elődökre, de inkább egyszerűen arról van szó, hogy 1957-ben és most is Amerika volt a Ferrari legfontosabb piaca.

A 2009-es California fara egyébként igazolja is a tételt, mely szerint ha egy amúgy szép autón oda nem illően otromba részletek vannak, valami amerikai szabvány lehet a háttérben. Ormótlan lökhárítók a Fiat X1/9-en és az összes amerikai piacos Mercedesen, vagy klasszikusan az MGB-n. A California seggét a keménytetős kabrióság és az amerikai szabványok találkozása vágja haza: a féklámpának és az irányjelzőnek mindig látszania kell. Ezért a felső, kerek lámpák csak helyzetjelzők, az index- fék és tolatólámpa furcsa, alig észrevehető testbe került − ez így sajnos ronda.



Kattintásra a videó indul

Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a cikk blogposztján !

Filozófiailag a California egyszerű történet. Az F430 nagyszerű autó, de a szupersport kategória szereplőjeként elsősorban pályára fejlesztik. A 612 Scaglietti pedig négy személynek is (majdnem) kényelmes, viszont V12-es a motorja, ennélfogva drágább kategória, és a Ferrari árkategóriái tízmilliós tételek. Jön viszont egy gazdag ember, zsebeiben diszkréten dagad az ötvenmillió forint, meg is veszi az F430-at, de nagy valószínűséggel ez lesz az utolsó Ferrarija.

Vagy legalábbis senkit se beszél rá ilyesmire, mert az F430 épp azért tud pályán gyors köröket menni, mert kemény a rugózása, harapósak a fékjei, egyszóval a felszereltséget leszámítva majdnem versenyautó. Amivel öröm a pályanap, de ha csak a gyárba szaladgálnánk vele, megeszi a lelkünk, természetesen a testünk összezúzása után.

A California kizárólag nyitható merev tetővel készül, ami a Ferrari szerint saját fejlesztés, de mi az ördögnek foglalkozna egy Ferrari nyitható keménytető fejlesztésével? Bárhonnan származzék is, 14 másodperc alatt nyílik és csukódik. A formatervezés során csak sokadik szempont lehetett a szélvédelem, van is a Californiához az üléstámlák mögé pattintható szélterelő, de szélvédelme anélkül is teljesen jó. A csomagtartó nyitott tetővel 240 liter, kupé módban százzal több − ezek is nagyszerű számok, főleg ha fejben a hátsó üléseket is csomagtartóként számoljuk.

Az oldalról ajánljuk

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16