Hurrá, újra ér gondolkodni!

2004.11.16. 11:04

Vége a jellegtelenség sötét rémuralmának, a Citroën ismét felvette a fizetési listára a formatervezőt és a vállalati elmebeteget.

csik.jpg

Kevés gyártó adott annyi extravaganciát, ötletet és merész újítást az autóiparnak, mint a Citroën. És még kevesebb fordult aztán magába kiégett művészként, hogy hosszú éveken át jellegtelen és középszerű közlekedési eszközöket gyártson csodálatos, egzotikus autók helyett. Mintha Jean-Paul Gaultier egy időre szemfelszedőnek állt volna, kipihenni a divatdiktálás stresszét.

A senki által meg nem erősített összeesküvés-elmélet szerint a kora mellett önmagát is megelőző Citroënt az őt felvásárló Peugeot nem engedte szabadon alkotni. Lehet ebben valami: 206vs Saxo, 307 vs Xsara, 406- 607vs C5, Beyoncé Knowles vs Esztergályos Cecília.

Az esztétikai kopárság a C3-mal véget ért, a C2 és a Pluriel is helyes, bárcsak merném tiszta lelkiismerettel ajánlani akármelyiket barátaimnak, rokonaimnak. A megélhetéshez viszont kell egy igazi tömegmodell, és erre a célra Nyugat-Európában a Golf-osztályt tartják. Azaz a C4 közvetlen ellenfele a Golf V, az Astra, a Focus és az Octavia. Meg persze egy csomó másik autó, de ezek jöttek ki az elmúlt egy éven belül.

A C4 legegyértelműbb újítása a szépsége. A gyár marketingesei szerint vagy a 3, vagy az 5 ajtós tetszik az embernek, a mindkettő és az egyik sem egyaránt ritkább. Fehér Holló vagyok, alá szolgája, nekem mindkettő bejön. Az ötajtós tán harmonikusabb, a háromajtós érdekesebb. Nekem egy Citroën legyen izgalmas, ezért a megtört fenekű, dupla hátsóablakos háromajtósat szeretném jobban.

Formai előzmények

Mihaszna Züllött Naplopó, a jeles Citroën-fórumlakó küldött pár érdekes linket, illusztrálandó, hogy a C4 kupé formája mennyire nem forradalmi. Valóban, évtizedekkel régebbi BX, sőt DS kupétervek is készültek kísértetiesen hasonlító megoldásokkal, de azokból sosem lett szériamodell. Linkek itt, itt, és főleg itt.

Az új EKG-orr jó kis találat, és a tört ívű lámpák (figyelem, ez a cicaszem-divat hivatalos halála) végre tudnak (felárért) a kanyarba világítani, mint az 50-es évek Citroën DS-ében. A szépség mellé visszatértek a jó légellenállás hagyományához is: az együttható (amit franciául Cx-nek hívnak, erről kapta a nevét a legismertebb régi űrcitroën) 0,29 és 0,28, a kategória legjobbjai. A kisebb szám a háromajtósé, amit a gyár kupénak hív. Ezek az értékek csak az 1,4-es motorral szerelt változatra igazak, a többi két századdal rosszabb.

A választás inkább ízlés, mint praktikum kérdése, belül állítólag milliméterre ugyanakkora mindkettő. Ha tehát a hátrakúszás nyűgjét nem számoljuk bele, dönthetünk simán a szívünk alapján. Elöl remekül elfértünk mindkettőben, ami 2004-ben már nem megugorhatatlan akadály. Hátul a lábtér jó, a fejtér elmegy és vállban is csak a nagy konkurensekhez képest érződnek szűkebbnek. Az Octavia mintha tágasabb lett volna, de a C4 sokkal vidámabb kunsztokat tud.

Itt van mindjárt a fix közepű kormány. Tekergetni csak a karimát lehet, a középrész áll, mint a cövek. Így kiválóan el lehet rajta helyezni a tempomat, a hifi, a fedélzeti számítógép és a beépített telefon kezelőszerveit és a világítás jelzőfényeit. Egyedül a duda került hülye helyre, a kormányagy alsó peremére, de állítólag útban lett volna a légzsáknak. Mivel a kormány belseje nem forog össze-vissza, a kerek tortalégzsák elmehetett nyugdíjba, és a Citroën feltalálhatta a törzs felé ledudorodó, állábas víziállatra emlékeztető formájú lufit. Ez jobban tartja a testet, nagyobb felületen. Értelmes, okos megoldás.

A vezetésben csöppet sem zavar az állórész, igazából fel se nagyon tűnik, hogy valami máshogy van. A karima mögött a négyfelé állítható kormánnyal egy egységet alkot a digitális fordulatszámmérő. Leszabályozás előtt az egész kijelző zöldről sátáni vörösre vált, hogy felkapcsolásra buzdítson. Kell is az unszolás, mert a váltó rémes, ahogy szokott. A 110 lóerős 1,6-os HDI-be és a 180 lovas VTS-be egyaránt egy akadozó, pontatlan, kóválygó karú szabotőrt sikerült beépíteni.

Idegbajt azért nem kaptunk tőle, mert a középső légbeömlőből gyári aromaterápiás illóolajok párologtathatók tetszőleges intenzitással. Nem, nem az én eszem ment el, tényleg. 11 féle szaganyag kapható, egy dózis egy hónapig tart ki egyórás napi használat mellett. Okosodnak a srácok: pár évtizede még bonyolult hidropneumatikus futóművel, kormány- és fékszervóval, kanyarfényszóróval próbálták lenyűgözni a világot, mára kiderült, hogy az ylang-ylang és a szantálfa olcsóbb, kockázatmentesebb és hatékonyabb marketingeszköz.

Kíváncsi vagyok, hogy az Ambi-Pur és a Wunderbaum indít-e majd antitröszt pereket a Citroën ellen; a Microsoft ugyanezt az utat követte, amikor az operációs rendszerbe integrálta az addig külön termékként létező böngészőt, és milyen nagy balhé lett belőle.

Az oldalról ajánljuk

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

2 órája
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22