Az utolsó V6-os Alfám

2007.02.23. 08:05

Adatlap Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24v Q-System - 2002

  • 2494 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 192 LE @ 6300 rpm
  • 218 Nm @ 5000 rpm
  • 4 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    227 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

A motor határozott nyomatékkal nyomakszik már az alsóbb fordulatokon is, amikor ilyen hosszú fokozatok vannak (0-223 km/óráig bele kell férni négy sebességbe), muszáj, de 4500-nál ugrik egy nagyot, és igazi V6-os üvöltéssel pörög a pirosig. Három éven át föl sem tűnt, milyen nagyszerű dolog egy hosszú fokozatokra hangolt V motor, csak most, amikor már dízeltulajdonos vagyok, gondolok könnyes szemmel azokra a pillanatokra, amikor simán húzathattam százig kettesben, és százötvennél meg vissza lehetett dobatni hármasba, hogy üvöltve vegyen lendületet az autópálya belső sávjában (külföldön, persze).

A négyfokozatú váltónak és a V motornak megvolt az ára is: 16 liter városban, simán. Az országutat viszont szerette: hosszú horgásztúráimon többnyire 12 alatti fogyasztást produkáltam, és minél gyorsabban mentem, annál kevesebbet evett. (A kisebb soros motorok fogyasztása azért rendesen meg szokott ugrani 140 fölött.) Egy százhatvan-száznyolcvan közötti autópályás száguldás (külföldön) kijött 11 literes fogyasztásból, simán. Ebben alighanem benne van az is, hogy a 156 SW kasztnija az egyik legkisebb légellenállású a kategóriában; alacsonyabb is, csapottabb is, mint a többi.

Sokáig városi legendának tartottam azt a gyakran előkerülő vélekedést, hogy "külföldön jobb a benzin", azaz jobban megy vele az autó, kevesebbet eszik satöbbi, de tény, ami tény: rekordfogyasztásomat Olaszországban (hazai pálya) produkáltam, egész pontosan Olaszországból hazafele tíz liter alá mentem, pedig a szlovén határon is álltam egy kicsit, meg volt egy közel egyórás dugó is, tehát nem sima száguldás. Itthon 530 kilométernyi szinte tiszta autópályás úton 11 liter volt a rekordom.

A 156-os azért kicsit puhább, kicsit kockázatkerülőbb, kicsit németesebb autó, mint az előd Alfák voltak. Nem pattog az úton olyan keményen, mint a 145. Az még olyan volt, hogy ha rámentem egy vele egy húszasra, megmondtam, fej vagy írás. Persze, egy Passathoz képest még pattog, és ez így van rendjén. Az is igaz, hogy az olaszok futóművei nem veszik nagyon könnyen a budapesti útviszonyokat, amit nem tudok a szemükre vetni, mert simán elképzelhető, hogy leglepattantabb szicíliai falvakban is jobbak az utak, mint a Gellérthegyen.

A 156 SW lapos autó, és a nagy, nehéz V6 is nyomja lefele. Mindig leér valamije. Szamosi mesterrel kénytelen voltam fölcsavaroztatni egy nagy kazánlemezt az aljára, így legalább nagyokat szikrázik és csattog. Ha már a horgásztúrákat emlegettem: tudom, elég nagy hülyének kell lenni ahhoz, hogy valaki terepjárónak nézzen egy Alfát, de azért megpróbáltam néhány gátoldalt és földutat, persze, és nem volt mindig szerencsém. A nagy nyomaték meg az automata együtt arra nagyon jó, hogy elássa magát az autó. Volt, hogy alig két négyzetméternyi sárban akadtam el, de úgy, hogy végül másik autóval kellett kirángatni, mert mozdítani sem bírtuk.

Ha a 156-os németesebb is, mint elődei voltak, csak egy süket nem veszi észre rögtön, hogy ez mégsem német/japán/svéd autó, én ugyan már majdnem süket vagyok a legutóbbi szűrővizsgálat eredménye szerint, de azért még nekem is feltűnt, hogy belül mindig minden csörög-zörög, kattog, nyikorog, nagy zaj van, na. Nem akkora, mint a 145-ösben, de nagy zaj. Zaj nélkül nem is Alfa az Alfa. Hang nélkül suhanni, az nem alfás tempó.

A Sportwagon kasztnit gyorsan megszerettem, megcsalva az 145-155-75-ös szögletességet. Ez a tökéletes kombiforma ugyanis. Lendületes, elegáns, erős. Még a dizájnzseni Guigiaro is alig-alig tudott javítani rajta. A 159 SW is megtartotta a formát, minimális változtatásokkal. A szép, csapott farhát miatt a csomagtér viccesen kicsi lett, a kategória legkisebbje. A szépségért meg kell szenvedni. Családi autónak behazudhatja otthon az ember végül is, de amikor megpróbálja belegyömöszölni a legkisebb babakocsit, úgyis lebukik.

Az alfás legjobb barátja a tréleres, tudjuk. A megbízhatóságfetisisták, a japánautó-hívők röhögnek rajtunk, amikor csapzottan, késve érkezünk a munkahelyre, hogy reggel nem indult, el kellett vitetni. Ez a kocsi három év alatt háromszor végezte tréleren, mindháromszor elektromos hiba miatt, egyszer a riasztó (az nem Alfa-gyártmány, itthon szerelte bele valaki), kétszer pedig konkrétan a hanyag gazdája miatt. (Öreg volt már az aksi, le kellett volna cserélni, de én bíztam benne, hogy bírja még. Nem bírta. Aztán megint nem. Nem úgy van már az újabb kocsikkal, mint régen a Skodával, hogy elég volt egy lejtős utca tetején megállni az este.)

Voltak lengőkarcserék, persze, mindenféle futóműszervizek, egyszer a légtömegmérő is tönkrement (német elektronika), de a motorral és környékével soha semmi baj sem volt. Abban van még pár százezer kilométer, az biztos. Most már dicsérhetem nyugodtan, megvették, másfél milliót kaptam érte.

Alfa Romeo 156 Spotwagon 2.5 V6 24v Q-System

Tehát három évet, hetvenezer kilométert nyomtam a V6-os Sportwagonnal, aztán úgy adódott, hogy lehetett megint továbblépnem. Nagyon kapacitálták a BMW-t, a négykerekes hármas Touringot (325 xi), és nagyon csábító lett volna még a Subaru Forester, ami egy horgásznak mindenképp praktikusabb, mint egy alacsony, sportos olasz, de valahogy nem bírtam elképzelni, hogy ne Alfát vegyek megint. Része lesz ez az ember személyiségének, vagy mit kell ilyenkor mondani, hülyeség, bebújik az ember bőre alá, mittudomén, szóval megrendeltem egy 159-est. 2,4-es turbódízel sportwagont. És meg is szívattak vele rendesen.

(és itt kezdődik a 159-es sztori)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

6 órája
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06