A magyar autó tényleg létezik! Jó, nem sokkal magyarabb, mint egy Audi TT, de megnéztük, lefotóztuk, és beszélgettünk a boldog apával, Bódis Kálmánnal.
XIV. kerület, Jerney utca, panelépület, földszintjén utcára nyíló garázsajtók. Bent áll, fekszik vagy lóg a levegőben számtalan többé-kevésbé szétszedett Porsche, no meg a Silver Sting. Sajnos utóbbi sincs egyben. Minden mozdítható kasztnielemet leszedtek róla, ott vannak körülötte a padlón, olyan az egész, mintha legóemberkeként nézném, hogyan épül körülöttem az autó. Modellépítés 1:1 méretarányban.
A zöld
Az ezüstszínű autó mellett áll a műhelyben egy zöld, félig se kész másik példány is, később kiderül, hogy valójában ez volt az első, a prototípus, az ülések mögött még egy korábbi kísérlet, a Honda NSX motorja lapul. A dolgok jelen állása szerint ebből utcai autó készül majd, rendszámmal, forgalmival.
Valószínűleg nem magyar forgalmival, a bürokratikus, értetlen hazai hatóságokkal vívandó szélmalomharc helyett a kocsi alighanem Németországban vizsgázik, ahol ha egy jármű, legyen trike vagy quad, alkalmas a közúti közlekedésre, közlekedhet is. Úgy látszik, nekünk az EU-tagság előnyeiből már tényleg csak a személyis határátkelés jut.
Állítólag sokan vinnék már kiállításra az autót. Az első civil Brokernet január tizedikén, egy bécsi rendezvényen állhat majd ki a közönség elé. Nem lesz olyan erős, mint a Silver Sting, Bódis Kálmán szerint bőven elég utcára úgy 250 lóerő, a zöld gép 2,7 literes Porsche-motort kap majd.
Szólok a sertepertélő szakiknak, mondják, hogy mindjárt jön a Kálmán, addig felveszem a kilátástalan harcot a teremgarázs félhomályával, és fotózgatok. Úristen, egy perccel a megérkezésem után már fényképeket csinálok a 72 éve első magyar autóként bemutatott műtárgy belső szerveiről, csak úgy, az utcáról beesve, furcsa érzés ez egy autóbuzinak. És megjön a Kálmán, nyakában két telefonnal, csörögnek is szüntelen, felmegyünk a galériára beszélgetni.
Bódis Kálmán, a Silver Sting ötletgazdája, építője, tulajdonosa Németországban él, időnként egy bonyolultabb mondat megszerkesztésekor pár pillanatig érezhetően küzd néha a magyarral, olyanokat is mond, hogy Kofferraum meg Bremse.
– '82 augusztusában kezdtem a versenyzést, pályaversenyeken, a német bajnokságban mentem. Akkor nagyon nagy szám volt a Forma Ford 2000, itt ment a - és most sok név, több későbbi F1-pilóta neve jön, akik nekem nincsenek meg, de a Frentzent felismerem -, összesen, nem egy időben persze, vagy harminc Forma–1-es versenyzővel mentem.
– Milyen finanszírozásban versenyeztél?
– Mindent saját magam finanszíroztam. Volt egy kis autójavító
műhelyem, abból éltem, abból versenyeztem. És most a magyar
bajnokságban megyek. Hát, a magyar bajnokság, erről az a véleményem,
hogy banánszervezés, olyan, mint egy banánköztársaság. Nevetséges,
mondom ezt annak ellenére, hogy vezetem a bajnokságot Porschéval. A
Silver Stinggel már indultam két futamon. Pécsett egyik nap a
Porschéval nyertem, másik nap a Silver Stinggel nyertem. Budapesten
Bartha Attila kétszer második lett az autóval a DTM-Mercedes mögött,
ami 930 kiló, a Silver Sting pedig 1130 kiló. Csak ez tudta megverni,
de néha olyan is volt, hogy ment a DTM Mercedes előtt.
– Mennyire magyar a Silver Sting?
– Az autó annyira magyar, hogy itt készült, ebben a műhelyben.
Mindene. Motor, futómű, az Porsche, a többi, amit látsz, az itten,
Magyarországon készült. A beszállítók is magyarok.
Magyar autók
Bódis úr szerint a Silver Sting Csonka János kreációi óta az első igazi magyar autó. Azért ez persze nem teljesen így van, gondoljunk csak a Pulira! Kedves Olvasó, ha érdeklődik a magyar autógyártás történelme iránt, olvasgasson Totalcart! Kattintson bátran az első autók , az első gyárak , újabb kori autóink , vagy a MÁG történetét feldolgozó anyagainkra!
A Silver Sting váza az alumíniummonocoque-ból, azaz központi kabinból, illetve rozsdamentes acélcsövekből készült első és hátsó segédvázakból és újra csak alu alsó segédkeretekből áll össze. A karosszérialemeket szénszálas és üvegszálas műnyag kompozitból készítették. A tömeg-teljesítmény aránya impozáns, két és fél kilót cipel egy-egy ló.
A futómű egy az egyben a GT3-as Porsche 911 futóműve, ugyanaz, amivel a szuperkupás Porschék is versenyeznek. A motor szintén innen származik, 437 lóerős Bár szériamotor, az új test megkívánt néhány módosítást. Ottjártamkor épp a váltót buherálták, a hajtóműolaj nagyon melegszik, hőmérséklete a150-160 fokot is eléri néha, ezért egy kis kiegészítő víz-olaj hűtőt applikálnak az oldalára.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
