Szenvtelen szolgáló

2006.11.10. 08:08

Adatlap Toyota Avensis 2,0 D-4d - 2006

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 126 LE @ 3600 rpm
  • 300 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.6 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 5 905 000 Ft

Tényleg csak akkor ül bele az ember, ha múlhatatlanul szükséges. Hiába, a Toyota példásan környezetbarát gyártó, az új Avensis 6 litert fogyaszt gázolajból, de néha ránk fér egy kis izgalom a tömegközlekedéssel.

A tesztautó jó találmány. Beleülök, és oda megyek, ahová akarok. Hasznos szolgálatot tesz apró-cseprő ügyeim intézésekor, közben értő füllel-szemmel figyelem, hogy szép kerek leírás szülessen róla. Kivéve az Avensist. Az 500 km csak úgy jött össze, hogy előrehoztam néhány vidéki utat. Közben simán felültem a BKV-re, ha azzal lehetett gyorsabban haladni.

A nemzetközi próba után kifejezetten dicsértem az új, 126 lóerős, 300 Nm nyomatékú dízelmotort. Azt merészeltem írni, hogy "nem rakéta, nincs gyomorszorító gyorsulás, de szépen megy, meghökkentően csendes (a benzinmotorhoz képest!), és persze 7 literrel eljárkálhatunk vele vegyes használatban. A belgiumi autópályák lehetővé teszik a kisebb dízellel szerelt Avensisnek a kényelmes utazósebességet, a 170 km/h-t." Mindez persze tökéletesen fedte a valóságot, de két apró pontosítás azért indokolt.

Az első: utazótempón tényleg alig hallható a motorzaj, ezzel szemben indulásnál vagy 1500-as fordulat alatti gázadásnál rémületes csörgés támad. Emlékszem, volt egyszer egy fellángolásom, nagyon olcsón akartam közlekedni. Így elmentem megnézni egy eladó Fiat Uno 1,3 dízelt. Azonkívül, hogy a pestlőrinci mellékutcában poroszkáló mozgó dinnyeárust is alig tudtam megelőzni, az éles csilingelés is eltaszított a 4 literrel eljáró vacaktól. A végét járó motor nyilván csak óriási előtöltéssel volt hajlandó működni. Erre itt ez a modern és erős dízel, ami felidézi a visszataszító emléket. Nem értem, mert közben ugyanolyan erőtlen, mint minden hasonló, 1800-2000 alatt.

A második: a fogyasztás. 500 kilométerre 30 litert tankoltam. Ez bizony 6 liter/100 km, nem a logikusan jövendölt hét. Elképesztő, tényleg. Igaz, úgy vezettem, ahogy az elképzelt célközönségtől, azaz a higgadt középkorosztálytól elvárható. Csendes csorgás a városban, mellőzve a heves sávváltásokat húszcentis nyereségekért. Békés haladás a lakott területen kívül, a megengedett sebességgel. Csak az autópályán igazodtam a belső sáv megszokott (és az átkok megelőzésére kötelező) szabályszegéséhez. Csakhogy tempomatos 160-nál 6,1 litert mutat a pillanatnyi fogyasztásmérő. Vagyis sebes autópályán sem szakad meg az ámulatos takarékosság. A hatsebességes váltó végre igazi rendeltetéssel bír, a leghosszabb fokozat igazi kímélő.

Nehéz lenne kizárólag tudományos magyarázattal indokolni a spórolást. Persze, vannak érthető dolgok. Először is, a dízelnek kevesebb a veszendőbe menő hőtermelése. Ez jó egyfelől, kevesebb üzemanyag-molekulát égetünk el. Másfelől viszont kellemetlen, hogy a huszadik kilométer környékén is fekszik a hőmérő mutatója. Mintha kifelejtették volna a termosztátot. Pedig az előbb panaszolt csörgés is csillapodik üzemmeleg motornál.

Aztán nem mindegy, mennyi gázolaj távozik korom formájában a kipufogón. Számos dízelhez volt szerencsém a közelmúltban; egyik-másik bizony csinos csóvát hagyott maga mögött. Nem így az Avensis. Gyanítható, hogy a nálunk opcionális részecskeszűrő benne volt, igen helyesen.

Szépen megy. Nem versenyautó, de a reménybeli vevők 98 százaléka nem támaszt majd kifogást. Én biztosan nem vennék millióval drágábban 177 lóerős 2,2-est. Azért persze jót kacagtam a "Panasonic Toyota Racing" matricán. A Toyota és a főszponzora a csillagászati összeget felemésztő Forma–1-es botladozással eleve antireklámot csinál magának, de hogy ezt ráadásul szolid családapák szerény gépkocsiján is feltüntessék, mókás.

A mérethez nem illő takarékosság titka nem valami csodálatos új technológia alkalmazásban keresendő. Ez az autó egyszerűen kiöli sofőrjéből a versenyösztönt. Beülve adrenalinhiány és tesztoszteron-alultengés lép fel. Lehet haladni, közlekedni vele, de ha a dugók tűrhetetlenek, jobb a HÉV, metró, villamos. Mentek ezek az ostobán egy időre tervezett útfelújítások a Soroksárin és a Gubacsi hídnál, én pedig hagytam, hogy lepje a falevél a parkolóban az Avensist. Inkább vártam a viszonylatokra, tülekedtem a felszállásnál, lyukasztottam a jegyeket.

Totalcar értékelés - Toyota Avensis 2,0 D-4d - 2006

8
TC

Unalmas dizájn, de ezzel kategóriájában nem lóg ki a sorból. Kis fordulaton borzalmasan hangos motor, ami autópályán hangtalanul suhan. Hihetetlenül keveset fogyaszt. És kicsivel jobb az ára, mint a többieké.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09