Az utolsó V6-os Alfám
A motor határozott nyomatékkal nyomakszik már az alsóbb fordulatokon is, amikor ilyen hosszú fokozatok vannak (0-223 km/óráig bele kell férni négy sebességbe), muszáj, de 4500-nál ugrik egy nagyot, és igazi V6-os üvöltéssel pörög a pirosig. Három éven át föl sem tűnt, milyen nagyszerű dolog egy hosszú fokozatokra hangolt V motor, csak most, amikor már dízeltulajdonos vagyok, gondolok könnyes szemmel azokra a pillanatokra, amikor simán húzathattam százig kettesben, és százötvennél meg vissza lehetett dobatni hármasba, hogy üvöltve vegyen lendületet az autópálya belső sávjában (külföldön, persze).
A négyfokozatú váltónak és a V motornak megvolt az ára is: 16 liter városban, simán. Az országutat viszont szerette: hosszú horgásztúráimon többnyire 12 alatti fogyasztást produkáltam, és minél gyorsabban mentem, annál kevesebbet evett. (A kisebb soros motorok fogyasztása azért rendesen meg szokott ugrani 140 fölött.) Egy százhatvan-száznyolcvan közötti autópályás száguldás (külföldön) kijött 11 literes fogyasztásból, simán. Ebben alighanem benne van az is, hogy a 156 SW kasztnija az egyik legkisebb légellenállású a kategóriában; alacsonyabb is, csapottabb is, mint a többi.
Sokáig városi legendának tartottam azt a gyakran előkerülő vélekedést, hogy "külföldön jobb a benzin", azaz jobban megy vele az autó, kevesebbet eszik satöbbi, de tény, ami tény: rekordfogyasztásomat Olaszországban (hazai pálya) produkáltam, egész pontosan Olaszországból hazafele tíz liter alá mentem, pedig a szlovén határon is álltam egy kicsit, meg volt egy közel egyórás dugó is, tehát nem sima száguldás. Itthon 530 kilométernyi szinte tiszta autópályás úton 11 liter volt a rekordom.
A 156-os azért kicsit puhább, kicsit kockázatkerülőbb, kicsit németesebb autó, mint az előd Alfák voltak. Nem pattog az úton olyan keményen, mint a 145. Az még olyan volt, hogy ha rámentem egy vele egy húszasra, megmondtam, fej vagy írás. Persze, egy Passathoz képest még pattog, és ez így van rendjén. Az is igaz, hogy az olaszok futóművei nem veszik nagyon könnyen a budapesti útviszonyokat, amit nem tudok a szemükre vetni, mert simán elképzelhető, hogy leglepattantabb szicíliai falvakban is jobbak az utak, mint a Gellérthegyen.
A 156 SW lapos autó, és a nagy, nehéz V6 is nyomja lefele. Mindig leér valamije. Szamosi mesterrel kénytelen voltam fölcsavaroztatni egy nagy kazánlemezt az aljára, így legalább nagyokat szikrázik és csattog. Ha már a horgásztúrákat emlegettem: tudom, elég nagy hülyének kell lenni ahhoz, hogy valaki terepjárónak nézzen egy Alfát, de azért megpróbáltam néhány gátoldalt és földutat, persze, és nem volt mindig szerencsém. A nagy nyomaték meg az automata együtt arra nagyon jó, hogy elássa magát az autó. Volt, hogy alig két négyzetméternyi sárban akadtam el, de úgy, hogy végül másik autóval kellett kirángatni, mert mozdítani sem bírtuk.
Ha a 156-os németesebb is, mint elődei voltak, csak egy süket nem veszi észre rögtön, hogy ez mégsem német/japán/svéd autó, én ugyan már majdnem süket vagyok a legutóbbi szűrővizsgálat eredménye szerint, de azért még nekem is feltűnt, hogy belül mindig minden csörög-zörög, kattog, nyikorog, nagy zaj van, na. Nem akkora, mint a 145-ösben, de nagy zaj. Zaj nélkül nem is Alfa az Alfa. Hang nélkül suhanni, az nem alfás tempó.
A Sportwagon kasztnit gyorsan megszerettem, megcsalva az 145-155-75-ös szögletességet. Ez a tökéletes kombiforma ugyanis. Lendületes, elegáns, erős. Még a dizájnzseni Guigiaro is alig-alig tudott javítani rajta. A 159 SW is megtartotta a formát, minimális változtatásokkal. A szép, csapott farhát miatt a csomagtér viccesen kicsi lett, a kategória legkisebbje. A szépségért meg kell szenvedni. Családi autónak behazudhatja otthon az ember végül is, de amikor megpróbálja belegyömöszölni a legkisebb babakocsit, úgyis lebukik.
Az alfás legjobb barátja a tréleres, tudjuk. A megbízhatóságfetisisták, a japánautó-hívők röhögnek rajtunk, amikor csapzottan, késve érkezünk a munkahelyre, hogy reggel nem indult, el kellett vitetni. Ez a kocsi három év alatt háromszor végezte tréleren, mindháromszor elektromos hiba miatt, egyszer a riasztó (az nem Alfa-gyártmány, itthon szerelte bele valaki), kétszer pedig konkrétan a hanyag gazdája miatt. (Öreg volt már az aksi, le kellett volna cserélni, de én bíztam benne, hogy bírja még. Nem bírta. Aztán megint nem. Nem úgy van már az újabb kocsikkal, mint régen a Skodával, hogy elég volt egy lejtős utca tetején megállni az este.)
Voltak lengőkarcserék, persze, mindenféle futóműszervizek, egyszer a légtömegmérő is tönkrement (német elektronika), de a motorral és környékével soha semmi baj sem volt. Abban van még pár százezer kilométer, az biztos. Most már dicsérhetem nyugodtan, megvették, másfél milliót kaptam érte.
Tehát három évet, hetvenezer kilométert nyomtam a V6-os Sportwagonnal, aztán úgy adódott, hogy lehetett megint továbblépnem. Nagyon kapacitálták a BMW-t, a négykerekes hármas Touringot (325 xi), és nagyon csábító lett volna még a Subaru Forester, ami egy horgásznak mindenképp praktikusabb, mint egy alacsony, sportos olasz, de valahogy nem bírtam elképzelni, hogy ne Alfát vegyek megint. Része lesz ez az ember személyiségének, vagy mit kell ilyenkor mondani, hülyeség, bebújik az ember bőre alá, mittudomén, szóval megrendeltem egy 159-est. 2,4-es turbódízel sportwagont. És meg is szívattak vele rendesen.
(és itt kezdődik a 159-es sztori)
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
