Irigylem a hedonista ötveneseket

2009.04.02. 02:18 Módosítva: 2009.04.03. 14:11

Ezek az utak mindennél jobbak. Még a Monte-Carlo Rali legendás gyorsasági szakaszainál is. A spanyol tengerparti város, Alicante felett elterülő hegyek szerpentinjeinek minden egyes tükörsima kilométerén vagy 100 métert liftezik az út, okoz némi meglepetést pár beláthatatlan bukkanó, jön szembe vagy két tucat kanyar, süt a nap, ideális húsz fok van, és káprázatos a kilátás. Ha lehetne három őrült kívánságom, az egyik biztosan az volna, hogy minden reggel ilyen úton járhassak dolgozni.

Igen, ilyen úton, ugyanígy, szinte tökéletesen forgalomtól mentesen. Viszont abban már nem vagyok teljesen biztos, hogy minden reggel az új BMW Z4-essel szeretnék menni, mert ugyan parádés itt, de vannak még jobb alternatívák. Például egy motor, de az mellékvágány. Vagy egy Porsche Boxster S, de ne szaladjunk ennyire előre.

A hathengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses, három hengerenként egy-egy kis nyomású turbóval rendelkező BMW motor gombnyomásra kel életre, az utasteret betöltő dobhártya-masszírozó basszus kíséreltében. Az akusztikai élményt egyébként végig a sportos dörmögésre hangolt kipufogó uralja, csak ritkán tud a turbók süvítése és a motor hangja az utasok fülébe férkőzni. Az adatok is imponálóak: a 306 lóerő mellett 400 Nm nyomatékot villant a gép, ráadásul 1300-tól 5000-es fordulatig egyfolytában.

Ebből a kormány mögött csak azt érezni, hogy a motor kifogyhatatlan lelkesedéssel tol, könnyedén repíti a karosszériát a horizont felé. A motor és a dupla kuplungos váltó elektronikájába írt rajtprogram használatával 5,1 másodperc alatt gyorsul százra a Z4. Ehhez a váltó karját balra, a sport mód és a manuális kapcsolás síkjába kell húzni, a mellette lévő M mód gombbal pedig a Normal, a Sport és a Sport+ állásokból az utóbbiba kell kapcsolni. Ez a lengéscsillapító hangolását a legfeszesebbre, a kormányzás rásegítését a legcsekélyebbre és a gázpedál érzékenységét a leginkább kihegyezettre váltja, valamint teljesen kikapcsolja a menetstabilizáló rendszert. Ezek után már csak bal lábbal a féket kell megtartani, míg jobbal a gázt padlóig tiporni: a fordulatszámmérő felugrik a 4000-es osztásra, és felvillan a központi LCD kijelzőn egy kockás zászló piktorgramja, ami jelzi, hogy éles a rajtprogram.

Már csak a féket kell elengedni, és indulhat a rock and roll. A Z4 végsebességét 250 km/órában korlátozza a BMW, és mindehhez 9 literes átlagfogyasztást ígér, de hogy a két adat együtt képtelenség, az biztos. A tesztkörön inkább fogyasztott 15, mint 10 liter körül a Z4. De nem is kíméltük. Az üzemmódkapcsoló Normal állásában a 19-es felnik és az ultraperes gumik ellenére megdöbbentően kényelmesen rugózik a Z4, de ilyenkor azért nagyon alulcsillapított a futómű. A középső, Sport állásban egy ismeretlen hegyi szerpentin megtámadásához már elég feszesre vált a Z4. Ilyenkor a menetstabilizáló hagyja ugyan megcsúszni a kerekeket, de védőernyő gyanánt azért ellenőrzi a történéseket, és végszükség esetén be is avatkozik.

A Z4 Sport módban piszok élvezetes partner. Az elődhöz képest gyorsabb áttételűre vett, de még mindig elektromos rásegítésű kormányzás közvetlenül reagál a legkisebb mozdulatokra is, a kocsi enyhe alulkormányzottságát gázelvétellel könnyű megölni. Aki pedig lassabban esik be a kanyarba, de a közepén durván megrúgja a jobb oldali pedált, diszkrét farolásra is ráveheti a Z4-est. A kocsi maximális tudásának 8/10-éig csodás, harmonikus, nagyon megy és jól lassul, még a fék is pontosan adagolható. Viszont ha teljesen a határig hajszoljuk, kicsit összezavarodik.

Nem érkezik elég visszajelzés a kormányra, a sokadik vad lassítás után nyúlóssá válik és veszít a hatásfokából a fékrendszer, és a csúszkálva vett kanyarokban már beleköp a levesbe az 1,6 tonna is. A motor és a váltó még ilyenkor is csodás, bár utóbbi kezelését jelentősen nehezíti, hogy a kormányra tett fülek fura logika szerint működnek. Magától értetődő akkor lenne a rendszer, ha vissza a bal fület, fel pedig a jobbat meghúzva kapcsolna (így működik a BMW M3 SMG váltója is például), de nem ez a helyzet. Mindkét kapcsolót lehet húzni és tolni is, húzva fel, tolva pedig vissza kapcsol a DCT váltó. Szerencsére a középkonzolon lévő karral már úgy lehet váltogatni, mint egy igazi szekvenciális versenyváltóval: hátrafelé húzva fel, előrefelé pedig vissza.

Az igazán határon autózás hiányosságai miatt a BMW Z4-re fanyalogni kimeríti a szőrszálhasogatás minősített esetét, különösen hogy ettől a célcsoport még imádni fogja. A tágasabb, pazar anyagokkal berendezett utastérben hosszú távon is kellemes üldögélni, 185 centi feletti utasok nyitott tetőnél végre nem lógnak ki a kocsiból. Csukott tetővel, autópálya-tempónál a szélzaj ugyan hallható, de korántsem olyan hangerővel, mint a vászontetős vetélytársaknál. A navigáció parádés, a klíma huzatmentes és hatékony, a rugózás csak repülő szőnyeghez hasonlítható. Még a csomagtartó is könnyen kezelhető és elég tágas, csukott tetővel 310 liter, de lenyitva is marad 180. Két golfzsák vagy a feláras sízsákon keresztül két pár léc is beférhet a kocsiba – ha esetleg ez valakit érdekel.

Picit puhább, picit gumiba ágyazott lett a BMW Z4 vezetési élménye, de azért az alapok még mindig stimmelnek. Végtelen hosszú motorháztető terül el az utasok előtt, akik pont a hátsó tengely felett, mégis nagyon alacsonyan ülnek. A pilóta pedig a jelentősen megnőtt méretek ellenére továbbra is nagyon kompaktnak érzi a bajor roadstert. Mindezt 11,5 millió forintos indulóárral kínálja a BMW, az sDrive35i-ért pedig legalább 15 milliót kell letenni az asztalra. De ez a hedonista ötveneseket ritkán szokta zavarba hozni.

A Porsche Boxster S gyorsabb, precízebb autó, a határon egyértelműen jobb vezetni; az előző Z4 M változata pedig nyersebb, könnyebb és sokkal játékosabb, de aki ezeket a különbségeket zavarónak érzi, annak célszerszámban, versenypályán a helye. A fejlesztéskor megcélzott Mercedes SLK-nál izgalmasabb és gyorsabb az új BMW, a Z4 célcsoportjába tartozók, a „szívükben fiatal, hedonista ötvenesek” pedig biztosan örülni fognak a nagyobb kényelemnek, az egyszerűbb mindennapi használhatóságnak és a hathengeres motor fölényes erejének. Én pedig kicsit irigylem majd őket.

Az oldalról ajánljuk

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

54 perce
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04