A felkelő napnak is van ereje?

2009.01.15. 00:31

Adatlap Toyota Avensis Executive Multitronic S - 2009

  • 1800 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 147 LE @ 6400 rpm
  • 180 Nm @ 4000 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.3 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • 7 367 000 Ft

Bár leszóltuk a Golf VI-ot meg a Peugeot 308-ast, hogy alig több, mint az elődje, ha maróan őszinték akarunk lenni, az Avensis II és III között annyi a különbség, hogy meredekebb lett az orra, lankásabb a tetőív, megszűnt a kézifékkar meg a kardánalagút. Ja, és az ötajtós karosszéria.

Azonban az Avensis esetében lényegesen árnyaltabb a kép. Legalábbis annak kell lennie, mert önmagában nézve lényegesen, de tényleg lényegesen jobb autó, mint az eggyel korábbi. Még ha nem is sokon múlik: azon, hogy valamiért jobbak az első ülései, s a kormány is valahogy jobban áll benne. Vagyis szerettem benne ülni, ellentétben a régivel.

Az viszont tény, hogy könnyű az új Avensis alá odalátni a régit. A tengelytáv ugyanannyi, lényegében az autó hossza sem változott, az a pici öt centi megvan a bucibb lökhárítókból. A tetőív viszont megváltozott, az első oszlopok messzire előrenyúlnak, a hátsók pedig még hátrébb kerültek, masszív holttereket generálva, illetve tovább szűkítve a csomagtérnyílást. A lépcsős hátú Avensis fenekébe lényegében lehetetlen betuszkolni egy negyven centinél magasabb dobozt. (Igaz, maga a nyílás 46 centi magas, de a doboz elakad a padlóban, mivel ferdén kell bedugni.) Hát ezért volt butaság az ötödik ajtó száműzése.

Persze az utastérben is kidomborodik a múlt, ahogy Freddy Krueger a gumírozott Elm utcai falakból. Minden ott van, ahol volt, a hamutartó, a vészvillogó, a rádió, a klíma, maximum annyi a különbség, hogy a hőmérsékletet tekerőgombbal lehet változtatni, nem le-föl nyomkodással. Illetve a fedélzeti számítógép kijelzője beküzdötte magát a műszeregységbe.

Viszont meglepett, hogy a japánok akkor is belepusztulnak a melóba, ha félmunkát végeznek. A hátsó futóművet alaposan átvariálták, megnövelték elöl-hátul a nyomtávokat (méghozzá lényegesen, 4,5 és 3 centivel), új a padlólemez, ennek köszönhetően szűnt meg hátul a kardánalagút. És tökéletesen újak a benzinmotorok, például a tesztautó 1,8-asa is, amelyekben nem csupán a szokásos kettős VVT-i nyitási-zárási idő játék van, hanem a szelepkiemelés mértéke is változik a szívóoldalon; ezt hívják Valvematicnak.

Nem tudom, jó döntés volt-e. Ma a középkategóriában lényegesen nagyobb tengelytávúak az új típusok, a Mondeo például tizenöt centit, a C5 tizenkettőt, de az átlag is tíz centit ráver − hosszban is. És ezek rettenetesen nagy különbségek, mondjuk ki: kategóriányiak. Már ma. Mi lesz öt év múlva? A Toyota számára egyedül az lehet megnyugtató, hogy az egyik legfontosabb vetélytárs, az új Honda Accord is nagyjából ekkora.

Azonban a japóknak is lehet igazuk: nem lehetetlen, hogy a vevőket zavarni fogja a középkategóriás autók terjedelmessége, és az Avensis igenis szűk helyeken is manőverezhető, igaz, a tömpe orr és far miatt létszükséglet hozzá egy radar. A másik tényező, ami a közeljövőben téma lehet, a súly: így nem lesz másfél tonna a kocsi, lényegében tömegnövelés nélkül gyártották le az új Avensist 1,4 tonnásra. Ha még emellé odatesszük a szenzációs fogyasztást (automatával, pár száz kilométert futott motorral), ezek igazolják a Toyota törekvéseit. Ami komoly ütőkártya lehet egy későbbi szén-dioxid-háborúban.

És van még egy adujuk. A formaterv. A kicsit bunyesz Avensis II után csináltak egy kvázi-Lexus formát, igaz, fura arányokkal. És bizony bent is feltűnik az L-finesse, elég megnézni az ajtókapaszkodókat. Persze arra vigyáztak, hogy ne legyen szebb egy IS-nél. A műszeregység Optitron, viszont rendes, tekerős fényerőállítást kapott végre, nem a napi számláló utáni alfunkcióba rejtett bénát.


Toyota Avensis bemutató

A műszerfal és a puha műanyagok spéci textúrájú felszíne is kifejezetten szép. Hozzátéve, hogy az alsóbb részek látványra hasonló, ám vídiakeménységű műanyagjairól is elhisszük, hogy ugyanilyenek, mivel minden stimmel: minta, szín. Nem lehet elmenni szó nélkül az Executive kivitel mű-fa [hatásszünet]szén betétei mellett; csak hogy az átlagos japánautó-rajongó háromszavas japán szókincsét (karakuri, kaizen, kasztoma’ szatiszhakson) kibővítsem: ezt takesuminak hívják. Persze ez is kőolajból készül, és nem bambuszból, mint eredetileg a névadó anyag. Ám gyönyörű a felszíne – ahogy megcsillan rajta a fény, meg sem fordul az ember fejében, hogy ez valaminek az utánzata lenne. Hasonlóan jó ötlet lenne egyébként a holdkőzet betét. Mert ki látott már olyat? Nem lehet leszólni, hogy nem hasonlít az igazira.

Valvematic és Multidrive

Hogy miről van szó: nos, a Toyota csinált egy hasonlóan működő szelepvezérlést, mint a BMW Valvetronicja, ám látványosan egyszerűbb módon. A bütyök és a szelephimba között tologatott ék alakú képződmény állítgatásával változtatja a szelepnyitás mértékét 1 és 11 milliméter között. Bár sokan nem hisznek benne, tény, hogy a fojtószelep helyett így szabályozva a motorba érkező levegő mennyiségét lényeges megtakarítás érhető el. Ez különösen igaz a részterhelésre, amikor a fojtószelep alig van nyitva, és rettenetes akadályt jelent a levegőnek.

Avenisiünk másik okossága a szíjas Multidrive váltó volt. Ez nagyjából úgy működött, mint egy amerikai ízléshez igazított klasszikus automata, nyugodt gázkezeléssel döbbenetesen alacsony fordulatszámokon (1000-1400 között) gyorsítva. A hét kézi fokozat csupán illúzió, ilyenkor hét előre meghatározott értékre áll be az áttétel. Nincs olyan jó, mint az Audi Multitronic váltója, de jobb, mint bármelyik automatizált váltó, azt leszámítva, hogy motorfék sehogy sincs, se kézi, se automatikus üzemmódban.

De mit tud ez a kocsi, hogy 650 oldalas használati útmutató kell hozzá? Lapozzon!

Totalcar értékelés - Toyota Avensis Executive Multitronic S - 2009

8
TC

Lexus vonások, szép belsővel és jó technikával, különös tekintettel az 1,8-as benzinmotorra. A szedán karosszéria hátrányait elfogadók kényelmes utazóautója lehet. A CVT hegyi embereknek és sietősöknek ellenjavallt.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

6 órája
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26