Kényes nehézatléta
Használtteszt: Audi V8 3,6 - 1989
Amikor 1988-ban az Audi előállt a szivar alaposan átfaragott és extrákkal telezsúfolt luxusváltozatával, a versenytársnak kiszemelt Mercedes és BMW illetékesei gúnyosan hahotáztak. Bezzeg visszafogottabban mulatnak, ha egy csalhatatlan jós rákukkantott volna kristálygömbjére, és azt látja, hogy röpke másfél évtized múlva a V8-ason és utódain csiszolódott VW-mérnökgárda Bentley-t épít.
Könnyebb 17 évet visszalépni a múltba, mint ugyanennyire előre látni a jövendőt. Mi maradjunk az elsőnél, mivel ekkor jelenik meg a négykerék-hajtású, nyolchengeres, 32 szelepes, 250 lóerős Audi V8-as. Jól fogy a 100-as batár, a magasabb felszereltségű 200-ast is elkapkodják, ugyanezeket Quattro változatban viszik, mint a cukrot. Természetes hát, hogy ha itt volt a remek technika, erős óhaj támadt egy drágán eladható limuzin gyártására.
A 200-as felszereltsége és (turbó)motorizáltsága alkalmassá tehette volna akár a felsőbb kategóriába óvakodásra is, csakhogy ott a presztízs a hengerek számával egyenesen arányos. A soros ötös ide kevéske, ráadásul páratlan is, piha... Ezért már '84 környékén próbálgattak két Golf GTI 16V motort egymáshoz illeszteni. És lőn csoda, sikerült. Ha rögtön, hebehurgyán fognak a gyártásnak, ma Audi 300-ként ismernénk. Vagy felejtettük volna el réges-rég. Ezt érezték a marketingesek, és ütősebb nevet kerestek. A szimpla, de beszédes V8-at találták.
Elmaradhatatlan a nagy blokkhoz a quattrohajtás, az ABS, egyes esetekben a szintszabályzó. A műszaki tartalom mit sem és bőséges körítés nélkül. A többoldalas felszereltségi listán megtaláljuk az elektromos ablakokat, tükröket, tetőablakot. Nem hiányozhat az automata klímaberendezés, ülésfűtés, bőrkárpit, gyári hifi, alufelni. És az ezernyi további.
De a dúsgazdag vevők bukszájának kinyitásához ismerni kell a titkos kódot is. Ami hat számjegyű: a bevezetés évében az alapváltozat 102 000 német márkát kóstált.
Felfelé nyomakodás
A V8-as 88-94 között készült, írd és mondd: 21 000 példányban. Szinte biztos, hogy nem volt rentábilis a gyártása, mégis mérföldkő a konszern életében. Maguknak bizonyították, hogy képesek presztízsautót gyártani. Ma, amikor hatliteres benzin- és négyliteres dízelmotorokkal is megrendelhetjük új A8-asunkat, nem lehet kétségünk, hogy jó utat választottak. És az egy-két számmal kisebb modelleket sem lehet okunk lefitymálni (a kissé túl alsóközepes A3-t, az egyenesen méltatlan A2-t pedig ne piszkáljuk).Láthatóan öntötték a pénzt az ígéretes projektbe, így a nyolchengeres motoron kívül az automata váltóval kombinált összkerékhajtás jelentette a nagy mérnöki tettet. Ma már ezen csodálkoznak egyesek, de ne feledjük, hogy 340 Nm nyomatékot kellett átadhatóvá tenni, és nem ikarusnyi motortérben. Ráadásul úgy kellett elosztani, hogy mindenhová jusson elég, de sehová se túl sok. Ezt a feladatot a költséges, de igen hatékony Torsen-differenciálmű oldja meg.
A vevőkör illusztrisabb tagjait '91-től a 4,2 literes változattal gondolták megfogni. 30 lóerő és 33 (más adatok szerint 60) Nm többlet - nem tűnik soknak, de nem is ezen van a lényeg. Hanem azon, hogy négy liter fölé tornázták végre. Ehhez passzítható volt '93-tól az új hatsebességes kézi váltó. Korábban is készült ötös manuális, de igen reménytelen ilyet fellelni mostanság - kevesen rendelték.
És hát az igazán módosaknak találták ki a Lang változatot. 30 centivel nagyobb tengelytáv és teljes hossz. Míg a sima verzióba csak töpörödött anyókákat ültettek hátra a sofőrök, addig ide már bátran bedobhatták magukat a vezérigazgatók hosszúlábú kedvesei is. Már ha a főnök hajlandó volt bő másfélszer annyit áldozni rá, mint a nem hosszítottra.Kevés V8-ast gyártottak, pár darab mégis jutott a német túraautó-bajnokságba. '90-ben és '91-ben be is söprik vele az összetett győzelmet. Nem csodálkozom ezen, a 3,6-os blokk 420 lóerőt produkált 8200-as (!) fordulaton. A széria kasznit pedig sikerült úgy megkopasztani, hogy 1220 kiló maradt az egész.
Tesztautónkhoz 12 évesen, német import útján, újkori árának nagyjából tizedéért jutott mostani tulajdonosa. Kissé a piaci átlag felett fizetett érte, de még 150 ezer km sem volt benne, ehhez képest lelkesen hordták a szakszervizbe. Frau Ungenannt (a második tulajdonos) ráadásul úgy tíz év alatt tekert bele harmincezer kilométert, és messze túl a nyugdíjkorhatáron kevéssé volt róla feltételezhető az esztelen rohanás.
Az agyonkímélt gép itthon is gondos kezekben van. Meg is hálálja a maga módján: kizárólag karbantartani szükséges, a cserbenhagyás nem az ő stílusa. A gondozás alatt azért ne csak a hamutartó rendszeres ürítését vagy az ablakmosó utántöltését értsük. Önkéntes alapon cserélték például a vezérműszíjat (fél napos szét-, majd ugyanennyi idő az összeszerelésre; kissé le kell bontani az elejét). A lengéscsillapítók tervezésekor nem ismerték fővárosunk útjait, nem is bírták sokáig. Az anyósülés utasának talpa alatt lapuló relérengeteg rejtelmes kattogását nem sikerült elhárítani, de különös módon nincs észlelhető hatással a működésre.
Hamarosan az első féktárcsák jönnek, bár minden V8-tulajdonos alaposan meggondolja a befektetést. Igen, befektetést, mivel az egyes tájegységeinken kacsaitatónak, globálisan pedig ufónak hívott első féktárcsák állítólag százhúszezerbe kerülnek. A sehol máshol nem alkalmazott megoldás kisebb méretnél is nagyobb érintkező felületet biztosított a fékbetéteknek és jobb a hűtése, mondják. A sok hőtől elvetemedett darab nem támasztja alá a tételt. A sutba is dobták a 4,2-es érkeztével. Problémásnak érzem a kánikulában a klíma szerény hatásfokát; egy feltöltés valószínűleg újjávarázsolná.
A nem olcsó, de (esetünkben) ritka beavatkozások költsége ezért eltörpül a benzinszámlához képest. A nyolc éhes henger táplálásához városban 17-19 liter benzin szükségeltetik. "Olcsó" kúton, 250-ért tankolva 42-45 forint/km. Napi átlag negyven km, az annyi, mint ezerkétszáz havonta, vagyis bő ötvenezer a benzinszámla. Hoppá. És akkor még nem látogattunk vidéki rokont. Nem túl előnyös a családi összetartás szempontjából. Igaz, autópályán akár 11-re leszorítható, ha a magyar szabályozáshoz rigorózusan ragaszkodunk. Ha kicsit sietünk, netán alkalomszerűen rendreutasítjuk a túlságosan furakodókat, hamar tizennégyre kúszik az infocenter mutatója.
Audi V8 - ítél a nép
Népítélet rovatunkban egyelőre mindössze egy darab írás található az autóról. Szerencsére ez igen hasznos, szervizajánlattal, tapasztalatokkal, korrekt értékeléssel:"Németországban vettem egy 75 éves öreg hölgytől, aki a Brief szerint 1992 óta tulajdonosa volt és a kutyáit hordta vele állatorvoshoz. Szóval nagyon egyben van az autó, még most is megnézik az utcán. Összesen kb. 30 000 db-ot gyártottak e típusból, és néhány példány van csak szép állapotban, főleg Németországban.
Hibalista:
Fűtésvezérlő elektronika, hűtővíz-kiegyenlítő tartály, tolótetőmotor, műszerfal-világítás, futómű (gömbfejek, szilentblokk, lengéscsillapítók), motorháztető-tartó teleszkópok
Ide hordtam szervizbe:
Érd, Bényi Zoltán Csak V8-cal foglalkozik, mindent tud a gépről, korrekt, olcsó. A gyári alkatrészárak a csillagos ég felett vannak néhány km-rel
Mégsem jó neki egyedül: V8-tulajdonosok, itt a lehetőség, tessék ítélkezni bátran. És nem V8-tulajdonosok: az Önök autójának is van hely a Népítéletben!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
