A kamionos személyautója

Panasz csak a második üléssor elérhetőségét érheti, hátul bezzeg akkora kapunyílás tátong nyitott csomagtér-ajtóval, hogy egy rövidlátó Maruti-tulajdonos képes lenne betolatni rajta.
A belső térben várakozáson felüli komfortot találunk. Kemény párnázatú ülések, mindenhol bőséges fej- és elöl jó lábtér. Hátul már nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiába a homorú első üléstámla, a 180 felettiek több kísérletet tesznek lábaik elrendezésére.
A hátsó, szintén hárompontos biztonsági övek csatjai belesüllyeszthetők a padba. De nem annyira, hogy amikor kifacsart lábbal próbáltam kikászálódni, ne ordítsak fel a fájdalomtól; akkorát döfött a medencecsontomba. Ekkor kellett magamban bocsánatot kérni attól a tervezőtől, akinek ötlete nyomán a támla szövetébe applikált nyelvre lehet kattintani a Nevadámon a használaton kívül alattomosan támadó bizgentyűt. Korábban azt hittem, ezzel az üléskárpitozó-iparági befektetéseit próbálta jövedelmezőbbé tenni; azóta könnyes szemmel nevezem a Legnagyobb Filantrópnak.
Három további kellemetlenség említésével akarom megvetni a szép barátság alapjait a viszolygókkal, illetve ellenségeket szerezni a pártolók táborából: a fűtőventilátor hangos; a nappali szobányi légköbmétert a lassan melegedő víz miatt a mínuszokban fél óra alatt lehelhető be (gondolom, ugyanez fordítva igaz a pokoli melegben). A próbahét első késő délutánján pedig rémülten észleltem a korosodás súlyos tünetét, a szürkehályogot - pedig csak a furcsa színekre festett műszerfal elégtelen kivilágítása tüntette el a félhomályban a kilométeróra és a fordulatszámmérő skáláját.
A tesztben szereplő autó 22 hónapos korára kb. 52 ezer kilométert tett meg. Eddigi gazdája mindennap használta munkába jövet és menet, hétvégén pedig sűrű rokonlátogatások adtak számára programot. Nyáron Olaszországban, télen az osztrák síterepekre kalandozott. Természetesen elvárható tőle, de azért említsük meg, hogy saját kezdeményezéséből még nem kívánkozott szerelőhöz. 1500 kilométer után járt az első (ingyenes) kötelező szervizen, valamint húszezrenként (!) olaj- és egyéb csere okán szintén tette tiszteletét a műhelyben - ez a gyártó elvárása a két éves garanciához.
Egy váratlan tereptárgy felsértette az olajteknőjét, de ezt rójuk fel a figyelmetlen sofőrnek. Tehát a karbantartása eddig nem került sokba, bár az alumínium dekli 75 ezres ára kissé borsos volt. Remélem, ez csak a minden bizonnyal speciális ötvözetnek köszönhető, és a többi alkatrész árazása nem korbácsol indulatokat.
A műszakilag strapabírónak tűnő autón kisebb esztétikai hibák láttatják, hogy nem most került ki a szalonból. Bosszantó, hogy nem a hipermarketek parkolóiban nap mint nap beszerezhető külső horzsolásokban mutatkozik mindez, hanem a foszló fejtámlán, vagy a pergő festékű belső ajtókapaszkodókon. A kopogós műanyagok ebben a kategóriában megbocsáthatók, nem is foglalkoztatna a kérdés, ha az igen jó CD-rádió hangosabb hallgatására nem éreznének késztetést alacsony frekvenciájú rezgések kibocsátására.
Diszkrét rezonanciák hitetik el a külső szemlélőben, hogy a polgárinak tűnő autóban akkora mélyláda trónol, amit némely, a biztonságára különösen ügyelő országban tömegpusztító fegyverként ismernének el. Azért ne legyek igazságtalan, ezt a hatást a kézilabda-mérkőzést vesztes állásból közvetítő Radnóti László elcsukló rebegése miatt feltekert hangerővel elindított könnyűzenei lemez váltotta ki (a meccs végül x lett).
Újautó-tesztjeink között található egy értekezés egy azonos lökettérfogatú Berlingóról. A szerző felemeli szavát a gyengécskének bizonyult motor ellenében. Érdekes, számomra kellemes meglepetést jelentett a 110 lóerős blokk viselkedése. Igen, valóban pörgetni kell (a 147 Nm-es nyomatékcsúcs négyezernél toppan be), de ekkor kimondottan élénken mozgatja a nagydarab, ám nem túl nehéz kasztnit. Gondolom, az első tesztjármű még nem volt teljesen bejáratva. További magyarázat lehet, hogy az eddigi használó - kissé sportos stílusát ismerve - nem hagyta elkormozódni a kipufogót és lerakódni az üzemanyag-ellátórendszert.
Elképzelhető, hogy volt kollégám az alig elfojtott versenyszelleméből fakadt legfőbb problémája. Bár nem naiv, ezért óvatosan kezeli a gyári fogyasztási adatokat (városban 9,5, országúton 6,2, így is, úgy is 7,4 l/100 km - ezeket valószínűleg vákuumban mérik), mégis sokallta a vegyes használatban is bő kilenc litert. Jó, nem tötymörgött 80-90-nel az országutakon-autópályákon, de egyetlen egyszer (tartós hátszeles szakaszon) sikerült 8,8-ra szorítani az átlagértéket. Budapesten belül pedig könnyedén lecsúszik egy tízes.
Én ezt nem rónám fel a Berlingónak, sokkal kedvezőbb légellenállási tényezőjű egyhatos személyautók is fogyasztanak ennyit. Azóta átült egy 190D Mercibe - azzal már érdemes lesz takarékossági csúcsok megdöntésére pályázni. Egyébként a benzineseken kívül kétféle dízelmotorral szerelik a Multispace-t. Az 1,9-es 71 lóerejével ugyanolyan halovány lehet, mint az 1,4-es benzines nyolcszelepes (75 LE), így érdemes rászánni azt a 10 százaléknyi különbséget egy HDi-re.
Mondvacsinált (?) gondok
Az exgazdi három további problémát említett: az elektronikus gázpedál állítólagos késlekedését, a néha recsegő váltót és a legenyhébb csúszós emelkedőktől visszahőkölő viselkedést. Az elsőről észre sem vettem volna, ha nem mondják, hogy nem közönséges bowden ráncigálja a fojtószelepet; a másodikra azt mondom, hogy a kb. 70 centis függőleges váltórúd hosszához képest rövid úton és pontosan jár; a harmadik aggályt alaposan teszteltem egy behavazott rámpán, de semmi, úgy ment föl, mintha csörlő húzná. Persze a körülményeket (utóbbinál: 5 személy, csurig a csomagtartó, 20%-os emelkedő, 25 centi hó) nem tudtam szimulálni, ezért várjuk mások megerősítését vagy cáfolatát.
Lakott területen belül tehát nem kell attól félnünk, hogy a külső sávba, a túlterhelt járműszerelvények közé kényszerülnénk, de mi újság a nagyobb dinamikát kívánó autópályás használattal? Nos, a megengedett sebességhatárig itt sem fogunk szégyent vallani. Ésszerűen, 4 ezerig kihúzatva megmutathatjuk a pimasz kisautósoknak, hogy jobban járnak a szélárnyékunkban. Igaz, türelmetlenség fog el, ha tudom, hogy még hosszú út áll előttem, de ebben az esetben is beérném a százharminccal. Efölött a légörvények bősz hangon tudatják: ez egy haszonjármű teste; az egyébként is markáns motorzaj pedig kimondottan tolakodó. Pedig a fordulatszámmérő 3600 körül jár, igen távol piros tartománytól.
Bevallom, nem közelítettem őszinte rajongással ehhez a laklihoz. Korábbi berlingós tapasztalatom egy 8 év körüli, 1,9 D-n (amivel meg akartam mutatni egy kamionosnak, hogy neki a külső sávban a helye, majd ő gúnyos kürtszóval faképnél hagyott az M7-esen) elhitették velem, hogy csak lomhaságra és korlátozott kényelemre számíthatok tőle. Tévedtem, mert fürge, fordulékony, jól fekszi az utat, belül komfortos - jó kompromisszum azok számára, akik a haszonjárművet és személyautót egyben is el tudják képzelni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
