Duci Juci
Két tonna amerikai vas, csak úgy nyeli a benzint, fújja a füstöt, úszik az úton. Autórajongóknak álom, környezetvédőknek rémálom. Amerikai álom 1958-ból.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. Idén a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, erről majd mindenképp hírt adunk! Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!
Az amerikai autók nevezéktana rendkívül bonyolult, típusjelzések és évszámok összefüggéstelen gombolyaga. A Bel Air megjelölés 1950 és '52 között bukkant fel először a General Motors Chevrolet divíziójában: a Deluxe család kétajtós, keménytetős változatát nevezték így. A Chevrolet 1953-ban kezdte legnagyobb, legexkluzívabb autóit Bel Airnek hívni, ezt a modellt júniusban be is mutattuk a tévében. Az első Bel Air négyféle kasztnival, 108, illetve 115 lóerős, hathengeres motorokkal került forgalomba, opcionálisan két(!)sebességes automata váltóval.
1955-ben lezárult egy korszak, a Bel Air megjelenése nagyot változott. A karosszéria sziluettje inkább emlékeztet a háromdobozos autóformára, mint a hőskor nagy lámpás, különálló sárhányós klasszikus autóira. A Bel Airt már 162 lóerős, illetve némi felárért 180 lóerős V8-as motorral is kínálták. A karosszériaváltozatok száma hatra emelkedett: szedán négy vagy két ajtóval, keménytetős és ponyvás kabrió, kétajtós (Nomad) és négyajtós (Station wagon) kombi. A ponyvatetős kabrióban öt, a többi verzióban hat ülőhely volt.
Ekkortájt Amerikában még javában élt az évenkénti modellfrissítés szokása, ennek ellenére amicarrajongó legyen a talpán, aki az '55-ös, '56-os, '57-es Bel Aireket meg tudja különböztetni. De végre eljött 1958, az az év, amikor legyártották az első ikerfényszórós Bel Aireket, köztük a mi autónkat, ezt a lélegzetelállító, hatalmas és csudaszép szedánt.
Az '58-as modell szélesebb, hosszabb, nehezebb elődjénél. Ha megengednek egy kis érzelemnyilvánítást: én ezt a modellt szeretem leginkább a Bel Airek sorából. Már kellően autószerű ahhoz, hogy ne legyen múzeumi tárgy, de még nem ütötte fel a fejét rajta az a szögletesség, kockaszerűség, tepsiség, ami oly jellemző a '70-es, '80-as évek amerikai limuzinjaira.
Eltűntek a hátsó vezérsíkok, a vertikális lámpatestet két, egymás mellé helyezett kerek bura váltotta fel. A Bel Air változatos karosszériakínálata révén a Chevrolet lett a legkelendőbb autótípus Amerikában, második helyre taszítva a Fordot. Ebben az évben jelent meg a Chevy új csúcsmodellje, az Impala is, ami a "full size" Chevyk között a Bel Air luxusváltozatából önálló modellé fejlődve lassan kiszorította a Bel Airt a kínálatból; de ez másik történet.
A későbbi Bel Airek
1959-től az Impala állt a Chevy modellkínálatának csúcsán, a
Bel Air lett az eggyel olcsóbb, a Biscayne a legolcsóbb nagy
Chevy.
1966-tól, a Caprice megjelenésével a Bel Air státusza tovább
gyengült. '75-re, az utolsó gyártási évre olcsó, gyengén
felszerszámozott autóvá degradálódott, azoknak szólt, akik
igazi amerikai vasat akartak V8-as blokkal, de cseppet sem
törődtek a presztízzsel és az eleganciával.
Négy évvel ezelőtt a Bel Air név újra előkerült. A GM a 2002-es detroiti autószalonra készített egy koncepcióautót, természetesen V8-as motorral, formájában némi képzelőerővel fellelhetők az '53-as modell stílusjegyei. Belterében is az ősöket idézte kormányváltójával, nagy kilométerórájával, osztatlan első ülésével. Sorozatgyártásra nem került sor.
Gyönyörű. Még így is, gányul felújítva (nem jelenlegi tulaja csinálta), itt-ott rozsdásan, bent összevissza drótozva. Olyan korból, olyan földről származik, amikor és ahol autót gyártani egyszerre volt üzleti vállalkozás és egy nemzet önkifejező művészete. Giccsbe hajló mennyiségű króm, dekoráció, dombormű, l'art pour l'art ívek, díszlécek, kopoltyúk, betétek mindenfelé. Kívül könnyen azonosíthatjuk a kort meghatározó űrhajózási mánia stílusjegyeit: rakéták és szárnyak mindenütt. A két kis lámpa az ikerfényszóró alatt két fehér lángcsóva, a dupla hátsó lámpatestek meg vörösen fújják a tüzet.
A lendületet, a dinamikát hangsúlyozza tesztautónk kétszínű fényezése is, a B-oszlop hűlt helye mögött a hosszanti krómdíszléc kettéágazik, előretörő hegyet képez, ráerősít az autó orrának és farának előredőlésére. A kerékjáratok hátsó íve is elnyúltabb az elsőnél, az is fokozza az állva suhanás érzetét. Hátul már ennél a modellnél megfigyelhető a két beugró, krómszegélyes, kissé ívelt ék a lámpák körül, a kései Impalákon már csaknem összetalálkozott középen. Törzsfejlődés acélalapon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
