Kényes nehézatléta

Használtteszt: Audi V8 3,6 - 1989

2005.05.31. 08:17

Adatlap Audi V8 V8 - 1988

  • 3562 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 250 LE @ 5800 rpm
  • 340 Nm @ 4000 rpm
  • 4 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.2 másodperc
  • Végsebesség:
    232 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    15.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    19.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    14.0 l/100km

Amikor 1988-ban az Audi előállt a szivar alaposan átfaragott és extrákkal telezsúfolt luxusváltozatával, a versenytársnak kiszemelt Mercedes és BMW illetékesei gúnyosan hahotáztak. Bezzeg visszafogottabban mulatnak, ha egy csalhatatlan jós rákukkantott volna kristálygömbjére, és azt látja, hogy röpke másfél évtized múlva a V8-ason és utódain csiszolódott VW-mérnökgárda Bentley-t épít.

Könnyebb 17 évet visszalépni a múltba, mint ugyanennyire előre látni a jövendőt. Mi maradjunk az elsőnél, mivel ekkor jelenik meg a négykerék-hajtású, nyolchengeres, 32 szelepes, 250 lóerős Audi V8-as. Jól fogy a 100-as batár, a magasabb felszereltségű 200-ast is elkapkodják, ugyanezeket Quattro változatban viszik, mint a cukrot. Természetes hát, hogy ha itt volt a remek technika, erős óhaj támadt egy drágán eladható limuzin gyártására.

A 200-as felszereltsége és (turbó)motorizáltsága alkalmassá tehette volna akár a felsőbb kategóriába óvakodásra is, csakhogy ott a presztízs a hengerek számával egyenesen arányos. A soros ötös ide kevéske, ráadásul páratlan is, piha... Ezért már '84 környékén próbálgattak két Golf GTI 16V motort egymáshoz illeszteni. És lőn csoda, sikerült. Ha rögtön, hebehurgyán fognak a gyártásnak, ma Audi 300-ként ismernénk. Vagy felejtettük volna el réges-rég. Ezt érezték a marketingesek, és ütősebb nevet kerestek. A szimpla, de beszédes V8-at találták.

Elmaradhatatlan a nagy blokkhoz a quattrohajtás, az ABS, egyes esetekben a szintszabályzó. A műszaki tartalom mit sem és bőséges körítés nélkül. A többoldalas felszereltségi listán megtaláljuk az elektromos ablakokat, tükröket, tetőablakot. Nem hiányozhat az automata klímaberendezés, ülésfűtés, bőrkárpit, gyári hifi, alufelni. És az ezernyi további.

De a dúsgazdag vevők bukszájának kinyitásához ismerni kell a titkos kódot is. Ami hat számjegyű: a bevezetés évében az alapváltozat 102 000 német márkát kóstált.

Felfelé nyomakodás

A V8-as 88-94 között készült, írd és mondd: 21 000 példányban. Szinte biztos, hogy nem volt rentábilis a gyártása, mégis mérföldkő a konszern életében. Maguknak bizonyították, hogy képesek presztízsautót gyártani. Ma, amikor hatliteres benzin- és négyliteres dízelmotorokkal is megrendelhetjük új A8-asunkat, nem lehet kétségünk, hogy jó utat választottak. És az egy-két számmal kisebb modelleket sem lehet okunk lefitymálni (a kissé túl alsóközepes A3-t, az egyenesen méltatlan A2-t pedig ne piszkáljuk).

Láthatóan öntötték a pénzt az ígéretes projektbe, így a nyolchengeres motoron kívül az automata váltóval kombinált összkerékhajtás jelentette a nagy mérnöki tettet. Ma már ezen csodálkoznak egyesek, de ne feledjük, hogy 340 Nm nyomatékot kellett átadhatóvá tenni, és nem ikarusnyi motortérben. Ráadásul úgy kellett elosztani, hogy mindenhová jusson elég, de sehová se túl sok. Ezt a feladatot a költséges, de igen hatékony Torsen-differenciálmű oldja meg.

A vevőkör illusztrisabb tagjait '91-től a 4,2 literes változattal gondolták megfogni. 30 lóerő és 33 (más adatok szerint 60) Nm többlet - nem tűnik soknak, de nem is ezen van a lényeg. Hanem azon, hogy négy liter fölé tornázták végre. Ehhez passzítható volt '93-tól az új hatsebességes kézi váltó. Korábban is készült ötös manuális, de igen reménytelen ilyet fellelni mostanság - kevesen rendelték.


Lang V8
És hát az igazán módosaknak találták ki a Lang változatot. 30 centivel nagyobb tengelytáv és teljes hossz. Míg a sima verzióba csak töpörödött anyókákat ültettek hátra a sofőrök, addig ide már bátran bedobhatták magukat a vezérigazgatók hosszúlábú kedvesei is. Már ha a főnök hajlandó volt bő másfélszer annyit áldozni rá, mint a nem hosszítottra.




DTM V8
Kevés V8-ast gyártottak, pár darab mégis jutott a német túraautó-bajnokságba. '90-ben és '91-ben be is söprik vele az összetett győzelmet. Nem csodálkozom ezen, a 3,6-os blokk 420 lóerőt produkált 8200-as (!) fordulaton. A széria kasznit pedig sikerült úgy megkopasztani, hogy 1220 kiló maradt az egész.

Tesztautónkhoz 12 évesen, német import útján, újkori árának nagyjából tizedéért jutott mostani tulajdonosa. Kissé a piaci átlag felett fizetett érte, de még 150 ezer km sem volt benne, ehhez képest lelkesen hordták a szakszervizbe. Frau Ungenannt (a második tulajdonos) ráadásul úgy tíz év alatt tekert bele harmincezer kilométert, és messze túl a nyugdíjkorhatáron kevéssé volt róla feltételezhető az esztelen rohanás.

Az agyonkímélt gép itthon is gondos kezekben van. Meg is hálálja a maga módján: kizárólag karbantartani szükséges, a cserbenhagyás nem az ő stílusa. A gondozás alatt azért ne csak a hamutartó rendszeres ürítését vagy az ablakmosó utántöltését értsük. Önkéntes alapon cserélték például a vezérműszíjat (fél napos szét-, majd ugyanennyi idő az összeszerelésre; kissé le kell bontani az elejét). A lengéscsillapítók tervezésekor nem ismerték fővárosunk útjait, nem is bírták sokáig. Az anyósülés utasának talpa alatt lapuló relérengeteg rejtelmes kattogását nem sikerült elhárítani, de különös módon nincs észlelhető hatással a működésre.


A kacsaitató ufo

Hamarosan az első féktárcsák jönnek, bár minden V8-tulajdonos alaposan meggondolja a befektetést. Igen, befektetést, mivel az egyes tájegységeinken kacsaitatónak, globálisan pedig ufónak hívott első féktárcsák állítólag százhúszezerbe kerülnek. A sehol máshol nem alkalmazott megoldás kisebb méretnél is nagyobb érintkező felületet biztosított a fékbetéteknek és jobb a hűtése, mondják. A sok hőtől elvetemedett darab nem támasztja alá a tételt. A sutba is dobták a 4,2-es érkeztével. Problémásnak érzem a kánikulában a klíma szerény hatásfokát; egy feltöltés valószínűleg újjávarázsolná.

A nem olcsó, de (esetünkben) ritka beavatkozások költsége ezért eltörpül a benzinszámlához képest. A nyolc éhes henger táplálásához városban 17-19 liter benzin szükségeltetik. "Olcsó" kúton, 250-ért tankolva 42-45 forint/km. Napi átlag negyven km, az annyi, mint ezerkétszáz havonta, vagyis bő ötvenezer a benzinszámla. Hoppá. És akkor még nem látogattunk vidéki rokont. Nem túl előnyös a családi összetartás szempontjából. Igaz, autópályán akár 11-re leszorítható, ha a magyar szabályozáshoz rigorózusan ragaszkodunk. Ha kicsit sietünk, netán alkalomszerűen rendreutasítjuk a túlságosan furakodókat, hamar tizennégyre kúszik az infocenter mutatója.

Audi V8 - ítél a nép

Népítélet rovatunkban egyelőre mindössze egy darab írás található az autóról. Szerencsére ez igen hasznos, szervizajánlattal, tapasztalatokkal, korrekt értékeléssel:

"Németországban vettem egy 75 éves öreg hölgytől, aki a Brief szerint 1992 óta tulajdonosa volt és a kutyáit hordta vele állatorvoshoz. Szóval nagyon egyben van az autó, még most is megnézik az utcán. Összesen kb. 30 000 db-ot gyártottak e típusból, és néhány példány van csak szép állapotban, főleg Németországban.

Hibalista:
Fűtésvezérlő elektronika, hűtővíz-kiegyenlítő tartály, tolótetőmotor, műszerfal-világítás, futómű (gömbfejek, szilentblokk, lengéscsillapítók), motorháztető-tartó teleszkópok

Ide hordtam szervizbe:
Érd, Bényi Zoltán Csak V8-cal foglalkozik, mindent tud a gépről, korrekt, olcsó. A gyári alkatrészárak a csillagos ég felett vannak néhány km-rel

Mégsem jó neki egyedül: V8-tulajdonosok, itt a lehetőség, tessék ítélkezni bátran. És nem V8-tulajdonosok: az Önök autójának is van hely a Népítéletben!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

tegnap, 18:58
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35