Kényes nehézatléta

Használtteszt: Audi V8 3,6 - 1989

2005.05.31. 08:17

Adatlap Audi V8 V8 - 1988

  • 3562 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 250 LE @ 5800 rpm
  • 340 Nm @ 4000 rpm
  • 4 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.2 másodperc
  • Végsebesség:
    232 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    15.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    19.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    14.0 l/100km

Amikor 1988-ban az Audi előállt a szivar alaposan átfaragott és extrákkal telezsúfolt luxusváltozatával, a versenytársnak kiszemelt Mercedes és BMW illetékesei gúnyosan hahotáztak. Bezzeg visszafogottabban mulatnak, ha egy csalhatatlan jós rákukkantott volna kristálygömbjére, és azt látja, hogy röpke másfél évtized múlva a V8-ason és utódain csiszolódott VW-mérnökgárda Bentley-t épít.

Könnyebb 17 évet visszalépni a múltba, mint ugyanennyire előre látni a jövendőt. Mi maradjunk az elsőnél, mivel ekkor jelenik meg a négykerék-hajtású, nyolchengeres, 32 szelepes, 250 lóerős Audi V8-as. Jól fogy a 100-as batár, a magasabb felszereltségű 200-ast is elkapkodják, ugyanezeket Quattro változatban viszik, mint a cukrot. Természetes hát, hogy ha itt volt a remek technika, erős óhaj támadt egy drágán eladható limuzin gyártására.

A 200-as felszereltsége és (turbó)motorizáltsága alkalmassá tehette volna akár a felsőbb kategóriába óvakodásra is, csakhogy ott a presztízs a hengerek számával egyenesen arányos. A soros ötös ide kevéske, ráadásul páratlan is, piha... Ezért már '84 környékén próbálgattak két Golf GTI 16V motort egymáshoz illeszteni. És lőn csoda, sikerült. Ha rögtön, hebehurgyán fognak a gyártásnak, ma Audi 300-ként ismernénk. Vagy felejtettük volna el réges-rég. Ezt érezték a marketingesek, és ütősebb nevet kerestek. A szimpla, de beszédes V8-at találták.

Elmaradhatatlan a nagy blokkhoz a quattrohajtás, az ABS, egyes esetekben a szintszabályzó. A műszaki tartalom mit sem és bőséges körítés nélkül. A többoldalas felszereltségi listán megtaláljuk az elektromos ablakokat, tükröket, tetőablakot. Nem hiányozhat az automata klímaberendezés, ülésfűtés, bőrkárpit, gyári hifi, alufelni. És az ezernyi további.

De a dúsgazdag vevők bukszájának kinyitásához ismerni kell a titkos kódot is. Ami hat számjegyű: a bevezetés évében az alapváltozat 102 000 német márkát kóstált.

Felfelé nyomakodás

A V8-as 88-94 között készült, írd és mondd: 21 000 példányban. Szinte biztos, hogy nem volt rentábilis a gyártása, mégis mérföldkő a konszern életében. Maguknak bizonyították, hogy képesek presztízsautót gyártani. Ma, amikor hatliteres benzin- és négyliteres dízelmotorokkal is megrendelhetjük új A8-asunkat, nem lehet kétségünk, hogy jó utat választottak. És az egy-két számmal kisebb modelleket sem lehet okunk lefitymálni (a kissé túl alsóközepes A3-t, az egyenesen méltatlan A2-t pedig ne piszkáljuk).

Láthatóan öntötték a pénzt az ígéretes projektbe, így a nyolchengeres motoron kívül az automata váltóval kombinált összkerékhajtás jelentette a nagy mérnöki tettet. Ma már ezen csodálkoznak egyesek, de ne feledjük, hogy 340 Nm nyomatékot kellett átadhatóvá tenni, és nem ikarusnyi motortérben. Ráadásul úgy kellett elosztani, hogy mindenhová jusson elég, de sehová se túl sok. Ezt a feladatot a költséges, de igen hatékony Torsen-differenciálmű oldja meg.

A vevőkör illusztrisabb tagjait '91-től a 4,2 literes változattal gondolták megfogni. 30 lóerő és 33 (más adatok szerint 60) Nm többlet - nem tűnik soknak, de nem is ezen van a lényeg. Hanem azon, hogy négy liter fölé tornázták végre. Ehhez passzítható volt '93-tól az új hatsebességes kézi váltó. Korábban is készült ötös manuális, de igen reménytelen ilyet fellelni mostanság - kevesen rendelték.


Lang V8
És hát az igazán módosaknak találták ki a Lang változatot. 30 centivel nagyobb tengelytáv és teljes hossz. Míg a sima verzióba csak töpörödött anyókákat ültettek hátra a sofőrök, addig ide már bátran bedobhatták magukat a vezérigazgatók hosszúlábú kedvesei is. Már ha a főnök hajlandó volt bő másfélszer annyit áldozni rá, mint a nem hosszítottra.




DTM V8
Kevés V8-ast gyártottak, pár darab mégis jutott a német túraautó-bajnokságba. '90-ben és '91-ben be is söprik vele az összetett győzelmet. Nem csodálkozom ezen, a 3,6-os blokk 420 lóerőt produkált 8200-as (!) fordulaton. A széria kasznit pedig sikerült úgy megkopasztani, hogy 1220 kiló maradt az egész.

Tesztautónkhoz 12 évesen, német import útján, újkori árának nagyjából tizedéért jutott mostani tulajdonosa. Kissé a piaci átlag felett fizetett érte, de még 150 ezer km sem volt benne, ehhez képest lelkesen hordták a szakszervizbe. Frau Ungenannt (a második tulajdonos) ráadásul úgy tíz év alatt tekert bele harmincezer kilométert, és messze túl a nyugdíjkorhatáron kevéssé volt róla feltételezhető az esztelen rohanás.

Az agyonkímélt gép itthon is gondos kezekben van. Meg is hálálja a maga módján: kizárólag karbantartani szükséges, a cserbenhagyás nem az ő stílusa. A gondozás alatt azért ne csak a hamutartó rendszeres ürítését vagy az ablakmosó utántöltését értsük. Önkéntes alapon cserélték például a vezérműszíjat (fél napos szét-, majd ugyanennyi idő az összeszerelésre; kissé le kell bontani az elejét). A lengéscsillapítók tervezésekor nem ismerték fővárosunk útjait, nem is bírták sokáig. Az anyósülés utasának talpa alatt lapuló relérengeteg rejtelmes kattogását nem sikerült elhárítani, de különös módon nincs észlelhető hatással a működésre.


A kacsaitató ufo

Hamarosan az első féktárcsák jönnek, bár minden V8-tulajdonos alaposan meggondolja a befektetést. Igen, befektetést, mivel az egyes tájegységeinken kacsaitatónak, globálisan pedig ufónak hívott első féktárcsák állítólag százhúszezerbe kerülnek. A sehol máshol nem alkalmazott megoldás kisebb méretnél is nagyobb érintkező felületet biztosított a fékbetéteknek és jobb a hűtése, mondják. A sok hőtől elvetemedett darab nem támasztja alá a tételt. A sutba is dobták a 4,2-es érkeztével. Problémásnak érzem a kánikulában a klíma szerény hatásfokát; egy feltöltés valószínűleg újjávarázsolná.

A nem olcsó, de (esetünkben) ritka beavatkozások költsége ezért eltörpül a benzinszámlához képest. A nyolc éhes henger táplálásához városban 17-19 liter benzin szükségeltetik. "Olcsó" kúton, 250-ért tankolva 42-45 forint/km. Napi átlag negyven km, az annyi, mint ezerkétszáz havonta, vagyis bő ötvenezer a benzinszámla. Hoppá. És akkor még nem látogattunk vidéki rokont. Nem túl előnyös a családi összetartás szempontjából. Igaz, autópályán akár 11-re leszorítható, ha a magyar szabályozáshoz rigorózusan ragaszkodunk. Ha kicsit sietünk, netán alkalomszerűen rendreutasítjuk a túlságosan furakodókat, hamar tizennégyre kúszik az infocenter mutatója.

Audi V8 - ítél a nép

Népítélet rovatunkban egyelőre mindössze egy darab írás található az autóról. Szerencsére ez igen hasznos, szervizajánlattal, tapasztalatokkal, korrekt értékeléssel:

"Németországban vettem egy 75 éves öreg hölgytől, aki a Brief szerint 1992 óta tulajdonosa volt és a kutyáit hordta vele állatorvoshoz. Szóval nagyon egyben van az autó, még most is megnézik az utcán. Összesen kb. 30 000 db-ot gyártottak e típusból, és néhány példány van csak szép állapotban, főleg Németországban.

Hibalista:
Fűtésvezérlő elektronika, hűtővíz-kiegyenlítő tartály, tolótetőmotor, műszerfal-világítás, futómű (gömbfejek, szilentblokk, lengéscsillapítók), motorháztető-tartó teleszkópok

Ide hordtam szervizbe:
Érd, Bényi Zoltán Csak V8-cal foglalkozik, mindent tud a gépről, korrekt, olcsó. A gyári alkatrészárak a csillagos ég felett vannak néhány km-rel

Mégsem jó neki egyedül: V8-tulajdonosok, itt a lehetőség, tessék ítélkezni bátran. És nem V8-tulajdonosok: az Önök autójának is van hely a Népítéletben!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek
  • Hírek

Megvan, mikor érkeznek Magyarországra az első kínai Chery modellek

Folytatódik az offenzíva: a kínai Chery több új modellt hoz Magyarországra. Itt vannak a típusok és a dátumok.

5 perce
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25