Bátorságod és félretett pénzed legyen
Használtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Költséges, kényes és jelentős rizikót is tartogathat az öreg prémiumautó, azon viszont nem veszünk össze, hogy tizenévesen is hozza a minőséget, kényelmet és még talán presztízst is. Kérdés, hogy mit vállalsz be mindezért.

Furcsa azt mondani egy B8-as Audi A4-re, hogy öreg, de ez itt a tizenkét éves korával biztosan sokak szemében annak számít. A hazai autópark átlagéletkorát még nem érte el és egy tisztességes kozmetika után kitakarítva, leápolva kívül-belül rendesen friss és újszerű kiállású autó, ráadásul egy Audi, ami azért mégiscsak vonzó. A prémiumautó viszont nem olcsó és ez a korral sem változik, ahogy az állaga és a szolgáltatásai sem, ha mindent megkap, amire igényt tart.

Alapváltozat, de így is kívánatos
Tegyük most zárójelbe a szolgáltatásokat ennél az autónál, mert tulajdonképpen egészen alapváltozat. Se ledes fényszórók, se bőrülések, S-Line csomagot és automata váltót sem látott, az ülésfűtést és a multikormányt is meghagyta a többieknek, szóval ennél lejjebb nem nagyon van.

Ezzel együtt sem mondanám szomorú darabnak. A vonzó sötétbarna metál fényezés mellé világosszürke utasteret választottak, sötétítés sincs az ablakokon és még a kárpit is szövet. Azért szeretem az ilyen változatokat, mert meg tudják mutatni azt a minőséget, amitől prémium egy prémiumautó a cifra extrák és az ilyen-olyan sportelemek nélkül is.

Persze, rohadtul csábító az S-Line sportkormány vagy bőr sportülés, én is olyat vennék, mégis már egy ilyen változat is tudja azt, amitől Audi egy Audi. Puhán pattan fel és puffan vissza a helyére az ajtó, ez a beltér pedig már bírja is a kort, nem mállik a gombok borítása vagy válik petyhüdtté az ülések tömése. Tizenkét év és kicsit több mint 150 ezer kilométer teljesen észrevétlenül húzott el a beltér felett, ettől a tartástól nekem extrán vonzó.

Furcsa módon levált a kormány emblémájának és dísz keretének ezüstös bevonata, ami biztosan valami összeférhetetlen vegyszer eredménye, mert semmi mással nincs gond. Szürke szövetet tisztán tartani irtózatosan nehéz, sokat használt autóban a kopás is jellemző lenne, ezen viszont mintha sosem ültek volna és a hangulata is remek.

Óriási a szórás
2009-2016 között gyártották a B8-as generációt, ami 2013-ban kapott ráncfelvarrást. Jelenleg több mint 400 darabot hirdetnek, vagyis óriási a szórás az autók között. Felszereltségben, futásban és állapotban egyaránt, akárcsak a motorkínálatban. Kilencféle motorral szerelték húszféle teljesítményszinten és változatban. Ehhez tartozik még, hogy a hatfokozatú kézi váltó mellett háromféle automatát kaphatott motortól függően.

Az 1.8, 2.0 TFSI és 2.0 TDI gyengébb változatai és a 2.7 TDI fokozatmentes CVT-t, vagyis Multitronicot kaptak, az erősebb 2.0 TFSI-k és 2.0 TDI-k, a 3.0 TDI és TFSI duplakuplungos váltót, a legerősebb 3.0 TDI és 3.2 FSI pedig hagyományos bolygóműves Tiptronicot. Velük kapcsolatban, főként a CVT és a DSG esetében a 60-70 ezer kilométerenkénti olajcserét érdemes észben tartani, a komolyabb futásteljesítményű autók esetében pedig a kuplung csomag cseréjét, ami 270-280 ezer kilométer után legkésőbb használhatatlanul elkopik. Induláskor rángatásban jelentkezik a gond, emelkedőn felengedett fékpedállal gázadás nélkül pedig lefullad az autó, vagy egyáltalán el sem képes indulni.

A kuplung csomag cseréje 7-800 ezer forint, mivel ezzel együtt váltóolaj szűrőt és olajcserét is célszerű elvégezni. Komoly kiadás, de újabb közel 300 ezer problémamentes kilométert biztosít, ezzel érdemes tervezni. Érdekes részlet egyébként, hogy a kuplung csomaggal élettartamra tervezett az Audi, ami 170-180 ezer kilométert jelent, érdemes megnézni, mennyit futnak a hazai autók, ennek többszörösét.

A szórás nemcsak technikában, felszereltségben is elképesztő, a próbált “mezítlábas” változathoz képest jellemző az S-Line sportcsomag, sportülések, bőr és Alcantara huzat, S-Line ültetett futómű, ülésfűtések, navigációs fejegység, távolságtartó tempomat, kulcs nélküli nyitás, Torsen rendszerű központi diffis quattro hajtás és még sok-sok apróság, amiktől értékesebb és érdekesebb is lehet egy A4 ennél.

Minőségében az érték
Szándékosan próbáltam ki ezt az alap felszereltségű autót, hogy érezzem a cicoma nélküli minőségét, a pőre audisságot, mert minden prémium gyártónak van ilyenje. Ahogy klattyan a kézi váltó, röccen a hangerő fémes tekerője, és kattannak a gombjai, azoktól igazán eredeti ez a generáció. Valahogy ezután nekem kivesztek ezek az apró finomhangolt részletek és bejöttek a kommersz Volkswagen termékes elemek általános minőségérzetei.
Ebben az A4-ben határozottan érzem, mennyivel magasabban szerepel egy E90-es BMW-hez képest minőségben. Minden részlet kiváló benne, az anyagok vaskosak, mégis puhák, irtózatosan jó minőségérzetűek, és hogy ennyi idősen is át tudják ezt adni, attól különösen értékes. Tovább megyek, ebben még nagyon sok év van. Vastag hangszigetelés zár el a külvilágtól, itt a dízelmotor jellegzetes morgása sem tölti be az utasteret, mivel 1,8-as benzines, ebben ülve bőven érezni, miért kerül még ennyi idősen is 4 millió forintba.

Kényelmes ez, sportosságot messze nem mutat, de a vonulást azt kimondottan jól tudja. Az alacsony üléspozíció is nekem kedvez, a rugózása kimondottan passzol a magyar utakhoz és a kormányzása is inkább kellemesen könnyű, mint vezetési élményfokozóan feszes. Nagyobb autónak tűnik belülről, mint amekkora, ami különösen bejön ezzel a vezetési karakterrel együtt.

Hogy húz az 1,8? Nem túl vérmes, mivel 120 lóerő és 230 Nm nyomaték, finoman szólva sincsen túlhúzva. Mivel a nyomatékot már 1500-as fordulattól tudja, egy pillanatra nem jut eszembe, hogy gyenge lenne vagy kevés. Egyszerű, könnyed, szép a motor hangja, és ez éppen elég ahhoz, hogy közlekedni kényelmesen lehessen vele. Jó hozzá a kézi váltó, és a kuplung is pontosan kezelhető, erősen hozzátesz az is, hogy itt mindent tökéletesen jónak érzek.
1,8-as betegágy?
Számtalan problémával szembesülhet az 1,8 és 2,0 literes TSFI vagy későbbi TSI tulajdonos az egészen általánosnak mondható szívórendszer kokszosodástól kezdve a hátsó főtengely szimmeringen keresztül szívott fals levegőig, aminek szíváscunamijáról Novoth Tibi tollából olvashattok csak igazán szaftos részleteket. Okozhat gondot a szivárgó üzemanyag-rendszer, amire visszahívást is hirdettek anno, és akkor a vezérlésről még nem is beszéltünk.

150 ezer kilométer az 1,8-as vezérműlánc csereperiódusa, amit sokszor a láncfeszítő patronjának állapotából is könnyű megállapítani. Használat közben nem feltétlenül észrevehető, főként a jó hangszigetelések miatt viszonylag nehéz kihallani a lánc csörgését menet közben, viszont a rángató, vagy egyenetlen alapjáratú motor már lehet intő jel. A megfelelő minőségű alkatrészek nem olcsók, a szerviz munkadíjak pedig még annyira sem.

Így ne legyen meglepő, ha egy ilyen motor teljes karbantartására egyetlen körben rápörög úgy egymillió, és akkor még nem okozott semmi komolyabb problémát a motorban, csak teljes karbantartásról beszélünk. Lehet betegágynak nevezni, mert viszonylag sok a kényes pontja, a karbantartás pedig drága, de rettentő sok fejfájás megelőzhető, ha időben és eleget költünk rá. Senki nem mondta soha, hogy egy prémiumautót könnyű és egyszerű fenntartani, cserébe egy ilyen A4 kimondottan jól tartja az állagát és amit új állapotában ígért.

Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár |
Alkatrész márkája
|
Első féktárcsa (2 db) | 47 560 Ft | Brembo |
Első fékbetét (garn.) | 37 275 Ft | Brembo |
Első lengéscsillapító (db) | 34 254 Ft | Bilstein |
Első lengőkar (db) | 73 799 Ft | Lemförder |
Kormányösszekötő gömbfej (db) | 38 597 Ft | Lemförder |
Kuplungkészlet | 294 745 Ft | LUK |
Hosszbordásszíj | 10 488 Ft | Contitech |
Olajszűrő (db) | 9 531 Ft | Mann-Filter |
Levegőszűrő (db) | 15 738 Ft | Mann-Filter |
Pollenszűrő (db) | 18 764 Ft | Mann-Filter |
Motorolaj (5 liter) | 32 596 Ft | Castrol 5W-30 |
Ebben a példányban az alap fedélzeti rendszer látható, ami monokróm kijelzőt használ és a műszerfal kiválóan kattanó gombjaival lehet irányítani. Tényleg elég egyszerű, még Bluetooth kihangosítja sincs, de sok gond sem jellemző rá. A drágább színes kijelzős MMI-re már jellemző a fagyás vagy az el sem indulás, és a gyári navigáció frissítése is macerás lehet, SD kártyáról tudja betölteni a térképet.

Visszahívások
Számos visszahívásban érintett a B8-as, köztük a legjelentősebb talán a dízelbotrányban érintett 2.0 literes TDI motoroké. A 2015-ben kirobbant botrány után ezeknek a motoroknak a vezérlőszoftverén frissítést hajtottak végre. Károsanyag-kibocsátásra optimalizált szoftvert kaptak, aminek hatására csökkent a teljesítmény és némileg nőtt a fogyasztás, így ilyen változat esetén érdemes utánajárni, milyen szoftver fut rajta, a fenti szempontokból jobban járhatunk egy nem frissített autóval.
Ezen túl visszahívtak rengeteg autót légzsák-hiba miatt, fékpedál-érzékelő hiba miatt, az üzemanyag-rendszer, kormányzás, hűtőrendszer szivárgás és turbó problémák miatt is. A visszahívásokon kívül előfordul probléma az MMI rendszerrel, parkoló szenzorokkal, különböző motortérben található érzékelőkkel, fűtés panellel és központi zárral is.

Félni kell tőle?
Ha nincs elég félretett pénzed és úgy ugrasz bele, akkor igen. A bátorság ide nem elég, tervezhető költségek állnak mellette halomban, ebben az esetben nem igazán beszélhetünk zsákbamacskáról. Tervezett olajfogyasztás, pár ezer kilométerenként egy liter simán lecsusszan, csak úgy, akkor is, ha semmi komoly kopás nem érte még az 1,8-as motort.
Dízelek? Csak a szokásos, magasnyomású üzemanyag rendszer, turbó, DPF, kettőstömegű lendkerék és az apró. Simán ki lehet fogni olyan autókat, amik még nem annyira kopottak, vagy egyáltalán nem észlelhető rajtuk gond, mint ez itt. Tökéletesen jár a motorja, húz rendesen és a futóműve is szemtelenül egészséges. De ez nem jelenti azt, hogy nem vizsgáltatnám be alaposan vásárlás előtt, és keresnék egy rátermett szerelőt, mielőtt beleugranék.

Mindent összevetve viszont épp a remek állagmegőrzéséért, hogy még mindig tudja ugyanazt a magas prémium érzetet, mint új korában, bőven elgondolkodtató. Négymilliós vételár mellé egymillióért egy teljes körű motorkarbantartással ötért lehet egy újszerű Audid garantáltan leszervizelt motorral. Ennyiért új autóhoz már nem lehet jutni és a használtautó-piac is teljesen őrült árakon pörög. Van ugyanennyiért fele ennyi idős Tipo és Vitara is ugyanekkora futással. Kisebb a rizikó, de az én tenyerem tuti viszketne.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
