A kamionos személyautója
Ha nehéz tehergépjármű vezetésével keresném a kenyerem, Berlingót vennék a civil útjaimra. Akkor nem beülnék a személykocsiba, hanem felmásznék a vezetőülésbe; a pedálokat nem valahol elöl keresném, hiszen itt vannak a függőlegesen elhelyezkedő alsó lábszáram alatt.

Jólesően konstatálnám, hogy a fejem fölötti tágas térben polcok és rekeszek várják a hosszú utakon nélkülözhetetlen tárgyaimat: kedvenc country-cédéimet, autós atlaszomat, a vámolás gyorsításához indokolt cigarettás kartont, hogy a baseball-sapkáról és (ezt meg ne tudja az asszony) az óvszeres dobozról ne is szóljak.
Tekintetemet szabadon futtatnám végig a környezeten. A hatalmas és meredek szélvédőről megállapítanám, hogy a legkevésbé sem korlátozza a kilátást. A sebességkorlátozó automatika értékéhez szokott érzékszerveimet jóindulatúan figyelmeztetné a szél- és motorzaj, illetve az elsuhanó táj kellemetlen felgyorsulása, hogy ez már nem a nekem való tempó-tartomány. És nem kellene lemondanom a közúti haladás hasznos voltáról, ugyanis annyi ingóságot nyelne el a személyautóm, hogy órákba telne ki- és bepakolni. A fenébe, egy kisebb targoncával könnyebben menne - vajon abból is árulnak háztáji méretűt?
Kikövetelt kompromisszum
Nálunk az autóvásárlás praktikuma messze a kedv diktálta választás előtt jár. A termelőkapacitások hatékonyabbá tételében érdekelt kisteherautó-gyártók remekül ráéreztek a kelet-európai kisvállalkozó (vegyesboltos, villanyszerelő, kisbútor-asztalos stb.) kényszerhelyzetére: vagy új személyautót vesz, vagy furgont - a kettő együtt ritkán megy. Vagyis dehogynem, nézzünk csak körül útjainkon, majdnem ritkább már a hagyományos autóforma. Egyterű-egyterű hátán, púpos kombik, második-harmadik üléssorral felszerelt áruszállítók, muszáj- limuzinok: funkcionális mind. Kapok majd ezért is hideget-meleget, de hol másutt lehetett volna ilyen elfajzott, széle-hossza egy négykerekűvel telehinteni a piacot, mint a Wagon R+? Hogy egy aktív antiszuzukista ismerősöm gondolatait idézzem: befér a família, meg pár karton konzerv, és irány Jesolo - alsó-közép átlagszínvonal, 72 hónapos részletre... (a szerkesztőség természetesen nem kíván ezzel a különösen reakciós véleménnyel azonosulni).
Igen, a Berlingo Multispace személygépkocsi, de nem kell túl messze menni tőle, hogy furgont lássunk benne. A megszokotnál 40 centivel magasabb tetősík, hatalmas függőleges oldal- és hátfal, hátul tolóajtók, terjedelmes csomagtér: mind szükséges elem a kisteherautóknál. A pasztellszín külső azért elgondolkodtató, valahogy a fehér ugrik be automatikusan a vállalati beszerzőknek. Bent hatásosabb a mimikri. Világos drapp mennyezetburkolat napfénytetővel, vidám, színes betétek a műszerfalon és az öt ülésen, rengeteg fejtámla, dupla légzsákra figyelmeztető felirat, piperetükör a napellenzőben, CD-lejátszóval kombinált rádió, légkondicionáló pollenszűrővel, villanytükör (csak a jobb oldalon, haha), motoros ablakok - jogos elvárások az alsó-középkategóriában. Most próbáltam ki: gömbölyded elejével, ebben a világos türkiz színben, ezzel a felszereltséggel nem is olyan nehéz egy, az autókérdésben már-már finnyás hölggyel elfogadtatni e Citroënt. Tényleg csinosabb, mint egy Dobló vagy egy Kangoo.
Két-három eleven gyerkőccel elindulni a jó messze lakó nagyszülőkhöz a hasonló árban kapható "Golf"-kategóriájú személyautókkal szinte képtelenség. Csak a legszükségesebb szállítanivalók: babakocsi a kisebbeknek; rollerek vagy biciklik a nagyobbaknak; XXL-es hűtőtáska az útmenti terülj-asztalkámhoz; bőséges váltóruházat a mindenhonnan fenyegetően támadó piszokfoltok miatt. Esetünkben viszont a hét közbeni áruszállítás után visszahajtható a helyére a hátsó pad - máris ötszemélyes buszlimuzinban ülünk.
Az említetteket könnyedén elnyeli a köbös csomagtartó. (Ami akkora, hogy a fotók készítése közben - bár hosszasan gondolkodtam, mi maradt ki - nem jutott az eszembe, hogy a hátsó ülést összehajtva is lehetne kattintani egyet.) Haszonjárműves méretei révén a hosszú együttlétet nehezen viselő csemetéket biztosan nem zavarják majd a máshol összekoccanó térdek és vállak. Jó nagyot kell nyújtózkodniuk a biztonsági öv ölelésében, ha unaloműzés gyanánt hajba akarnak kapni. Egyedül a tettleg fegyelmezés megy nehezen: bár szabadon lendítheti, igen hosszú felső végtag kell a szülőnek.
MODUTOP panorámatető tárolórekeszekkel
A Berlingo Multispace egyik fontos marketingeleme a külső tetőtartóból, öt (nem nyitható) ablakocskából, belül négy fedeles csomagtartóból, egy T-alakú polcból és egy hátsó ventillátorból álló tetőrendszer. Figyelmességből néhány lámpát és 12 voltos csatlakozóaljzatot is elhelyeztek.A külső csomagtartó-sín némi szereléssel hossz- vagy keresztirányú lehet. 70 kilós terhelhetősége bőven elég mondjuk 5 pár síléc és síbakancs nyom nélküli eltüntetésére egy öblös tetőboxban.
Az ablakok tisztán dizájnelemek, mivel szellőztetésre nem alkalmasak, és a csillagos égbolton sem kocsiban ülve szokás elandalodni. Ráadásul általuk a nyári tűző nap könnyedén talál újabb felmelegíthető felületeket a belső térben - hátul nem is nagyon érezni a légkondicionáló hatását.
A zárható fakkok hasznosak, jó pár apróságot bele tudunk gyömöszölni. Telente nincs utálatosabb, mint amikor az ideiglenesen nélkülözhető sálak-sapkák-kesztyűk ott hemperegnek az utasok között, és a fészkelődés közben a sáros-nedves lábbelik közé zuhannak. Külön gratulálok a hat CD-t elnyelő középkonzolért az ötletgazdának.
A peremes polc szerepéről már nem tudnék egyértelmű dicshimnuszt zengeni. Nagyon lapos, nagyon tapadós tárgyakat mernék csak oda feltenni, félnék az erőteljesebb manővertől elegendő lendületet szerző, égből pottyant holmiktól.
A háromállású hátsó szellőztetőről első ránézésre azt gondoltam, valami ravaszul elrejtett levegőcsatornán keresztül télen meleg, nyáron a klímától hideg fuvallattal kényeztetik a hátsó padra jutó utasokat. Csalatkoznom kellett, egyszerűen az első ülések fölül szippantja el a kellemesebb hőmérsékletű levegőt.
Az ismertetett opció súlyára nem találtam adatot, de a felhasznált plasztikok minősége alapján érthető, miért nem említik külön. Bizony a fedeles rekeszek közül kettőnek már ripityára tört az azonos anyagból fröccsöntött zsanérja, és a finom nyiszogás is arra utal, hogy nem öntartó a szerkezet.
A tágas első nyílászárókat keskeny, a régi padlásfeljárók anyagtakarékos deszkaszárnyát felidéző szűk tolóajtók egészítik ki. Értetlenkedtem egy kicsit, vajon miért nem tették előrébb a B-oszlopot (amely miatt hátulról csak a különösen ruganyos végtagokkal rendelkezők vagy az apró termetűek tudnak első próbálkozásra kiszállni), aztán oldalról rátekintve észleltem, hogy csúnyán megbomlana a szép hármas tagolás. Persze tudom, első a karosszéria merevsége, csak utána jön a kényelem.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
