Hófehérke + tesztoszteron = ?

2008.06.17. 06:52

Adatlap Audi A3 Ambition - 2008

  • 1798 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 160 LE @ 5000 rpm
  • 250 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.3 másodperc
  • Végsebesség:
    217 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • 8 059 000 Ft

A forma, így egyben, ha nem is teljesen, de inkább nőies, hátul el lehet férni, csomagtartó a shoppinghoz elég, ráadásul a dönthető támlákkal tovább bővíthető, üljünk hát be az Ambition szint sportüléseibe és nézzünk szét. Az rögtön világossá válik, hogy az ötletorgia elmarad. Az A3 beltere nélkülöz mindenféle mókát, csupán a kerek, fémgyűrűs (tudom, mivel a fogaimmal megkocogtattam őket) légbeömlők és a velük szimmetrikus hőfokszabályzó billenőkapcsolók (amelyeket tekergetni nem, csupán billenteni kell) igyekeznek oldani a komor hangulatot. Pár perc után otthon érzi magát az ember, éppen ezért mindjárt szembeötlik néhány zavaró apróság.

Az esernyőfogantyú kézifékkar felhúzott állapotban beleér az állítható könyöktámaszba, de nagyon. A bal oldali indexkapcsoló alatt található tempomatkar pedig a térdhez kerül vészes közelségbe. A középső visszapillantó tükör olyan kicsi, hogy narkós legyen a talpán, aki erről egy valamirevaló csíkot felszippant. És összesen egy PET-flakon-tartó van a könyöktámasz alatti kis üregben. Ez azért még kabriómércével mérve is kevés.

A műszerfal teteje puha, matt műanyag, kellemes tapintású, a spórolás alant, a térd vonalától lefelé kezdődik. Ott a klasszikus szürke, kopogóst találjuk. Na és persze a középkonzol alján egy kis kályhaezüst műanyagbetétet is. Az ilyenkor, nyáron általában mellőzött ülésfűtés szabályzóinak kivételével minden kezelőszerv elérhető távolságon belül van, ráadásul nincs is belőlük sok. A műszeregység is az Audi-sémát követi, balra a 8000-ig skálázott fordulatszámmérő, jobbra az optimista, 260-nal végződő sebességmérő, köztük a központi számítógép kijelzője, felettük a benzinszint és a vízhőfokmérő.

Az üléspozíciót könnyedén magunkra szabhatjuk, a kormány-váltó távolság meglehetősen kicsi, a térd picit nekifeszül a középkonzolnak. Bicskakulcs elő, indítsunk!

A 160 lóerős 1,8 TFSI-t alapjáraton szinte alig hallani, de ugyanúgy alig hallani menet közben is, ami azért kicsit szokatlan. Itt, ebben a pontban érkezünk el lassan Hófehérke tesztoszteron tablettáihoz. Elsősorban a motor miatt, amelyik kellemesen meglepett. Odalett a régi, húszszelepes turbókra jellemző lökésszerű meglódulás, igaz, nem teljesen, de az erőt sokkal finomabban szervírozza, nem akarja mindenáron kicsavarni kezünkből a kormányt.

A katalógus szerinti 1500-as fordulaton érkező 250 Nm-t kicsit optimistának tartom, mindazonáltal 3200 körül érezhetően új erőre kap a kis négyhengeres és boldogan rohan a piros mező felé, minden további nélkül bele is gázol. A hatfokozatú kézi váltó határozott kezet igényel, a csuklóból pöccintést felejtsük el, megvezetése azonban pontos, és istenemre, mosolyra húztam a szám, mikor tenyeremben éreztem a diszkrét kluttyanást, ahogy a fokozatba esett. A 3200 feletti örömzónában tartva a TFSI nem gondolkodik, elektronikus gázpedál ide-oda, azonnal teszi a dolgát, gavallérosan haladva második fokozatban meg-megvillantva a kipörgésgátló ikonját.

A 15 milliméterrel lejjebb ültetett sportfutómű jól aládolgozik a motor-váltó brigádnak. Szükségtelenül nem kemény, talán a feszes jelző illik rá legjobban. Az út egyenetlenségeit a 17-es felnikkel is tűrhetően, szinte hang nélkül elnyeli, komolyabb dobolásba csak sok egymást követő kátyú esetén kezd. Ilyenkor figyeltem nagyon, nem hallani-e, hogy dolgozik, csavarodik és feszül a karosszéria, de nem hallottam semmit.

Ahhoz képest azonban, hogy ez egy elsőkerékhajtású, elméletileg orrnehéz autó, kanyarstabilitása kitűnő, a kiválasztott ívhez foggal-körömmel ragaszkodik. Az ilyenkor megszokott útvonalon, egy jó minőségű mellékúton a második hosszú egyenes végén van egy belső íve felé teknőszerűen lejtő combos, hosszú balkanyar. Itt a hirtelen terhelésváltáskor a fronthajtásos autók javarésze idegesen elpattog-kúszik, jobb esetben tolja a hátulját, ez a kis babakabrió pedig? Lehuppant, mikor az ívkülső kerekekre megérkezett a teher, majd beült és zokszó nélkül fordult, mindenféle fölösleges dráma nélkül.

A négylengőkaros, segédkeretes hátsó futómű tudhat valamit. Túl gyorsan érkezve persze nem hazudtolja meg önmagát, és elkezdi darálva tolni az orrát, de ehhez már nagyon durvának kell lennünk.

Ez idáig tehát jó alapot nyújt akár az élményautózáshoz is, de mindig akad valami, ami nem engedi elfelejteni, kiknek és milyen célból is készült. Például a vajpuha, hosszú úton járó kuplungpedál vagy maguk a fékek is. Nem mintha nem rendelkeznének kellő erővel, hogy az EBV fékerőelosztóval támogatva akár magas tempóról is biztosan lassítsák le a majd' másfél tonnát, hirtelen reakciót azonban ne várjunk tőlük, ahhoz már keményen a pedálra kell tiporni.

Arra a pedálra, amelyik síkja lényegesen magasabban fekszik, mint a gézpedálé, tehát a lábfej-boka technikát sem érdemes próbálgatni. Arculcsapás volt még a nem létező hang. Persze, egy nyitott autóban mindent elnyom a szélzaj, de a fent említett két szép kipufogócsövet látva olyan érzésünk lehet, mintha José Carrerason megnyomták volna a mute gombot. Kár érte, a motor kis mérges orgánuma többet érdemelt volna.

Az élmény leggyilkosabb fegyvere azonban maga a kormány, az Audi rákfenéje már évek óta. Mert hiába a sebességfüggő rásegítés, ha a bőrrel varrott volante és a kerekek egy lavórnyi pudinggal vannak összekötve. Magáról az útról, a felületéről semmi, de semmi információt nem kapunk, nagyobb sebességnél sem.

És ez a kissé szkizofrén Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI Ambition másik arca. Miután visszavittem és elcsodálkoztam a mindössze 8,9 literes átlagfogyasztáson, lélekben rehabilitálnom kellett: nőiesnek nőies, de ilyen erővel Brigitte Nielsen is az. Az biztos, hogy egész jó kis autót raktak össze a fiúk/lányok odaát Győrben és a kompakt kabriók között méltó konkurenciája lesz a BMW-nek, igaz, kissé máshogy oldja meg a feladatot.

Rossz hír, hogy egyliteres, háromhengeres még nincs (de pár hónap múlva jön az alap 1,6-os), így legjobb választásként ezzel a motorral merem ajánlani. A BMW motorválasztéka szélesebb, de az Audival, mint konkurenssel mindenképpen számolnia kell, ez a pár extrával megbolondított példány nyolcmillió forintot ér most, mint bemutatóautó. A közepesen jól felszerelt (4 légzsák, ABS, ASR, EBV, ESP) Ambition jelenlegi ára 8 059 400 míg a 170 lóerős BMW 120i kabrió alapban 8 872 000 forint. Ez már mérlegelni való különbség, még ha figyelembe vesszük a hátsókerék-meghajtásból származó mókafaktort is.

Az oldalról ajánljuk

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

tegnap, 17:27
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37