Vége a jellegtelenség sötét rémuralmának, a Citroën ismét felvette a fizetési listára a formatervezőt és a vállalati elmebeteget.

Kevés gyártó adott annyi extravaganciát, ötletet és merész újítást az autóiparnak, mint a Citroën. És még kevesebb fordult aztán magába kiégett művészként, hogy hosszú éveken át jellegtelen és középszerű közlekedési eszközöket gyártson csodálatos, egzotikus autók helyett. Mintha Jean-Paul Gaultier egy időre szemfelszedőnek állt volna, kipihenni a divatdiktálás stresszét.
A senki által meg nem erősített összeesküvés-elmélet szerint a kora mellett önmagát is megelőző Citroënt az őt felvásárló Peugeot nem engedte szabadon alkotni. Lehet ebben valami: 206vs Saxo, 307 vs Xsara, 406- 607vs C5, Beyoncé Knowles vs Esztergályos Cecília.
Az esztétikai kopárság a C3-mal véget ért, a C2 és a Pluriel is helyes, bárcsak merném tiszta lelkiismerettel ajánlani akármelyiket barátaimnak, rokonaimnak. A megélhetéshez viszont kell egy igazi tömegmodell, és erre a célra Nyugat-Európában a Golf-osztályt tartják. Azaz a C4 közvetlen ellenfele a Golf V, az Astra, a Focus és az Octavia. Meg persze egy csomó másik autó, de ezek jöttek ki az elmúlt egy éven belül.
A C4 legegyértelműbb újítása a szépsége. A gyár marketingesei szerint vagy a 3, vagy az 5 ajtós tetszik az embernek, a mindkettő és az egyik sem egyaránt ritkább. Fehér Holló vagyok, alá szolgája, nekem mindkettő bejön. Az ötajtós tán harmonikusabb, a háromajtós érdekesebb. Nekem egy Citroën legyen izgalmas, ezért a megtört fenekű, dupla hátsóablakos háromajtósat szeretném jobban.
Formai előzmények
Mihaszna Züllött Naplopó, a jeles Citroën-fórumlakó küldött pár érdekes linket, illusztrálandó, hogy a C4 kupé formája mennyire nem forradalmi. Valóban, évtizedekkel régebbi BX, sőt DS kupétervek is készültek kísértetiesen hasonlító megoldásokkal, de azokból sosem lett szériamodell. Linkek itt, itt, és főleg itt.
Az új EKG-orr jó kis találat, és a tört ívű lámpák (figyelem, ez a cicaszem-divat hivatalos halála) végre tudnak (felárért) a kanyarba világítani, mint az 50-es évek Citroën DS-ében. A szépség mellé visszatértek a jó légellenállás hagyományához is: az együttható (amit franciául Cx-nek hívnak, erről kapta a nevét a legismertebb régi űrcitroën) 0,29 és 0,28, a kategória legjobbjai. A kisebb szám a háromajtósé, amit a gyár kupénak hív. Ezek az értékek csak az 1,4-es motorral szerelt változatra igazak, a többi két századdal rosszabb.
A választás inkább ízlés, mint praktikum kérdése, belül állítólag milliméterre ugyanakkora mindkettő. Ha tehát a hátrakúszás nyűgjét nem számoljuk bele, dönthetünk simán a szívünk alapján. Elöl remekül elfértünk mindkettőben, ami 2004-ben már nem megugorhatatlan akadály. Hátul a lábtér jó, a fejtér elmegy és vállban is csak a nagy konkurensekhez képest érződnek szűkebbnek. Az Octavia mintha tágasabb lett volna, de a C4 sokkal vidámabb kunsztokat tud.
Itt van mindjárt a fix közepű kormány. Tekergetni csak a karimát lehet, a középrész áll, mint a cövek. Így kiválóan el lehet rajta helyezni a tempomat, a hifi, a fedélzeti számítógép és a beépített telefon kezelőszerveit és a világítás jelzőfényeit. Egyedül a duda került hülye helyre, a kormányagy alsó peremére, de állítólag útban lett volna a légzsáknak. Mivel a kormány belseje nem forog össze-vissza, a kerek tortalégzsák elmehetett nyugdíjba, és a Citroën feltalálhatta a törzs felé ledudorodó, állábas víziállatra emlékeztető formájú lufit. Ez jobban tartja a testet, nagyobb felületen. Értelmes, okos megoldás.
A vezetésben csöppet sem zavar az állórész, igazából fel se nagyon tűnik, hogy valami máshogy van. A karima mögött a négyfelé állítható kormánnyal egy egységet alkot a digitális fordulatszámmérő. Leszabályozás előtt az egész kijelző zöldről sátáni vörösre vált, hogy felkapcsolásra buzdítson. Kell is az unszolás, mert a váltó rémes, ahogy szokott. A 110 lóerős 1,6-os HDI-be és a 180 lovas VTS-be egyaránt egy akadozó, pontatlan, kóválygó karú szabotőrt sikerült beépíteni.
Idegbajt azért nem kaptunk tőle, mert a középső légbeömlőből gyári aromaterápiás illóolajok párologtathatók tetszőleges intenzitással. Nem, nem az én eszem ment el, tényleg. 11 féle szaganyag kapható, egy dózis egy hónapig tart ki egyórás napi használat mellett. Okosodnak a srácok: pár évtizede még bonyolult hidropneumatikus futóművel, kormány- és fékszervóval, kanyarfényszóróval próbálták lenyűgözni a világot, mára kiderült, hogy az ylang-ylang és a szantálfa olcsóbb, kockázatmentesebb és hatékonyabb marketingeszköz.
Kíváncsi vagyok, hogy az Ambi-Pur és a Wunderbaum indít-e majd antitröszt pereket a Citroën ellen; a Microsoft ugyanezt az utat követte, amikor az operációs rendszerbe integrálta az addig külön termékként létező böngészőt, és milyen nagy balhé lett belőle.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
