Koraszülött városi sportautó

2003.11.20. 10:04

Kövezzenek meg, de szerintem az új Citroën kisautó reklámszlogenje (A városi sportautó) rettenetes melléfogás. Ugyanolyan marhaság, mint amikor az 1,2-es Ibizákat próbálták hallatlan vezetési élményt nyújtó betontorpedóként értékesíteni. A mostanában divatos két irányzat, dobozszerű praktikum és dizájngyöngyszem garázsdísz közül a Citroën az utóbbit választotta.

csik.jpg

A C2-es tündéri darab, aranyosan gömbölyű, édesen vágott vonalakkal, látványosan lehegesztett hűtőrácslamellákkal, kétfelé nyíló hátsó ajtóval. Városi kisgömböc, néhány - egyesek által vadnak ítélt - töréssel, amelyek semmilyen hatást sem gyakorolnak rám. Lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, de megtörő vonalakkal, firnyákos hűtőráccsal, tágra nyílt szemekkel együtt is teljesen jellegtelennek találom. Szóval a kicsinyített C3-ast én még visszadobtam volna a tervezőknek, mert - ritka eset -, még VTR kiadásban sem tetszik, pedig lehet, hogy azt valóban élmény vezetni.

Egy ilyen szlogen, bizony, előítéleteket ébreszt az emberben, és amikor ezek az előítéletek megdőlnek, hajlamosak vagyunk csalódásként értékelni a kialakult helyzetet. Én, kis naív, hittem a Citroënnek, és úgy ültem bele az autóba, hogy rettentő élvezetes városi kisautókázás veszi kezdetét.

Az 1,4-es common-rail dízelmotorral nem is lenne semmi baj, a 206-os Peugeot-ban szépen eldolgozgatott, 1750 és 4000 között hozza a megszokott 150 Nm-nyi nyomatékot, ami a 996 kg-os törpét akár lendületesen is húzhatná, de a C2-es valahogy nem akar menni. Még jó, hogy csak rövid ideig kopácsol hidegindítás után, és egyenesen nagyszerű, hogy négy-öt liter között el lehet vele mászkálni.

Az ötsebességes manuális váltó sem az igazi. A koncentrikus elrendezésű gumigyűrűkkel körbevett bot elég hosszú utakon jár, és ha már ilyenre sikerült, a kuplung is lehetne kicsivel puhább, mindenkinek jobb lenne. A gumigyűrűk közét meg kizárólag fültisztító pálcikával lehet rendesen kitakarítani. A fokozatok kiosztása rendben van, de a kar kissé akadozva, nehézkesen ér célba.

Még ez is elmegy, ha sikerül rendes futóművet kalapálni az autó alá. Mondjuk, olyat, mint a Fiestáé. Nem sikerült. Lehet, hogy a független felfüggesztést úgy értelmezték a mérnökök, hogy a futómű a karosszéria mozgásától teljesen független mozgást valósít meg, vagy esetleg a hátsó tekercsrugók lettek túl kemények, de a C2-es azonnal zavarba jön, amint pukli, gödör vagy kanyar jön az úton. Az úthibákon idegesen elpattog, mint a nagymamám kétkerekű bevásárlószatyra üresen, kanyarban pedig olyan érzés, mintha a feneke mindenáron meg akarná előzni az autó orrát. Lellemetlen, és a legkevésbé sem sportos, inkább bizonytalan és felettébb idegesítő viselkedés.

Egy sportautótól (de még egy nem sportautótól is) elsősorban műszaki tartalmat vár az ember, és ha ez megvan, még azt is hajlamos megbocsátani, ha az autó úgy néz ki, mint egy párzásra készülő kecskebéka, vagy éppenséggel egy bakancs. A C2-es, attól függetlenül, hogy e sorok szerzőjének nem tetszik, még lehet szép, sőt, ahogy már egy első pillantás alapján írtuk róla, spori, ari, trendi, szexi és praki. Sportosságát már a földbe döngöltük, aranyossága és szexi mivolta nekem nem jött át, marad a trendiség és a praktikum.

Előbbivel kapcsolatban nem is lehet sok kétségünk, csak az a kérdés, hogy a divatosság kinek mekkora pozitívum. Marad tehát a praktikum mint objektíven elemezhető szempont, és ez egy ekkora kisautónál leginkább a belső tér és az egyes funkciók kialakításán figyelhető meg.

Kezdjük az ülésekkel. Ekkora területen nem egyszerű kényelmes székeket elhelyezni, de a Citroën ügyesen oldotta meg a feladatot. Elöl. Két, meglepően kényelmes (bár állíthatóság szempontjából az általam kevésbé kedvelt, karos állítású) széket helyeztek el. Az autó megfelelően széles, az elöl ülők nem vívnak folyamatos könyökcsatát, a fejtér sem nyomasztóan kicsi, a lábak is elég jól elférnek. Négy irányban állítható a kormánykerék, nem nehéz megtalálni a kényelmes vezetői testhelyzetet.

Elöl tehát teljesen rendben van, ráadásul itt található a beltér legjobb része, a C3-asból érkező analóg-digitális kombinációjú műszeregyüttes. Nekem ez a kedvenc elemem az C2-esből. A mutatós fordulatszámmérő és a pálcika-pálcika-fordítottszék-hóember kijelzésű kilométeróra igazán jól néz ki együtt, és mindezt hatásosan egészíti ki a benzinszintet és vízhőfokot jelző kétoldali lámpasor.

A hátsó üléseken már nem ennyire rózsás a helyzet. Ugyan be lehet szuszakolni egy teljes méretű operatőrt munkaeszközzel együtt oda hátra, sőt, az ülés hátratolásával még azt is megoldhatjuk, hogy túlélje a kalandot, de a rövid tengelytáv nem a hátsó utasok barátja. Lehet hátul felnőtteket utaztatni, de csak ha nagyon muszáj, egyébként maradjunk annyiban, hogy kistermetű, nem teljesen kifejlett izomzatú egyedek szállítására alkalmas a hátsó pad.

Legjobb, ha senkit sem kell szállítani hátul, ekkor számolhatunk két teljes értékű üléssel elöl, és a hátsó ülések felgöngyölítése után 785 liternyi, meglehetősen jól kihasználható csomagtérrel. Ebben a formájában hozza a legjobbat az autó, igazi kényelmes és biztonságos bevásárlókocsi lesz belőle, elegendő, és nem utolsósorban a kétfelé nyíló hátsó ajtónak köszönhetően változatosan pakolható raktérrel, kár, hogy a menettulajdonságai ilyenkor sem változnak számottevően.

SX kivitelben széria a két első és a két oldallégzsák, a szervokormány, az elektromos ablakemelők, a pollenszűrő, az állítható kormánykerék, a mosós hátsó ablaktörlő, az indításgátló, a központi zár és az ISOFIX bekötési pontok. 140 000 forintot kérnek az ABS-ért, ami a 3 030 000 Ft vételárú autón kissé túlzásnak tűnhet. Ráadásul - akárcsak a többi fő műszaki egység - nem működik kifogástalanul a blokkolásgátló. Kicsivel határozottabb féktaposáskor azonnal kattogásba kezd, szerintem túl korán, csöppet lehetne magasabb a tűréshatár. Ráadásul az ABS működése megint csak zavarba hozza a futóművet, ilyenkor szolid táncba fog az autó.

Másik komolyabb probléma az összeszerelés minősége: egyes műanyag elemek zörögnek, a kasztni rázósabb úton enyhén nyiszog; a C2-es nem érződik igazán gondosan összerakott autónak. Nem lopta be magát a szívembe, kicsi (hiszen kisautónak készült), technikailag elég ergya konstrukció, ráadásul a szerelőrobotokat sem állították a legprecízebb fokozatba. Ezért az autóért soknak, sőt túlzásnak hat a hárommillió feletti vételár. Legfőbb pozitívumai, a kis fogyasztású motor és a trükkösen kombinálható hátsó tér mellé túl sok olyan negatívum párosul, amelyek manapság egyszerűen nem lennének megengedhetők, feltéve, hogy a PSA komolyan gondolja a piaci részvételt a C2-essel. És akkor a gépháztetőt tartó kampóról még nem is szóltam.

A korábbi évek egyes döntései alapján nem tartom igazán mértékadónak az Év Autója választásokat, de ezúttal részben egyet kell értenem a bíráló testülettel. A C2-essel szemben én is a Pandát választottam volna . < >

Az oldalról ajánljuk

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02