Van kiscápám!

2006.08.23. 08:57

A külső megítélése persze ízlés kérdése, de az arányos, klasszikus háromdobozos autóforma, a jellegzetes cápaorr, a fekete közbetéttel összefutatott hátsó lámpavonal, a sok-sok króm az oldalán nekem nagyon tetszik. A Kiscápa lendületet, dinamizmust sugároz, formailag nagyon egységes, még a tükrök is belesimulnak a kasztniba, mint egy mai autóban. Vétek lenne nagy kerekekkel elcsúfítani, a 13-as korhű alufelnik pont tökéletesen állnak neki. Megint csak ízlés kérdése, de nekem a kétlámpás verzió szebb az ikerfényszórósnál.

Nézegettem, nézegettem, aztán elfordítottam a kulcsot, beindult a K-Jetronicos négyhengeres, megtapostam az álló gázpedált, a százöt ló (vagy amennyi mára maradt belőle) elkezdte reptetni az 1050 kilós kasztnit, és a kis BMW örökre belopta magát a szívembe. A kuplung könnyű, az ötsebességes váltó karja már lötyög, de maga a szerkezet még ma is csodálatosan pontos.

Eddig azt vallottam, a BMW legyen legalább hathengeres, de most ráébredtem: elég a négy is. A hang vérpezsdítő, főleg amikor tolóüzemben visszahörög a kipufogó. Hosszmotor, kardán, hátsókerék-hajtás: gázpöcögtetésre erőt sejtetően megbillen oldalra a kasztni, kanyarban nem gond a kilinccsel előre. 5500 körül leszabályoz a motor, de mivel ez alul is nyomatékos fajta, 4000 fölé nincs is értelme vinni. A futómű furamód sokkal inkább kényelemre hangolt, mint csapatásra, nagyokat billen oldalirányba az autó. Nem Honda, nem Alfa; kezdem már érteni, milyen értékek mentén alakultak ki e sportos márkák történelmileg klasszikus rajongótáborai.

90-nél 2300 körül forog ötödikben a motor, tehát ha nem száguldozunk, 100-110 alatt hajtjuk ezt a nem épp ideális légellenállású autót, egész emberi szinten tartható a fogyasztás. Az 55 literes tank akár bő 700 kilométert is kibír, ha a tulaj is kibírja, hogy ne padlózzon, ne előzzön állandóan. Nehéz ügy, mert a BMW mindig menni akar.

Épp autót kerestem magamnak, olyat, ami nem eszik túl sokat, de kényelmes; lehet rá büszkének lenni, de ott lehet hagyni Budapesten az utcán, pár napra is akár, öreg, de megbízható. Igazság szerint valami nagy dízelt szerettem volna, hetes Volvo, cápa Ötös, 123-as Merci, ilyesmi. Szerencsére nem találtam, mert így sutba dobhattam az elképzeléseimet, és nekiállhattam venni egy ilyen kis gyönyörűséget. A képeken látható példányt nem adták ide; 150 ezerért adta el korábbi gazdája (milyen kicsi a világ, Népítélet rovatunkban vall is róla előző gazdája), annyiért vagy többért szívesen átvettem volna, de a mostani tulaj nagy BMW-rajongó, és inkább megtartja, felújítja ezt is már meglévő bajor állománya mellé. Szóval megkezdődött a cápavadászat.

Hogyan vegyünk Kiscápát?

Először is ne sajnáljuk az időt és a kilométert, ha nem egy csoffadt nyomorult haldoklót szeretnénk a nevünkre venni. Rengeteg a kókányolással életben tartott zombi, innen-onnan származó alkatrészekből összetákolt Frankenstein-szörny, rohadó tetem. Az ár alig számít, bár ha egy autót százezer alatt hirdetnek, nyilván ne számítsunk jóra. Jellemzően 150 ezernél kezdődik, amit tán érdemes megnézni, de láttam kétszáz felett árult rosszat, 150 alatt árult tűrhetőt egyaránt. Csak sajnos ritkán 318i-t.

Sok 320-as van, még több 316-os. Aki ilyet akar, hamarabb célhoz ér. Én direkt 318i-t kerestem, nem is akartam mást, bár ez viszonylag ritka, hiszen miért is akarna valaki eladni egy jó állapotban lévő ilyen gyönyörűséget?

Főleg a Használtautó.hu-n keresgéltem, öt-hat darabot néztem meg, volt, amit már a telefonbeszélgetés során kizártam, volt, amelyiknél ki sem szálltam a kocsiból, a BMW mellől telefonáltam a gazdinak, hogy köszi, itt vagyok, de nem kell, ki se jöjjön. Már majdnem visszamentem egy fehérért, ami rohadt is, csöpögött is, de végül Kecskeméten ráleltem az igazira.

Tipikus bajok

Rohadás bárhol: ajtók, sárhányók kevésbé veszélyesek, mert a bontók elég jól el vannak látva donorral, de a teherviselő elemek komoly korróziója - mint bármilyen más ilyen idős kocsinál - nagyobb költséget jelent majd, mint a vételár. A motorba gyakran belenyúlnak, típusidegen alkatrészeket használnak, lekötnek "felesleges" csöveket, drótokat; az eredeti állapot visszaállítása szaktudást, vagy sok pénzt kíván.

A belső általában kritikán aluli, az ülések rendszerint foszlottak, kiültek, a műszerfal kárpitelemeiből szinte mindig hiányzik ez-az. Jellemző, de kevésbé fontos bajok: beragadt elakadásjelző, kiszakadt könyöklő, nem működő hátsó ablakfűtés, bedöglött villanytükör, lifegő gázpedál, hiányzó szerszámkészlet, egy marék kulcs a számtalan zárcsere miatt, azonnali javítást igénylő futóműkopás. Tökéletes eladó kiscápa nincs. (És persze más tökéletes '75-'85-ös eladó autó sincs, főleg nem egy-kétszázezerért.)

És itt jön be a lényeg: ha használt autót akarunk venni, elengedhetetlen, hogy szerencsénk legyen. Másképp nem megy. Az én '82-es autóm egy mérnökemberé(!) volt, aki szerette, tisztelte, és igényesen karbantartotta. Magyarországon értékesített, egyszer már kilakatolt, itt-ott újra rohadó, de azért még akár éveket biztosan leszolgáló kasztni, olajfolyásmentes motor, gyönyörűen, profin újrakárpitozott belső. Pöccre indult, a tulaj szólt, hogy kell hét-nyolc másodperc, mire beáll az olajnyomás, addig várjunk(!), mondta, hogy vezethetem, de inkább majd ő kiáll a kapun, nehogy baj legyen(!). Kinyitotta a kaput, ott állt az udvarban az autó, és láttam, hogy megvan, ez az.

Megtudtam, hogy az autó négysebességes volt, de bontott ötösre cserélték. Ez olyan gányolás, amit amúgy is elvégezte(tte)m volna, mert a napi használatban jól jön az ötödik fokozat, nekem meg nem (csak) nézegetni kellett a gép. Említésre méltó hibája nincs, a tulaj maga szedte szét és rakta össze könyvből a motort, mindent tökéletesen beállított, a lelkemre kötötte, hogy senki szerelőt ne engedjek hozzányúlni, csak az olajat cseréljem. (Megnéztem, aranysárga, de állítólag már lefutotta a tízezer(!) kilométert, akkor pedig mindig szokta cserélni, mondta.)

Vizsga még vagy húsz hónapig jó, egy gond van: AF-es az alvázszám, de a mai EU-s időkben én már ettől se félek, ami nálunk papírral futhat, csak nem veszi el az osztrák, az olasz, a német. 199 ezerről gyorsan lementünk 170-re, el is köszöntem, hogy holnap megyek, a kocka el volt vetve.

BMW 318i - 1982

Másnap mentem érte a pénzzel. Majd elsírtam magam a meghatottságtól: a tulajdonos lemosta a kocsit, hogy tisztán lássa utoljára. Eredetvizsga, pénzátadás, még kaptam az autó mellé egy fél másikat (de tényleg, motorháztető, csomagtérfedél, ajtók, váltó, kardán, lámpák, felnik), és eljöttem. Azóta tankolom, hajtom, simogatom, becézgetem, ő meg megy. Az első tankolást 500 kilométer után követte a második, az átlag: 7,9 liter. Százhetvenezerért vettem egy érdekes, szép és használható youngtimert, el se merem hinni még most sem.

Pedig most is itt áll a szerkesztőség előtt. És az enyém. Jippijájé.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

9 perce
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Neked ajánlott