Tényleg csak akkor ül bele az ember, ha múlhatatlanul szükséges. Hiába, a Toyota példásan környezetbarát gyártó, az új Avensis 6 litert fogyaszt gázolajból, de néha ránk fér egy kis izgalom a tömegközlekedéssel.
A tesztautó jó találmány. Beleülök, és oda megyek, ahová akarok. Hasznos szolgálatot tesz apró-cseprő ügyeim intézésekor, közben értő füllel-szemmel figyelem, hogy szép kerek leírás szülessen róla. Kivéve az Avensist. Az 500 km csak úgy jött össze, hogy előrehoztam néhány vidéki utat. Közben simán felültem a BKV-re, ha azzal lehetett gyorsabban haladni.
A nemzetközi próba után kifejezetten dicsértem az új, 126 lóerős, 300 Nm nyomatékú dízelmotort. Azt merészeltem írni, hogy "nem rakéta, nincs gyomorszorító gyorsulás, de szépen megy, meghökkentően csendes (a benzinmotorhoz képest!), és persze 7 literrel eljárkálhatunk vele vegyes használatban. A belgiumi autópályák lehetővé teszik a kisebb dízellel szerelt Avensisnek a kényelmes utazósebességet, a 170 km/h-t." Mindez persze tökéletesen fedte a valóságot, de két apró pontosítás azért indokolt.
Az első: utazótempón tényleg alig hallható a motorzaj, ezzel szemben indulásnál vagy 1500-as fordulat alatti gázadásnál rémületes csörgés támad. Emlékszem, volt egyszer egy fellángolásom, nagyon olcsón akartam közlekedni. Így elmentem megnézni egy eladó Fiat Uno 1,3 dízelt. Azonkívül, hogy a pestlőrinci mellékutcában poroszkáló mozgó dinnyeárust is alig tudtam megelőzni, az éles csilingelés is eltaszított a 4 literrel eljáró vacaktól. A végét járó motor nyilván csak óriási előtöltéssel volt hajlandó működni. Erre itt ez a modern és erős dízel, ami felidézi a visszataszító emléket. Nem értem, mert közben ugyanolyan erőtlen, mint minden hasonló, 1800-2000 alatt.
A második: a fogyasztás. 500 kilométerre 30 litert tankoltam. Ez bizony 6 liter/100 km, nem a logikusan jövendölt hét. Elképesztő, tényleg. Igaz, úgy vezettem, ahogy az elképzelt célközönségtől, azaz a higgadt középkorosztálytól elvárható. Csendes csorgás a városban, mellőzve a heves sávváltásokat húszcentis nyereségekért. Békés haladás a lakott területen kívül, a megengedett sebességgel. Csak az autópályán igazodtam a belső sáv megszokott (és az átkok megelőzésére kötelező) szabályszegéséhez. Csakhogy tempomatos 160-nál 6,1 litert mutat a pillanatnyi fogyasztásmérő. Vagyis sebes autópályán sem szakad meg az ámulatos takarékosság. A hatsebességes váltó végre igazi rendeltetéssel bír, a leghosszabb fokozat igazi kímélő.
Nehéz lenne kizárólag tudományos magyarázattal indokolni a spórolást. Persze, vannak érthető dolgok. Először is, a dízelnek kevesebb a veszendőbe menő hőtermelése. Ez jó egyfelől, kevesebb üzemanyag-molekulát égetünk el. Másfelől viszont kellemetlen, hogy a huszadik kilométer környékén is fekszik a hőmérő mutatója. Mintha kifelejtették volna a termosztátot. Pedig az előbb panaszolt csörgés is csillapodik üzemmeleg motornál.
Aztán nem mindegy, mennyi gázolaj távozik korom formájában a kipufogón. Számos dízelhez volt szerencsém a közelmúltban; egyik-másik bizony csinos csóvát hagyott maga mögött. Nem így az Avensis. Gyanítható, hogy a nálunk opcionális részecskeszűrő benne volt, igen helyesen.
Szépen megy. Nem versenyautó, de a reménybeli vevők 98 százaléka nem támaszt majd kifogást. Én biztosan nem vennék millióval drágábban 177 lóerős 2,2-est. Azért persze jót kacagtam a "Panasonic Toyota Racing" matricán. A Toyota és a főszponzora a csillagászati összeget felemésztő Forma–1-es botladozással eleve antireklámot csinál magának, de hogy ezt ráadásul szolid családapák szerény gépkocsiján is feltüntessék, mókás.
A mérethez nem illő takarékosság titka nem valami csodálatos új technológia alkalmazásban keresendő. Ez az autó egyszerűen kiöli sofőrjéből a versenyösztönt. Beülve adrenalinhiány és tesztoszteron-alultengés lép fel. Lehet haladni, közlekedni vele, de ha a dugók tűrhetetlenek, jobb a HÉV, metró, villamos. Mentek ezek az ostobán egy időre tervezett útfelújítások a Soroksárin és a Gubacsi hídnál, én pedig hagytam, hogy lepje a falevél a parkolóban az Avensist. Inkább vártam a viszonylatokra, tülekedtem a felszállásnál, lyukasztottam a jegyeket.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
