Németnek kéne lenni

2005.06.22. 07:29

Adatlap BMW 1 120d - 2004

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 163 LE @ 4000 rpm
  • 340 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 7 435 000 Ft

Nem a stratégiánk változik, a világ alakul át körülöttünk. Ezért lett szükség az 1-es BMW-re - magyarázták a legkisebb BMW megjelenésekor. Kár filozofálni, ezt egyszerűbben is meg lehetett volna fogalmazni: elkészült az első vegytiszta yuppie-BMW.


Járt valaki mostanában Frankfurtban vagy Berlinben? Ha nem, segítek. E városok irodanegyede olyan, mintha Mézga Aladár Köbükije küldte volna vissza hozzánk az atom-ókorba. A hatalmas üvegtáblákkal burkolt felhőkarcolókról vakítóan tükröződik a napfény, a penthouse-ok felett tíz másodpercenként Boeingek süvöltenek, és az üvegliftek úgy surrannak fel-alá, mintha repülő akváriumok lennének. Csak éppen nem halak köröznek bennük, hanem metroszexuális (ez nem irányultság, hanem életmód) Armani-srácok és Cosmo-lányok, sikkes kis notebook-táskával, wellness szalonban puhított arcbőrrel, trendi biznisz-ruhában, vagyont érő napszemüveggel.

Ők azok, akik átlagon felüli jövedelmük és szabadidejük jelentős részét - értelmesebb cél híján - megjelenésükre fordítják. Anyagilag sikeresek és függetlenek, konditerembe és szoláriumba járnak, csak márkás holmikat vesznek, lakóhelyük a világ valamely metropolisza, innen az új keletű elnevezés is. Napközben, a számítógép előtt ülve fürge, divatos, és irigylésre méltó autóra vágynak, amivel kigurulhatnak a mélygarázsból és biztonságban elautózhatnak az első yuppie-bárig.


Most megkapták, amire sóvárogtak, és a BMW tudja, hogyan kell még kívánatosabbá tenni a portékát. Az 1-esről készült honlapról PDA-ra (tenyérnyi méretű elektronikus számítógép) tölthetők le a kocsi műszaki adatai, és a weboldal egyik legfontosabb menüpontja, hogy a legújabb mobiltelefonok közül melyik kompatibilis a kocsi bluetooth rendszerével. Innen csak egy ugrás az a másik internetes oldal , ahol az 1-es iránt érdeklődők karrier, öltözködési és wellnesstippeket kapnak, és ahonnan csengőhang, játék és járműkonfigurátor tölthető le multimédiás telefonra vagy PDA-ra.


Igazi Bangle dizájn: sehol egy sík felület, még a küszöb vonala is erősen ívelt

De még ez sem elég. A Sonyval közösen szimulátorhoz használható játékot fejlesztettek, mely a BMW kereskedőktől ingyen igényelhető, és otthon, a saját számítógépre töltve - ha csak virtuálisan is - kipróbálható vele az autó.
Szép, új világ.

Szóval itt áll előttünk a Bangle-dizájn tipikus jegyeit, a hullámzó vonalakat és felületeket váltogató 1-es, melynek még a küszöbe is ívelt, csoda, hogy az ablaktörlő lapátok egyenesek maradtak.
És tetszik.


Pedig, hogy utáltam ezt a dizájnt, amikor megjelent az új hetes, aztán azt is megkedveltem. A hatost meg egyenesen imádom, és a Z4-est sem taszítanám ki a garázsomból. Annyit mondok: csúnya lányok, ne csüggedjetek, van remény! Bizony meg lehet kedvelni idővel egy eleinte csak borsódzást kiváltó külsőt, bármily furcsa, még vágyni is lehet rá. Az autóbuzzancsokat persze sokkal jobban izgatja, hogy az alsó középkategóriában ez az egyetlen autó, melynek motorja a hátsó kerekeket hajtja.

Nézzék meg a világ leggyorsabb állatait -ajánlották a tavalyi bemutatón a BMW-sek, miközben egy véletlenül kiakasztott gepárdképre mutattak azt magyarázva, hogy ezeknek a ragadozóknak is a hátsó lába az erősebb. A természetből vett példával valamennyire igazuk is van. A hátsókerék-hajtású autó - különösen, ha nagy teljesítményű - száraz úton jobban tud elrugaszkodni, mint a fronthajtású, arról nem is beszélve, hogy a kormánykereket sem cibálják a hajtott tengelyen elszabaduló erők.


A hátsókerék-hajtás persze magában hordozza a driftelés mézédes ígéretét is. A vágy nem nagyon teljesül be, mert az 1-es fenekét keresztbe állítani csaknem lehetetlen. Hátsókerék-hajtás ide vagy oda, az 1-es szinte úgy viselkedik, mintha Focus vagy Golf lenne. Semlegessége túl gyors kanyarban biztonságos alulkormányzottságba megy át, farcsóválásra csak nagy nehezen, kikapcsolt DSC-vel lehet rávenni. Mivel a BMW piackutatásai szerint a jövendő vásárlók háromnegyedének korábban más márkájú (vélhetően fronthajtású) autója volt, a cél nyilvánvaló: a hátsókerék-hajtás ne meglepetéseket, hanem örömet okozzon.


Elöl 205/50 R 17, hátul 225/45 R17 méretű gumik - ez nem Magyarországra való

Okoz is örömet, mert a hajtási befolyásoktól megszabadított kormányzás olyan pontos, mint egy mikrochipgyártó gép robotkarja, a bódé alig dől, az autó hajszálpontosan oda megy, ahová irányítják. Vezethetőség szempontjából ebben a kategóriában nincs ellenfele az egyesnek, még a nemrégiben tesztelt Golf GTI-t is veri, mint szódás a lovát.

Sajnos a tesztautón a széria 195/55 R 16 gumik helyett a legdrágább kerékszett, az elöl 205/50 R 17, hátul 225/45 R17 méretű gumikból álló combo díszelgett, ami egy dinamikai csomag (sportfutómű, sportülések, sportkormány, stb.) része. Ezért azonban nagy árat kell fizetni. A szó szoros, és átvitt értelemben is. A csomag ugyanis több mint félmillió forintba kerül, de nem ez a nagyobbik baj. Hanem az, hogy a nyomorúságos hazai utakon szinte élvezhetetlenné teszi az autót.


A vezető munkahelye
- a legjobb hely az autóban

Így a negyvenhez közeledve, egy terhes nővel a jobb első ülésen nem az számított, hogy a sportcsomagtól még egy picit pontosabb lett a kormányzás és jobb az úttartás, hanem hogy ilyen rossz utakon ez a kocsi egyszerűen csak ráz. Annyira, hogy jövendő gyermekem nyolc hónapos terhes édesanyja simán végigszinkronizálhatott volna egy xxx-es Kovi videót a Szentendrei úton. Uohhh, oahh, áááá - miközben én a kormányt markoltam erősen, nehogy a nyomvályúk kirángassák a kezemből. A szűk sportüléseket is szívesen visszacseréltem volna szériára, méghozzá az elektromosan állítható változatra.

A mechanikus állítással ugyanis túl durvák a háttámla állíthatóságának fokozatai, ráadásul az ülőlap magasságát csak a kormányba kapaszkodva, fenékfelemeléssel lehet állítani - nem túl elegáns dolog egy BMW-től, mondhatom.

Az oldalról ajánljuk

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

6 órája
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07