Magyar autó, ráadásul Porsche!

2006.08.11. 07:56

– Láttam, hogy a váltó bowdenes, kézi kapcsolású. Nem gondolkoztatok szekvenciálisban?
– Ezen nagyon sokat gondolkoztunk. De mivel az autót elsősorban hosszú távú versenyekre készítettem, négy-, hat-, tizenkét, huszonnégy órás versenyekre (nemsoká megyünk Dubaiba 24 órás versenyre), arra az elhatározásra jutottam, hogy a GT2-es ferde fogazású szinkronos váltójánál nincs jobb. Ezer lóerőig garantált, legalább húsz éve evvel a váltóval megy a Porsche. Nagyon nagy versenyeket nyertek, most kifejlesztették a szekvenciális váltót, de beszéltem csapatokkal, azt mondják, nem bírják az egyenes fogazású váltók a tartós terhelést. Most minek kísérletezzek egy olyan dologgal, ami nem működik? Ráadásul a kézinek megvan az az előnye, hogy ha fárad a pilóta, és esetleg elvált, mellévált, a kuplungszerkezet úgy van méretezve, hogy elcsúszik, elbírja.

– Te magad is hajtod majd az autót a 24 óráson?
– Persze, persze, hát most én vezetem a magyar bajnokságot, biztos tudod: nyolc futamból nyolcat nyertem Porschéval, talán én ismerem a legjobban az autót. Még Talmácsi is jelentkezett, ő is nagyon jó pilóta...
– Talmácsi Gábor?
– Persze, szuperkupában nagyon jól teljesített. Baumgartner Zsolttal is tárgyalásban vagyok. Jó pilóta, megbízható, minden F1-versenyét teljesítette. Ha minden jól megy, ott lehetünk az első három között. Itthon a szuperkupás Porschékat megvertem vele, saját magamat is megvertem: ilyen a világon még szerintem nem is volt.

A formaterv Peredy Zoltán iparművész munkája, neki vannak elég érdekes saját autói is, a 6-os BMW-ből készült Vanessa vagy a városi Frog , egyszer majd megpróbáljuk ezeket is felkutatni.

A Silver Sting szép és hatékony. A Műegyetem szélcsatornájában sokat reszeltek az 1:5-ös maketten, amíg elérték a 0,28-as cW-értéket. Az esztétikumról lehet vitatkozni, páran azt mondják, túlságosan hasonlít a McLaren F1-re, szerintem kicsit rövid az orra, de a Silver Sting mindenképp formás, kívánatos szupersportkocsi, izgalmas vonal-összekuszálással az ajtókon. A szárnyas ajtók is jól állnak neki, bár eredetileg rendes, oldalra nyíló ajtókat képzeltek rá. De az egyszerűen nem fért el a váz miatt, kénytelenek voltak ezt az extravagáns konstrukciót alkalmazni. Szerencsére.

Műszaki adatok

H/sz/m, mm: 4250/1980/1120
Motor: Hathengeres boxer, vízhűtés
Telj.(LE): 437/7000
Nyomaték(Nm): 437/6500
cW-érték: 0,28
Saját tömeg (kg): 1150
Gyorsulás (s, 0-100 km/h): 3,8
Végsebesség (km/h): 207

– A fejlesztési költségek hogy alakultak? Lehet tudni, hogy mennyibe kerül egy ilyen autót összeállítani?
– Nem.
– Nagyságrendileg legalább?
– Erről ne beszéljünk, mert nemcsak arról van szó, hogy egy autót összerakunk, az egész szerszámozás, gépek ott vannak mögötte. Meg az emberek elszántsága, akarata, nem lehet megmondani.

Volt már szupersportkocsi-fejlesztés keleti blokkos szomszédságunkban is, a cseh Tatra MTX jut eszembe. Bódis úr szerint az egy "elbaszott konstrukció", ami inkább olyasmikhez hasonlítható, mint a Marcos, vagy a Pagani, amik nem versenyautónak készültek. A Koenigsegg már inkább jó analógia, de azt sem elsősorban versenyekre tervezték. A Brokernetet meg igen. Gyengébb, mint ezek a híres kis manufakturális autók, de nem is a teljesítmény a lényeg nála, hanem a köridő. A versenyeredmények egyelőre igazolni látszanak a fentieket.

– A legtöbb hozzánk hasonló konstruktőr ott követi el a hibát, hogy innen vesz egy alkatrészt, onnan vesz egy alkatrészt, végül semmi sem stimmel semmihez, káosz, anarchia és végül kudarc. A Silver Sting tisztán Porschéra épül, nem kosárból kiszedett alkatrészekből áll, nem is volt eddig semmilyen gondunk vele. Hosszú távon ez a legkifizetődőbb.

Piaci érdeklődés is van már az autóra. Az olasz Adria pálya tulajdonosai megkeresték Bódis urat, hogy ugyan gyártana már le nekik párat az olasz bajnoksághoz. A kocsikba Alfa-motor és Alfa-futómű kerülne, az olaszok egyelőre négy vázat-karosszériát rendeltek. A technológia, a szerszámok megvannak, a rendelés befutott, már csak az első előleg átutalásán múlik, és indulhat a gyártás. A még nagyobb volumenű termelésre már önként jelentkező üzleti befektetők is akadtak, a gőzhenger indulásra készen fújtat a Jerney utcában.

– Ezt nagyon úgy mondod, mintha közel lenne a szériagyártás. Látszik már, hogy hány éven belül készülhet el az első utcai szériamodell?
– Utcai nem érdekel. Egy van itt, a zöld, az volt az első darab, abból lesz egy utcai változat, de több nemigen lesz. Bőrülés, klíma, elektromos ablak, nem érdekel. Valószínűleg nem fogok eladni utcai autót egyet se, mi ezt versenyautónak gyártottuk, legfeljebb reklámcéllal lesz pár utcai.
– Ha mégis lenne szériamodell, hova áraznád? Mondjuk a Boxster alá, fölé?
– A Boxster 65 ezer euró. Azért ne tévesszük össze, ez egy más kategória.
– Ilyen kis sorozatú gyártásban hány munkaóra alatt készül el egy autó?
– Ezt még a Porsche se tudja, pedig ott dolgozik 300 ember. Nem lehet megmondani, mindig vannak bukkanók.
– Mégis, ez a négy olasz autó mennyi idő alatt lehet kész?
– A beszállítókon is múlik, nem itt esztergáljuk az alkatrészeket, nem itt kenjük a nedves laminátumot, de három hónapnál biztos kevesebb időt vesz igénybe.

És végül jöjjön a név, az autót tényleg így hívják: Brokernet. Szerintem borzasztó, Bódis úr először nem is érti, mi bajom vele, azt mondja, de hát ez jó, például a Rollsnál is volt Silver Shadow, ez meg Silver Sting. Jaj, mondom, nem az a baj, a Sting tényleg találó, de hát ez a Brokernet, milyen márkanév már? Bódis úr szerint semmivel sem rosszabb, mint a Honda, a Rolls-Royce vagy épp a Porsche. Mondom: de hát ezek nevek, nem szponzorcégek, akkor miért nem Bódis Silver Sting legalább? "Jaj, nem, én nem magamat reklámozom, hanem a Brokernetet."

Jó választás a Brokernet név?

– Ezt sokan összetévesztik: ha valami valaminek a neve, akkor az annak a terméknek a neve, és a cégnek a neve.
– Na jó, de nálunk nem volt autógyártás sokáig, most pedig jön egy új sportautó, és Brokernetnek keresztelik? Ha lesz megint egy autótok, az is Brokernet típusnévvel fut majd?
– Persze, az is Brokernet lesz. Ha pedig más színben jelenik meg, lesz ilyen, hogy Ha lesz kék, akkor Blue Sting, ha arany, akkor Gold Sting (a Sting egyébként fullánkot jelent). De a Brokernet, az a neve. Jó hangzású, nekem semmi bajom a nevével. Az autó az én tulajdonom, hogy a Brokernet nevet kapta, az egy üzleti megállapodás.

És még percekig vitáztunk, de nem jutottunk közös nevezőre. A lényegre vonatkozó bunkó kérdésemre (mennyi volt?) természetesen az obligát választ kapom: üzleti titok. Ez van: Csonka, Rába, Csepel, Pannónia után 2006-ban Brokernet. Ha elkészül majd az utcai változat, ez lesz a forgalmiban is. Brrr.

Az oldalról ajánljuk

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

2 órája
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Neked ajánlott