Lomha szerető

Használtteszt: Alfa 75 2.0 TD

2002.06.26. 11:34

Az épp leköszönő Mantát lehetne még említeni, de igazából azt sem lehet egy Alfához hasonlítani. Tulajdonképpen semmit sem lehet egy Alfához hasonlítani. Aki 1987-ben sportos autót akart venni, az Alfa 75-öt vett.

 
   
   

Kívülről nézve kicsit szögletes. Belülről is az. Ne csodálkozzunk, ez még a 80-as évek divatja, hiszen 1985. május 17-én mutatta be az Alfa Romeo a 75-ös típusnévvel ellátott verdát. A szám nem hasraütésből született: a gyár ekkor ünnepelte 75 éves fenállását. A karosszéria tervezése Ermanno Cressoni keze munkáját dicséri, aki akkoriban a Centro Stille nevű cég vezetője volt.

 
   
 

A tervezés K-1 kód alatt futott, a fejlesztések Domenico Chirico ellenőrzésével folytak. Az autó megjelenése igazi sport szedánra sikeredett, úgy, hogy a sportos megjelenés nem lépte át az agresszivitás határait. A Cressoni tervezte ék alakú bódé kivívta az alfás tábor egyöntetű rajongását. A szerkezeti felépítés már nem volt ennyire ütős - eleinte. Az alapok ugyanis a Giulietta, az Alfetta és az Alfa 90 jól bevált cuccaiból származnak

 
   
   

Mivel a 75 (a gyári kódszáma 162B) mindössze 6 hónappal az Alfa 90 megjelenése után született, a korabeli sajtó egyértelműen kannibálnak kiáltotta ki a gyárat, de a taljánok cseppet sem érezték ezt a lépést elhibázottnak. Úgy gondolták, a 90 tradicionális autó, mely inkább üzletemberek popója alá való, míg a 75 - mint már említettük - több mint sportszedán. "Mindkét autó meg fogja találni a saját piacát" - mondták.

 
   
 

A belső követi a külső szögletes formáit, éles sarkait. A műszerek négyzetei, a levegő-beömlőnyílások négyzetei az ajtók kapaszkodóiban teljesednek ki. Kapcsolókból - melyek szintén négyzet alakúak - jutott mindenhová. A műszerek mellé, a tetőre (ablakemelők!), sőt egyes típusokban még a vezető jobb könyöke alá is (hátsó ablakemelők). A legütősebb azonban a kézifékkar.

 
   
   

Egy ismerősöm a 90-es évek elején ült át egy 75-ösbe egy kereklámpás Ladából. Mikor kérdeztem tőle, hogy milyen, ezt válaszolta: mint egy repülő. És tényleg, a kézifékkarral lehet szabályozni a tolóerőt, míg a fejünk fölött megnyomkodva néhány gombot a külső szemlélő már valóban a felszállást várja.

 
   
 

Az első sorozatokban az opcionális fedélzeti komputer nem volt túl meggyőző, villogott minden lámpa, ami olasz autóban villogni szokott, de a későbbi modellekben orvosolták a problémát. Az alapfelszereltséget tekintve bőkezűen bántak a vevőkkel, így a rendelhető extrák listája maradt kurta: fedélzeti komputer, légkondi, napfénytető, könnyűfém felnik, bőr belső, ABS, szervokormány és Sperr-difi.

 
   
   

A Sperr-en nem kell meglepődni. Azt elfelejtettem említeni, hogy a hajtás elrendezése szintén a tradicionális sportkocsi-irányzatot követi. Motor elöl hosszában, hajtás hátul. Király! Ezen már csak a független hátsó felfüggesztés javítana, de ez itt nem olyan, hanem merevhidas.A hátsó tárcsafék visszont kellett, de persze az sem egyszerű. A tárcsák nem a kerekeknél vannak, hanem egész bent a difinél szerelték a féltengelyekre. Néhányan ezt hibának látják, mivel a forogni szándékozó féltengelyek a keréktől forgató nyomatékot kapnak, közben a másik végüket próbáljuk fékezni, ezzel állandó csavaró igénybevételnek téve ki őket. Talán igazuk is van, de bízzunk a 75 év tapasztalatában.

 
   
 

A kezdetekkor 5 különböző motorból lehetett választani. A négyhengeres benzinesek dupla karburátorokat kaptak (Solex C40 ADDHE vagy Dell`Orto DHLA 40 H), míg az elektronikus gyújtást a Magneti Marelli (SM 802 BX) szállította. A hathengeres moci Bosch injektort és gyújtást kapott. Az 1.6-os négyhengeres 110 LE-s motor jelentette a paletta "kicsi" részét. Utána az 1.8 120 LE következett, még mindig 4 hengerrel, ezután a 2.0 128 LE, amelyik dettó ugyanaz, mint az Alfa 90-ben, csak az injektorrendszere volt újabb fejlesztésű.

 
   
   

A csúcsok csúcsa a 2.5-ös 156 LE-s V6-os motor volt. Ez is ismerősnek tűnhet az Alfa 6, Alfa 90, GTV-6 modellekből. Igazából USA vásárlóknak készült, a neve is Milano lett (75 helyett). A sor a diesel változattal lett teljes. A tesztben is szereplő 2 literes 4 hengeres 95 LE-s turbódízelről van szó, melyet - nem véletlenül - intercoolerrel is elláttak.

 
   
 

1986. márciusában megtört a jég. Turbót kapott az 1.8-as benzines is. A vízhűtéses Garrett AiResearch T3 (0,9 bar nyomás - nem piskóta) mellé szintén került egy intercooler, és a Bosch LE-Jetronic segítségével 155 LE jött le. A következő február ismét újdonságot hozott, a 2.0 Twin Spark személyében.

 
   
   

Az akkori szakértők kétkedve fogadták a hengerenkénti kétgyertyás megoldást, de az Alfa mentségére legyen mondva, hogy 1913-óta használja. A nagyobb kompresszió, és a szívóoldalon változó vezérlés 148 LE-re lett elég. Ehhez jöttek olyan apróságok, mint könnyűfém kerék, szervókormány, központizár, spoilerek körbe, és az autó még több szívet dobogtatott meg.

 
   
 

Ez ismét csak nem csoda, hiszen 1987-környékén a sport szívvel született vásárlók nem nagyon válogathattak autókból. A Fiat Regata sem megjelenésben, sem sportosságban nem érhetett a közelébe (talán a későbbi Croma), bár az is elég szögletes volt. A VW Golf-ról ne is beszéljünk, az más világ. Elsőkerék-hajtás, presztízs, meg ilyenek, brrrr. Nem alfásnak való szavak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

36 perce
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59